WhatsApp as a pedagogical mediator of school reinforcement in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1349

Keywords:

Teaching methods, multimedia instruction, activity learning. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

Low academic performance, student dropout forces teachers to use social networks such as WhatsApp as a digital medium, forming part of school reinforcement to improve communication between educational actors and student learning is significant. The objective is to apply WhatsApp as a pedagogical mediator in the academic reinforcement in first-year BGU students of the Chordeleg Educational Unit. In this way, a quantitative approach is proposed, with a descriptive, non-experimental and cross-sectional cohort through the application of surveys to students in a virtual way. Based on the above, the expectation of knowing relevant aspects such as the improvement in academic performance, in the ease of communication both in students and teachers, turns the teacher into a motivator and the student into the main actor of learning fostered creativity. and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barajas-Villarruel, J. I. (2009). La clasificación de los medios tecnológicos en la educación a distancia. [The classification of technological means in distance education]. Apertura, 9, 120–129. https://n9.cl/875tf

Buxarrais, M. R. (2016). Redes sociales y educación [Social media and education]. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(2), 15-20. https://doi.org/10.14201/eks20161721520

Caro-González, F.J., García-Gordillo, M.M., Bezunartea-Valencia, O. (2014). La metodología mixta de investigación aplicada a la perspectiva de género en la prensa escrita [The mixed research methodology applied to the gender perspective in the written press]. Palabra Clave 17(3), 828-853. https://doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.11

Carretero, M. (2005). Constructivismo y educación. [Constructivism and education]. https://n9.cl/50ws

Centeno-Villamizar, J. A. (2018). Escribir Conecta2. Narrativas de uso en whatsapp por jóvenes como insumo para la enseñanza de la escritura [Write Connect2. Narratives of use on whatsapp by young people as an input for the teaching of writing]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63480

De-Rio -Fernandez, J. L. (2019). La formación de docentes investigadores en Educación. [The training of research teachers in Education]. https://n9.cl/ox46c

Díaz-Jatuf, J. (2014). El WhatsApp como herramienta de intervención didáctica para fomentar el aprendizaje cooperativo.[WhatsApp as a didactic intervention tool to promote cooperative learning]. https://n9.cl/b6ajh

Dussel, I., Ferrante, P., & Pulfer, D. (2020). Formación Virtual de pasado mañana.[Virtual training the day after tomorrow]. https://n9.cl/2rkuu

Escofet, A., Folgueiras, P., Luna, E., & Palou, B. (2016). Elaboración y validación de un cuestionario para la valoración de proyectos de aprendizaje-servicio [Preparation and validation of a questionnaire for the evaluation of service-learning projects]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70),929-949.

Fondevila-Gascón, J. F., Marques-Pascual, J., Mir-Bernal, P., & Polo-López, M. (2019). Usos del WhatsApp en el estudiante universitario español. Pros y contras.[Uses of WhatsApp in the Spanish university student. Pros and cons]. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 308-324. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1332/15es.html

García, M., Olvera, C., & Flores, J. C. (2006). Vínculo de Comunicación Alumno-Maestro en el Aula [Student-Teacher Communication Link in the Classroom]. Razón y Palabra, (54). https://n9.cl/g4ee2

García-Rangel, Edna Guadalupe; García Rangel, Ana Karenina; Reyes Angulo, J. A. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje [Teacher-student relationship and its implications for learning]. Ra Ximhai, 10(5), 279–290. https://n9.cl/bp428

Granja-Palacios, C. (2013). Caracterización de la comunicación pedagógica en la interacción docente-alumno [Characterization of pedagogical communication in the teacher-student interaction]. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 15(2),65-93.

Kaplún, M. (1998). Procesos educativos y canales de comunicación [Educational processes and communication channels]. Comunicar, 6(11), 158–165. https://doi.org/10.3916/C11-1998-25

Kuznik, A., Hurtado Albir, A., & Espinal Berenguer, A. (1). El uso de la encuesta de tipo social en traductología: características metodológicas [The use of the social survey in translation studies: methodological characteristics]. MonTI. Monografías De Traducción E Interpretación, (2), 315-344. https://doi.org/10.6035/MonTI.2010.2.14

Lavin-de-la-Cavada, J. M., & Ruiz-Luque, Y. (2018). Lenguaje digital de whatsapp y su repercusión en el lenguajes escrito académico- cientifico de estudiantes de nivel superior de la zona centro de Ecuador [WhatsApp digital language and its impact on the academic-scientific written languages of upper-level students in the central area of Ecuador]. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/28201

Martínez-Zuñiga, A., & Soto-Martin, L. F. (2020). Uso de Herramientas Digitales en el Aula como Mediación Pedagógica de Tecnologías de la Información y la Comunicación [Use of Digital Tools in the Classroom as Pedagogical Mediation of Technologies of the Information and Communication]. https://n9.cl/mrdgv

Ministerio de Educación. (2017). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. [General Regulation to the Organic Law of Intercultural Education]. https://n9.cl/7lmk0

Padrón, C. J. (2013). Didactic Strategies based on WhatsApp Instant Messaging Applications exclusively for Mobile Phones (Mobile Learning) and the use of the Tool to promote Collaborative Learning. https://n9.cl/p52h

Suarez-Lantarón, B. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas.[WhatsApp: its educational use, advantages and disadvantages]. https://n9.cl/734xo

Torres-Velázquez, L. E., & Rodríguez-Soriano, N. Y. (2006). Enseñanza e Investigación en Psicología Consejo Nacional para la Enseñanza.[Teaching and Research in Psychology National Council for Teaching]. Enseñanza e Investigación En Psicología, 11(2), 255–270. https://n9.cl/gogwy

Zuluaga-Valencia, J. J. (2019). El uso de las redes sociales y el desempeño acádemicode los adolescentes de básica secundaria [The use of social networks and the academic performance of high school adolescents]. Revista Ingeniería, Matemáticas Y Ciencias De La Información, 6(12), 49-61. https://doi.org/10.21017/rimci.2019.v6.n12.a66

Published

2021-07-01

How to Cite

Bustos-González, H. I., & Castro-Salazar, A. Z. (2021). WhatsApp as a pedagogical mediator of school reinforcement in high school students. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 129–146. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1349

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)