Flexible organizational structure and quality in the performance of processes
DOI:
https://doi.org/10.35381/i.p.v5i1.2722Keywords:
Evaluation, management, manual, training, quality, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The main objective of the present investigation is to evaluate the quality of the substantive and adjective processes in the Zonal Coordination 3 INEC Center during the year 2021, for future improvement. The scope of the research was descriptive because it seeks to characterize a real problem such as the lack of flexibility in the adjective and substantive processes of the organization under study. The Results reflected that the majority of those surveyed affirm that decentralized support processes need to be made more flexible to improve quality and a minority believes that decentralized adjective advisory processes should be made more flexible. In conclusion, the proposed solution to the problem identified in the INEC is feasible to execute since it considers socializing the application manual of quality management systems; train those responsible for management and processes on their correct application.
Downloads
References
Alcover, C., Rico, R., y Gil, F. (2011). Equipos de trabajo en contextos organizacionales: Dinámicas de cambio, adaptación y aprendizaje en entornos flexibles. [Work teams in organizational contexts: Dynamics of change, adaptation and learning in flexible environments]. Revista Papeles del Psicólogo. 32(1): 1-11. https://n9.cl/gkfh0
Arévalo, M., Escobar, S., y Silva. N. (2018). El Balanced Scorecard y su aplicabilidad en el sector público como estrategia para mejorar la gestion. [The Balanced Scorecard and its applicability in the public sector as a strategy to improve management]. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 6(46): 1-33. https://n9.cl/9nf7m
Arteaga, R., y Saavedra, O. (2018). Modelo de gestión por procesos de la municipalidad distrital de José Leonardo Ortiz en la provincia de Chiclayo del Departamento de Lambayeque –Perú. [Management model by processes of the district municipality of José Leonardo Ortiz in the province of Chiclayo of the Department of Lambayeque -Peru]. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Perú. https://n9.cl/4d92j
Arros, V., y Ramírez, A. (2017). Innovación en el sector público chileno: la experiencia y aprendizajes del laboratorio de gobierno. [Innovation in the Chilean public sector: the experience and learning of the government laboratory]. Revista de Gestión Pública. 6(1): 1-38. https://n9.cl/snoxp
Callejas, A. (2021) Propuesta para fortalecer el sistema de gestión de la calidad organizacional en una entidad financiera del sector público colombiano. [Proposal to strengthen the organizational quality management system in a financial entity of the Colombian public sector]. Sigmos 11(1): 117-130. https://n9.cl/r4ah5c
Del Castillo, C., y Vargas, B. (2009). El proceso de gestión y el desempeño organizacional: Una aproximación a la nueva gestión pública desde el ámbito de los gobiernos locales. [The management process and organizational performance: An approach to the new public management from the field of local governments]. Journal of Economics, Finance and Administrative Cience. 14(26): 1-24. https://n9.cl/ikj0
Gómez, M. (2019). Reingeniería, innovación y cambio en las organizaciones públicas: Caso de la Junta de Caminos del Estado de México. [Reengineering, innovation and change in public organizations: Case of the Junta de Caminos of the State of Mexico]. (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma del Estado de México. México. https://n9.cl/pd23o
Gualdrón, L., Acosta, J., y Bohórquez, L. (2017). Estructuras organizacionales y adaptación a las condiciones cambiantes del entorno: Retos e implicaciones. [Organizational structures and adaptation to changing environmental conditions: Challenges and implications]. Revista Ingeniería Solidaria. 13(23): 1-16. https://n9.cl/v8u93
Mantilla, A., y Rojas, M. (2019). Realidad de las estructuras organizacionales en el sector público ecuatoriano 2007-2016. [Reality of organizational structures in the Ecuadorian public sector 2007-2016]. Revista Ciencias Administrativas. 7(13): 1-9. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72382
Mejía, M. (2004). Estructuras y cargos por procesos, orientados a resultados. [Structures and charges for processes, oriented to results]. Revista Scientia Et Technica. X(25): 1-7. https://n9.cl/z7qjw
Ramírez, S., y Arturo, E. (2016). El impacto de la estrategia de calidad en el desempeño de la organización. [The impact of the quality strategy on the performance of the organization]. Revista Ciencias Estratégicas, 24(35): 15-31. https://n9.cl/ur94r
Viera, C. (2019). Modelo de Gestión de Calidad para la Dirección Administrativa de la Presidencia de la República del Ecuador. [Quality Management Model for the Administrative Directorate of the Presidency of the Republic of Ecuador]. (Tesis de Maestría). Universidad Tecnológica Israel. Quito. Ecuador. https://n9.cl/9xroc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Norma Alexander Solís-Burbano, Ariel José Romero-Fernández, Ramiro Felipe Guevara-Murgueytio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/ingeniumetpotentia/oai