Aprendizaje Invertido en el development de habilidades de escucha en la assignature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i1.1462

Keywords:

Verbal learning, learning methods, home study. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The following research deals with the problem of the difficulty that third year high school students have to understand and listen to the English language when acquiring a second language. In this sense, the objective is to analyze the inverted classroom methodological strategy for the progress of listening skills within English classes. This research leads to the development of teaching strategies in teachers and allows us to analyze how important the use of active methodologies is today. Descriptive methodology. Inverted learning as a didactic strategy for the development of listening skills in the English subject is a great option to be shown in the classroom, since it allows the active participation of students not only in the skill of listening, but in speaking and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfageme-González, M. & Nieto-Cano, J. M. (2017). Los docentes de la enseñanza obligatoria en España y las actividades de formación continua. [Teachers of compulsory education in Spain and continuous training activities]. Perfiles Educativos, XXXIX(158), 148–165. https://n9.cl/z7u07

Baptista-Lucio, P., Almazán Zimerman, A., & Loeza Altamirano, C. A. (2020). Encuesta Nacional a Docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 41–88. https://n9.cl/o7v4f

Carrasco, S., & Baldivieso, S. (2016). Educación a distancia sin distancias [Distance education without distances]. Universidades, 70, 7–26. https://www.redalyc.org/pdf/373/37348529003.pdf

Reyes-Pérez, K., García-Herrera, D., Mena-Clerque, S., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Flipped Classroom como estrategia metodológica en la Carrera de Imagenología: propuesta de aplicación de Storyflipped [Flipped Classroom as a methodological strategy in the Imaging Career: application proposal of Storyflipped]. EPISTEME KOINONIA, 3(1), 231-254. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1005

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 [COVID-19]. https://n9.cl/mgw0

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación [Investigation Methodology] (Sexta). McGRAW-HILL.

Hernández-Hernández, M, & Izquierdo-Sandoval, M. (2020). Cambios curriculares y enseñanza del inglés. Cuestionario de percepción docente [Curricular changes and English language teaching: Validation of a teacher perception questionnaire]. Sinéctica, (54), e1042. Epub 07 de agosto de 2020. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-012

Hurtado-Talavera, F. J. (2020). Fundamentos Metodológicos de la Investigación: El Génesis del Nuevo Conocimiento. Revista Scientific, 5(16), 99–119. https://www.redalyc.org/journal/5636/563662985006/html/

Maridueña-Macancela, J., Ledesma Acosta, B., & Macias Arroyo, F. (2016). Módulos de Inglés y su repercusión en las destrezas del idioma [English modules and their impact on language skills]. CIENCIA UNEMI, 9(19), 68–75. https://www.redalyc.org/journal/5826/582661268008/582661268008.pdf

Marriott-Toledo, H. M., & Sànchez-Pèrez, L. M. (2017). Flipping the Classroom: Developing Teaching Skills for Future In-Service English Teachers. INNOVA Research Journal, 2(8), 119–129. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.2017.345

Bernate, J. A., & Vargas-Guativa, J. A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior [Challenges and trends of the 21st century in higher education]. Revista De Ciencias Sociales, 26, 141-154. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119

Martínez-Salas, M. M. (2019). El modelo pedagógico de clase invertida para mejorar el aprendizaje del idioma Inglés. Investigación Valdizana, 13(4), 204–213. https://doi.org/10.33554/riv.13.4.486

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2014). Ministro de Educación explica el fortalecimiento del aprendizaje del Inglés en el sistema educativo del país. https://n9.cl/6d2h

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2018). Educación y representantes del Cuerpo de Paz se reúnen para fortalecer la enseñanza del idioma Inglés [Education and representatives of the Peace Corps meet to strengthen the teaching of the English language]. https://n9.cl/p9dh3

Ministerio de Educación [MINEDUC]. (2020). Plan Educativo COVID 19 [COVID Education Plan 19]. https://educacion.gob.ec/plan-educativo-covid-19/

Organización de las Naciones Unidad para la educación la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). 290 millions of estudiantes sin clases por el COVID-19: a UNESCO report on the world [290 millions of estudiantes sin clases por el COVID-19: a UNESCO report on the world]. https://n9.cl/qrct

Perdomo-Rodríguez William. (2017). Ideas y reflexiones para comprender la metodología Flipped Classroom. [Ideas and reflections to understand the Flipped Classroom methodology]. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 0(50), 143–161. https://n9.cl/xjswb

Pérez-Aldeguer, S., Castellano-Pérez, G., & Pina, A. (2017). Propuestas De Innovación Educativa En La Sociedad De La Información [Proposals for Educational Innovation in the Information Society]. Adaya Press, 136–146. https://n9.cl/uvo48

Rajadell, M., & Garriga-Garzón, F. (2017). Educational videos: After the why, the how. Intangible Capital, 13(5), 902–922. https://doi.org/10.3926/ic.1042

Rea-Hinojoza, Á. A., & Quinga-Suárez, C. (2020). Educación en tiempos de emergencia , una educación en transición [Education in times of emergency , an education in transition]. Killkana Sociales, 4(2), 43–50. https://n9.cl/295gd

Rojas-Crotte, I. R. (2011). Elementos para el diseño de Técnicas de Investigación: Una propuesta de definiciones y procedimientos en la investigación científica [Elements for the design of Research Techniques: A proposal for definitions and procedures in scientific research]. Tiempo de Educar, 12(24), 277–297. https://www.redalyc.org/pdf/311/31121089006.pdf

Telenchana-Carvajal, S. P. (2019). The flipped classroom method in english speaking skill development (Tesis de maestría). Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria En La Enseñanza Del Idioma Inglés Como Lengua Extranjera, 153. https://n9.cl/a83kv

Yilorm, Y. (2016). Proceso de enseñanza aprendizaje de la lengua inglesa en escuelas públicas chilenas: ¿Producción o reproducción? [The learning teaching process of English as a foreign language in Chilean Public Schools: Production or reproduction?]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(especial), 103-116. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000300009

Published

2021-12-01

How to Cite

Trelles-Campuzano, T. C., & Castro-Salazar, A. Z. (2021). Aprendizaje Invertido en el development de habilidades de escucha en la assignature. EPISTEME KOINONIA, 4(1), 192–212. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i1.1462

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)