Experiential strategy for the strengthening of the Shuar mother tongue
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1906Keywords:
Intercultural communication, mother tongue, bilingual education. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The research presented below proposes the reinforcement of the Shuar mother tongue in students, whose general objective is to implement different experiential tactics for the strengthening of the Shuar language with the intention of rescuing the cultural identity of young people. The study was descriptive in a population of 35 students. The results obtained reflect that there is a degradation in the use of the Shuar language that nowadays is born from the bosom of the home making the use of the Shuar language more and more preferential, which leads us to a great forgetfulness of the Shuar mother tongue especially focused on childhood and adolescence, which could conclude with the deterioration of the use of the language as well as in the scarcity of the knowledge of ancestral knowledge that is so useful and indispensable in many aspects of the present community.
Downloads
References
Aristizabal-Uribe, P. A.., Marín Murillo, J. de D., & González Sánchez, J. C. (2020). Las tareas vivenciales como estrategia didáctica en la enseñanza del inglés [Experiential tasks as a didactic strategy in English language teaching]. Revista Boletín Redipe, 9(5), 209–220. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i5.989
Barriga, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo [Teaching strategies for meaningful learning]. (s ed.). México: McGraw Hill.
Conejo-Arellano, A. (2008). Educación Intercultural Bilingüe en el Ecuador. La propuesta educativa y su proceso [Intercultural Bilingual Education in Ecuador. The educational proposal and its process]. Alteridad. Revista de Educación, 3(2),64-82. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746251005
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro oficial 449 de 20 de octubre del 2008. Reformas en Registro Oficial. Suplemento de 13 de julio de 2011. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Fernández , A., Sarramona, J., & Tarin, L. (1987). Tecnología didáctica: teoría y práctica de la programación escolar [Educational technology: theory and practice of school programming]. Barcelona: CEAC.
Ferreiro , R. (2004). Un modelo educativo innovador: el aprendizaje cooperativo [An innovative educational model: cooperative learning]. Revista de Renovación, 9(2), 277-286. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v9n2/v9n2a13.pdf
Krainer, A. (1996). Educación Bilingüe Intercultural en Ecuador [Intercultural Bilingual Education in Ecuador]. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Mendoza-Velazco, D. J. (2018). Estrategias didácticas para el fortalecimiento del proceso lector a nivel andragógico [Didactic strategies for strengthening the reading process at an andragogical level]. INNOVA Research Journal, 3(3), 35-52. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n3.2018.403
Núñez-Lira, L, Gallardo-Lucas, D, Aliaga-Pacore, A, & Diaz-Dumont, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica [Didactic strategies in the development of critical thinking in secondary school students]. Revista eleuthera, 22(2), 31-50. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.3
Parra, D. (2003). Manual de estrategias de enseñanza/aprendizaje [Teaching/Learning Strategies Manual]. Medellín: Sena Antioquia.
Romero , J. (2012). Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo [Pedagogical strategies in education]. Bogotá.
Weitzman, J. (2017). Estrategias Metodológicas [Methodological Strategies]. Obtenido de https://educrea.cl/estrategias-metodologicas/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




