Teaching challenges and experiences: A look at the impact of synchronous university spaces in a pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1344Keywords:
Information literacy, life skills, information technology, basic education, knowledge management. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
Teachers in times of COVID-19 were forced to change their traditional methodologies and strategies, going from face-to-face to a completely online modality, causing a series of problems and questions, not knowing these environments. The objective of this research is to analyze how the teachers of the Universidad Católica de Cuenca [UCACUE] La Troncal Extension, used synchronous spaces for teaching-learning processes during the pandemic, based on a quantitative analysis with a non-experimental approach , in order to obtain information by applying a cross-sectional cohort survey, resulting in the Zoom platform one of the most used, because it is easy to use, in this way it can be said that, involuntarily and at a certain moment the pandemic has caused a A necessary change in teachers who were unaware of these tools and today, are already prepared to be able to apply them without any inconvenience.
Downloads
References
Beltrán-Baquerizo, G. E., Amaiquema Márquez, F. A., & López Tobar, F. R. (2020). La motivación en la enseñanza en línea [Motivation in online teaching]. Revista Conrado, 15, 316–321. https://n9.cl/e5aq9
Chang, G.-C., & Yano, S. (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. https://n9.cl/yqi0
Moreno-Correa, S.-M. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus [Educational innovation in times of Coronavirus in times of pandemic]. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14–26. https://n9.cl/cckum
Organización de las Naciones Unidas para la Educación UNESCO (2020). Planificación educativa sensible a las crisis [Crisis-sensitive educational planning]. https://n9.cl/avy63
Peñafiel-Rodríguez, W. (2020). Artículo Editorial Los cambios en los procesos educativos en tiempos de pandemia [Editorial Article Changes in educational processes in times of pandemic]. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 20(20), 13-16.
Resolución del Consejo de Educación Superior 51 Registro Oficial Edición Especial 854 de 25-ene.-2017. Reglamento de Régimen Académico artículo número 73 del Consejo de Educación Superior CES. https://n9.cl/ryhi3
Reyes, R. C., & Quiróz, J. S. (2020). De lo presencial a lo virtual, un modelo para el uso de la formación en línea en tiempos de Covid-19 [From in-person to virtual class, a model for using online training in the time of Covid-19]. Educar Em Revista, 36, 1–20. https://doi.org/10.1590/0104-4060.76140
Ruiz-Larraguivel, E. (2020). La práctica docente universitaria en ambientes de educación a distancia. Tensiones y experiencias de cambio [University teaching practice in distance education environments. Tensions and experiences of change]. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 109-113). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://n9.cl/eutnh
Sanabria-Cárdenas, I. Z. (2020). Educación Virtual: Oportunidad para “Aprender a Aprender” [Virtual Education: Opportunity to “Learn to Learn”]. https://doi.org/10.33960/AC_42.2020
Sánchez-Mendiola, M., Martínez Hernández, A. M. del P., Torres Carrasco, R., de Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón González, V. J., & Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM [Educational challenges during the COVID-19 pandemic: a survey of UNAM teachers]. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1–24. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación SENESCYT (2020). Plan estratégico institucional 2018 – 2021 [Institutional strategic plan 2018 - 2021]. https://n9.cl/h5kmd
Silas-Casillas, J. C., & Vázquez-Rodríguez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia [The University Professor in face of the Tensions Raised by the Pandemic. Findings from a Mexican/Latin American Study]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 89–120. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.especial.97
Souza, K. R. de, Santos, G. B. dos, Rodrigues, A. M. dos S., Felix, E. G., Gomes, L., Rocha, G. L. da, Conceição, R. do C. M., Rocha, F. S. da, & Peixoto, R. B. (2021). Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia [Remote work, teaching health and virtual strike in a pandemic scenario]. Trabalho, Educação e Saúde, 19. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00309
Vinuesa-Tejero, M, & Fernández-Martín, E. (2016). ¿Qué opinan los universitarios de la educación online? [What do university students think of online education?]. Opción, 32(10),953-971. https://n9.cl/zc65z
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai