Universal Design for Learning: An Approach to Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2550

Keywords:

Inclusive education, educational inclusion, education for all, universal learning design, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

An inclusive society requires inclusive education, since this is the only way to deal with all forms of exclusion and marginalization, disparities and inequalities for access, permanence and participation in the training process. For this reason, it is essential to appropriate innovative models and strategies that materialize education from the claim of differences to generate equal learning opportunities for all. Given these considerations, this article is presented with the purpose of describing the characteristic elements of the DUA as a possible reference for Inclusive Education. Methodologically, it corresponded to a documentary study developed at a descriptive level through a bibliographic design. Finally, it can be stated that the DUA is a systematic model of educational innovation based on the principles of diversity, inclusion and equity; therefore, it is presented as a possible way to overcome inflexible curricula that impose barriers and limit learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba, C. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. [Universal Design for Learning a theoretical-practical model for inclusive quality education]. Participación educativa, 6(9), 55-68. Recuperado de https://acortar.link/G2ny8I

Alba, C., Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. [Universal Design for Learning (DUA) Guidelines for its introduction in the curriculum]. Recuperado de https://n9.cl/jw0h

Alvarado, M., y Álvarez, M. (2014). Inclusión educativa: ¿un reto o una utopía? Mendive. [Educational inclusion: ¿a challenge or a utopía? Revista de Educación, 12(2), 205-210. Recuperado de https://acortar.link/mIAGZU

Arias, F. (2012) El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica. [The Research Project Introduction to scientific methodology]. Recuperado de https://acortar.link/rOrIWA

CAST. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje. Principios y pautas. [Universal Design for Learning. Principles and guidelines]. Recuperado de https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_esquema_resumen.pdf

CAST. (2011). Pautas sobre el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). [Guidelines on Universal Design for Learning (UDL)]. Recuperado de https://acortar.link/wWsFLr

Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. (Decreto Legislativo 0). (20 de octubre de 2008). Registro Oficial 449, 13 de julio de 2011. Recuperado de https://acortar.link/KTgFc

Guzmán, A. (2021). Pedagogías emergentes para garantizar una educación inclusiva en tiempos de confinamiento. [Emerging pedagogies to guarantee an inclusive education in times of confinement]. Revista Varela, 21(60), 180-186. Recuperado de https://acortar.link/W4Elvt

Hernández, P. y Samada, Y. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. [Inclusive education from the legal educational framework in Ecuador]. ReHuSo. Revista de Ciencia Humanísticas y Sociales, 6(3) 63-81. Recuperado de https://acortar.link/Rk9VeZ

Irrazabal-Bohórquez, A., Esteves-Fajardo, Z., Chenet-Zuta, M. y Melgar-Ojeda, K. (2023). Educación inclusiva desde la episteme ecuatoriana. [Inclusive education from the Ecuadorian episteme]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 17-3. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2300

Ley Orgánica de Discapacidades. [Organic Law on Disabilities]. Registro Oficial Nº 796, 25 de septiembre de 2012. Recuperado de https://acortar.link/OXWOFZ

Márquez, G. y Cueva, D. (2020) La educación inclusiva desde la normativa jurídica internacional y ecuatoriana, en el contexto universitario. [Inclusive education from international and Ecuadorian legal norms in the university context]. Revista Conrado, 16(76), 459-465. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n76/1990-8644-rc-16-76-459.pdf

Menoscal, J, y Navarrete, R. (2023). Flexibilizaciones curriculares basadas en el DUA. Una posibilidad para atender la diversidad en el aula. [Curricular flexibilities based on the SAD. A possibility to attend to diversity in the classroom]. Revista CIENCIAMATRIA, 9(1), 412-423. Recuperado de https://acortar.link/EiTNAP

Ministerio de Educación. (2020). Acuerdo Ministerial 25-A-2020. Expide la normativa para regular y garantizar el acceso, permanencia, promoción y culminación del proceso educativo en el sistema nacional de educación a población que se encuentra en situación de vulnerabilidad. [Ministerial Agreement 25-A-2020. It issues the regulations to regulate and guarantee access, permanence, promotion and completion of the educational process in the national education system for the population in vulnerable situations]. Recuperado de https://acortar.link/LprmZT

Ministerio de Educación. (2013). Acuerdo Ministerial Nº 295/2013. Expide la normativa referente a la atención a los estudiantes con necesidades educativas especiales en establecimientos de educación. [Ministerial Agreement No. 295/2013. It issues the regulations regarding the attention to students with special educational needs in educational establishments]. Recuperado de https://acortar.link/brmfrv

Navarrete, R., Esteves, Z., Briones, E. y Balladares, J. (2022). Competencias docentes para la inclusión educativa universitaria. [Teaching competencies for educational inclusion in universities]. CIENCIAMATRIA, 8(3), 2315-2330. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.977

ONU. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. [Universal Declaration of Human Rights]. Recuperado de https://acortar.link/mae

Palella, S. y Martins, F. (2010). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Recuperado de https://acortar.link/JhB3B

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. [A guide to ensuring inclusion and equity in education]. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. [Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the realization of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all○3. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO. (2015). El Desarrollo Sostenible comienza con la Educación. Como puede la educación contribuir a los objetivos propuestos para después de 2015. [Sustainable Development begins with Education. How can education contribute to the proposed post-2015 goals?]. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230508_spa

Velázquez, B., Calles, M. y Remolina, N. (2006). Teorías neurocientíficas del aprendizaje y su implicación en la construcción de conocimiento de los estudiantes universitarios. [Neuroscientific theories of learning and their implication in the knowledge construction of university students]. Tabula Rasa, (5), 229-245. Recuperado de https://acortar.link/JNA1jn

Published

2023-07-01

How to Cite

Muñoz-Ortiz, W. W., García-Mera, G. M., Esteves-Fajardo, Z. I., & Peñalver-Higuera, M. J. (2023). Universal Design for Learning: An Approach to Inclusive Education. EPISTEME KOINONIA, 6(12), 167–183. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2550

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>