Customer satisfaction with the financial services of the Ambato Ltda cooperative, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/i.p.v5i1.2696Keywords:
Evaluation, work, satisfaction, cooperative, consumer, cost effectiveness, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this research was to evaluate the level of customer satisfaction with the financial services of Cooperativa Ambato Ltda., Agencia Saquisili. The research was descriptive, because customer satisfaction with the financial services of the organization under study will be evaluated. The results showed that 29 people affirm that the services of Cooperativa Ambato are fast and agile and while 60 people do not agree with the attention of the employees where we would be implementing strategies to improve the quality of service. In conclusion, clients do not receive a timely and adequate service, there is customer dissatisfaction, and therefore, it affects aspects related to the economic environment and profitability of the financial institution in the event that the client does not return, the company does not meet its main objective of generating and obtaining profits.
Downloads
References
Berdugo, C. Barbosa, R., & Prada, R. (2022). Variables relevantes para la medición de la calidad percibida del servicio bancario. [Relevant variables for measuring the perceived quality of the banking service]. Dyna, 83(197).213-222. https://n9.cl/6e7im
Fernández, M. (2019). Autoevaluación de la calidad de servicio. [Service quality self-assessment]. Revista Venezolana de Gerencia,2 (1), 3-10. https://n9.cl/1e8ks
Fernández, S. Quintero, M. Orejuela, J. Martínez, L., & Amaya, B. (2021). Consecuencias del sector bancario. [Consequences of the banking sector]. Actualidad Contable Faces, 24(43). 56-75. https://n9.cl/vdwhq
Gonzáles, R. (2015). Evaluación de la calidad del servicio percibida en entidades bancarias a través de la escala servqual. [Evaluation of the quality of service perceived in banking entities through the servqual scale]. Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 25 (1). 113-135. https://n9.cl/vayyn
Mejías, A. Godoy, E., & Piña, R. (2018). Impacto de la calidad de los servicios sobre la satisfacción de los clientes. [Impact of the quality of services on customer satisfaction ]. Compendium, 21(40). 3-8. https://n9.cl/vht4f
Monroy, M., & Urcádiz, F. (2019). Calidad en el servicio y su incidencia en la satisfacción del comensal. [Service quality and its impact on customer satisfaction]. Investigación administrativa, 1(48).123. https://n9.cl/1ddtb
Morles, J. (2021). Procesos organizacionales vinculados a la gestión de calidad del servicio. [Organizational processes linked to service quality management]. Revistas de investigación en ciencias de la administración ENFOQUES, 5(17) 55-64. https://n9.cl/7bdee
Mosquera, D. Patiño, O. Sánchez, D. Agudelo, J. Ospina, D., & Bermúdez, J. (2019). Factores asociados a la calidad. [Factors associated with quality]. Revista CEA, 5(9). https://n9.cl/b7zlj
Norabuena, C. Huamán, A., & Ramírez, E. (2021). Modelo de ecuaciones estructurales, basado en calidad de servicio y lealtad del cliente. [Structural equation model, based on quality of service and customer loyalty ]. Revista Digital FCE-UNLP, 1 (18). 8-15. https://n9.cl/rrxdy
Norabuena, C. Huamán, A., & Ramírez, E. (2021). Modelo de estimaciones estructurales con estimación pls basado en calidad de servicio y lealtad de los clientes de las cajas rurales Peruanas. [Structural estimation model with pls estimation based on service quality and customer loyalty of Peruvian rural banks]. Revista Digital FCE-UNLP, 1(1).2-4. https://n9.cl/qd28j
Parra, R. (2018). La satisfacción laboral y su efecto en la satisfacción del cliente, un análisis teórico. [ Job satisfaction and its effect on customer satisfaction, a theoretical analysis]. Revistas Uíde, 3(8). 140-146. https://n9.cl/r329p
Torres, J., & Luna, I. (2017). Evaluación de la percepción de la calidad de los servicios bancarios mediante el modelo servperf. [Evaluation of the perception of the quality of banking services through the servperf model]. Contaduría y Administración, 62 (4). 1270-1293. https://n9.cl/ipn48e
Treviño, R., & Treviño, E. (2021). Análisis entre imagen de la tienda y satisfacción del cliente en tiendas minoristas transnacionales. [Analysis between store image and customer satisfaction in transnational retail stores]. Estudios Gerenciales, 37(161).556-565. https://n9.cl/oid5zq
Ortega, J. Borja, F. Aguilar, L., & Montalván R. (2017). Evolución de las Cooperativas de Ahorro y Crédito en Ecuador. [ Evolution of Savings and Credit Cooperatives in Ecuador ]. Semestre Económico, 20(45). 187-216. https://n9.cl/9bzwg8
Ramírez, E. Maguiña, M., & Huerta, R. (2020). Actitud, satisfacción y lealtad de los clientes en las Cajas Municipales del Perú. [Attitude, satisfaction and loyalty of clients in the Municipal Savings Banks of Peru]. Revistas de las Ciencias de Administración y Economia,10 (20).329-343. https://n9.cl/b27gt
Silva, J. Macías, B. Tello, E., & Delgado, J. (2019). La relación entre la calidad en el servicio, satisfacción del cliente y lealtad del cliente. [The relationship between service quality, customer satisfaction, and customer loyalty]. Ciencia uat, 15 (2). 2-10. https://n9.cl/zm736
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosa Pilar Llango-Maigua, Ariel José Romero-Fernández, Ramiro Felipe Guevara-Murgueytio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/ingeniumetpotentia/oai