Challenges and proposals of Initial Education in a pandemic: A holistic view of its actors
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i1.1455Keywords:
Education de la prime enfance, educational levels, educational technology. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
Initial education implies the beginning of the child towards schooling, however, COVID-19 has generated the largest paralysis in the history of educational systems, which led governments to direct the objectives towards virtual education and hence The objective of this article is to analyze the challenges and proposals faced by teachers and authorities of the María Montessori Initial Education Center, for teaching-learning during the pandemic in Azogues. The study was carried out with a non-experimental design, mixed methodological approach. The cohort was cross-sectional, the population being analyzed by teachers and directors of the Center. A questionnaire was applied to the teachers and an interview to the manager, the results indicate that the teachers have not known how to face the challenges and proposals, so a proposal for reflection, motivation and training is presented.
Downloads
References
Aguilar-Gordón, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia [From classroom learning to virtual learning in times of pandemic] Estudios Pedagógicos, XLVI(3), 213-223. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213
Badilla-Quintana, M. (2010). Análisis y evaluación de un modelo socioconstructivo de formación permanente del profesorado para la incorporación de las TIC [Analysis and evaluation of a socio-constructive model of permanent teacher training for the incorporation of TIC]. Recuperado de https://n9.cl/kx6b3
Castellano, J., Carrera, R., & Crespo, W. (2020). Educación on line en tiempos de COVID-19: percepción en estudiantes de la Universidad Católica de Cuenca (Ecuador). [Online education in times of COVID-19: perception in students of the Catholic University of Cuenca (Ecuador)]. REHPA(3), 149-175.
CEPAL-UNESCO. (2020). Educación en tiempos de la pandemia de la COVID-19 [Education in times of the COVID-19 pandemic ]. https://n9.cl/oc77
Chirinos, N., & Molero, L. (2016). TIC y Educación. La Educación Virtual como apoyo insittucional durante el proceso de aprendizaje en la educación superior de Venezuela. [Virtual education as instructional support during the learning process in higher education in Venezuela]. Congreso Iberoamericano de Educación, 1-13. https://n9.cl/wltbe
Díaz-Castrillón, F. (2020). Sars-CoV-2/COVID-19: el virus, la enfermedad y la pandemia [Sars-CoV-2 / COVID-19: the virus, the disease and the pandemic]. Medicina Y Laboratorio, 24(3), 183-205. https://doi.org/10.36384/01232576.268
García-Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento [COVID-19 and digital distance education: pre-confinement, confinement and post-confinement]. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 24(1), 09–32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2021). Educación Virtual en Tiempos de Pandemia: Incremento de la Desigualdad Social en el Perú [Virtual Education in Times of Pandemic: Increase of Social Inequality in Peru]. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (15), 152–165. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10
Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas [Impact of ICT in education: Challenges and Perspectives]. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J., & Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracioonal, Sostenible y Comunitaria [Manifesto in Times of Pandemic: For a Critical, Intergenerational, Sustainable and Community Education]. Riejs, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Martelo, R., Franco, D., & Oyola, P. (2020). Factores que influyen en la calidad de la educación virtual [Factors influencing the quality of virtual education] Revista Espacios, 352-361. https://n9.cl/slmd
Ministerio de Educación. (2020). Plan Educativo COVID 19 [COVID 19 Educational Plan]. Recuperado de https://n9.cl/c3lh2
Pando, V. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo [Teaching Trends in Virtual Education: An Interpretative Approach]. Propósitos y Representaciones, 6(1), 463-505. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167
Rico-Molano, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia [Educational management: Towards the optimization of teacher training in higher education in Colombia] Sophia, 12(1), 55-70. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445
Ruiz-Cuéllar, G. (2020). Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito [Covid-19: Thinking about Education in an Unprecedented Scenario]. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 229-237.
UNESCO. (2020). Educación en Emergencia. [Education in Emergency]. https://es.unesco.org/fieldoffice/quito/eemergencia
Vidal, M., González, M., & Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. [Impact of COVID-19 on Higher Education] ECIMED, 35(1), 1-15.
Viñals-Blanco, A., & Cuenca-Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital [The role of the teacher in the digital age] Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf
Yépez, C., García, D., Cabrera, L., & Erazo, J. (2020). Organización y liderazgo educativo en tiempos de pandemia: Perspectivas desde actores escolares en Azogues [Organization and educational leadership in times of pandemic: Perspectives from school actors in Azogues]. Koinonía, 5(5), 326-343. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1046
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai