Evaluation of the quality of service of the municipal decentralized autonomous government of the Pastaza Canton, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/i.p.v5i1.2692Keywords:
Evaluation, social service, strategy, basic needs, decision making, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this article is to evaluate the quality of service of the Autonomous Decentralized Municipal Government of the Pastaza canton, obtaining results through quantification that allow decision making and implementation of strategies to satisfy the user's needs. A descriptive investigation was used since it is intended to find the problem that the institution currently has. The Results that the institution must implement strategies that allow prioritizing the citizen and their needs, improve the management of administrative and operational processes, finally implement a study to meet the needs of the public servant. In conclusion, it is necessary to know the perspective of the public servant and in a balanced way to evaluate, know and make decisions that grant the level of satisfaction of the service on the part of the one who receives as well as the one who provides it, and thus the municipal institution can provide a quality service.
Downloads
References
Acuña, M., Carhuancho, I., Bravo, O. & Venturo, C. (2021). Determinantes de la Satisfacción de los Estudiantes en una Universidad Privada en Lima Perú. [Determinants of Student Satisfaction in a Private University in Lima Peru]. Revista Inclusiones, 8(NE). 17-37. https://n9.cl/5zftw
Arévalo, R. O. (2018). La contribución del clima organizacional a la calidad empresarial. [The contribution of the organizational climate to business quality ]. RECIMUNDO: Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(3). 683-597. https://n9.cl/8ojzc
Argudo-Pesántez, B., Narváez-Zurita, C., & Vásquez-Erazo, E. (2021). Percepción de la Satisfacción del Cliente Externo: Centro Clínico Quirúrgico Ambulatorio Hospital del Día Azogues. [Perception of External Client Satisfaction: Outpatient Clinical Surgical Center Hospital del Día]. CIENCIAMATRIA, 7(12). 545-574. https://n9.cl/oqxgm
Carrillo Pérez, F. X., Carrillo Pérez, V. H., & Moreno Rodríguez, C. J. (2018). CALIDAD TOTAL: Un enfoque de la administración del siglo XXI. [TOTAL QUALITY: A management approach for the 21st century]. RECIMUNDO: Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(3). 634-647. https://n9.cl/5ut3m
Cedeño Ugalde, M. A., Delgado López, D., García Quiroz, J. M., Muñiz Tóala, S. J., Pionce Sánchez, L. M., & Marcillo Quimis, T. L. (2018). La administración de la salud y la calidad del desempeño para los beneficiarios. [Health administration and quality of performance for beneficiaries]. RECIMUNDO: Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(4). 160-188. https://n9.cl/46qer
Fontalvo, T., De la hoz-Domínguez, E. & De la hoz, E. (2020). Método de evaluación de la calidad del servicio de una unidad de atención al usuario en una empresa de servicio de agua en Colombia. [Method of evaluation of the quality of the service of a unit of attention to the user in a company of water service in Colombia]. Formación Tecnológica, 31(4). 27-34. https://n9.cl/dwz52
Fontalvo, T., De la hoz-Domínguez, E. & Morelos, J. (2021). Diseño de un sistema integrado de gestión de la calidad para programas académicos de educación superior en Colombia. [Design of an integrated quality management system for higher education academic programs in Colombia]. Formación Universitaria, 14(1). 45-52. https://n9.cl/cdssy
Hernández y Orduña, M., & Lagunes Gómez, I. (2020). Sistema de información en línea para evaluar el desempeño de servicios de utilidad pública prestados por Municipios. [Online information system to evaluate the performance of public utility services provided by Municipalities]. Revista General de Información y Documentación, 30(2). 445-455. https://doi.org/10.5209/rgid.71124
Loaiza Massuh, E. M. de L., Salazar Torres, P. M., Espinoza Roca, L. R., & Lozano Robles, M. de J. (2019). Clima Organizacional en la Administración de Empresas: Un Enfoque de Género. [Online information system to evaluate the performance of public utility services provided by Municipalities]. RECIMUNDO: Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 3(1). 3-25. https://n9.cl/lbzzn
Paniagua López, J. (2021). Actores clave y formación en el sector del telemarketing. Un estudio de caso aplicando el análisis de redes sociales. [Key actors and training in the telemarketing sector. A case study applying social network analysis]. Vivat Academia, 2021(154). 321-341. https://n9.cl/w05bn
Ramos, F. & Guerra, R. (2021). Evaluación del servicio de formación virtual en la Cátedra de Calidad, Metrología y Normalización. [Evaluation of the virtual training service in the Chair of Quality, Metrology and Standardization]. Cofin Habana, 15(2). 1-16. https://n9.cl/ca3jo
Sagbay-Llivichuzhca, M.- del-C., Bermeo-Pazmiño, K., & Ochoa-Crespo, J. (2021). Determinación del nivel de satisfacción de los consumidores en los supermercados del Cantón Sígsig. [Determination of the level of consumer satisfaction in the supermarkets of Canton Sígsig]. CIENCIAMATRIA, 7(12). 277-309. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.430
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diego Andrés Gómez-Ruiz, Ariel José Romero-Fernández, Jorge Rene Viteri-Moya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/ingeniumetpotentia/oai