Towards a sustainable world: the fundamental role of education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i2.4813Keywords:
Sustainability, education, teaching, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The purpose of this research was to analyze the fundamental role of education in the promotion of a sustainable world, identifying pedagogical strategies. It was developed from a hermeneutic, qualitative and documentary perspective, using a systematic method focused on the interpretative analysis of articles belonging to the Scielo, Redalyc and Scopus databases. As a result, it was found that academic training has been a key foundation for achieving sustainable progress, since it has fostered analytical thinking, moral principles and the skills required to address global issues, such as global warming, social inequity and scarcity of natural resources. In conclusion, it was emphasized that promoting sustainability in education has meant committing to a future where new generations could act with environmental and social awareness.
Downloads
References
Bernate, J., y Vargas, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, 141-154. https://n9.cl/p8d3g
Bernate, J. (2021). Tendencias en los sistemas educativos del siglo XXI. Sophia, 17(1), 58-66. https://n9.cl/x76gt4
Bracho-Fuenmayor, P. L. (2022). Gerencia y educación superior desde la perspectiva de la neurociencia. Interacción y Perspectiva, 12(2), 100-121. https://zenodo.org/records/7114562
Bracho-Fuenmayor, P. L. (2024). Ética y moral en la Educación Superior. Una revisión bibliométrica. Revista De Ciencias Sociales, 30(3), 553-568. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i3.42695
Cóndor, E., Yuli, R., y Rutti, J. (2022). Educación medioambiental: desafíos para la agenda del desarrollo sostenible del año 2030. Revista de Filosofia (Venezuela), (100), 448-461. https://n9.cl/nfvlan
Gordillo, E., Laínez, J., y Esteves, Z. (2023). Educación inclusiva: visión de una realidad en estudiantes de lenguas indígenas: México y Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 844-861. https://n9.cl/bm4r6
Isea, J., Infante, M., Romero, A., y Comas, R. (2024). Human talent as a driving force in the management of ethics in the sustainable university. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias, 3(672), 1-9. https://n9.cl/jbjohe
Isea, J., Gómez, I., y Comas, R. (2023). Interacción entre extensión universitaria e innovación curricular: una perspectiva colaborativa y co-creativa en la educación superior. Revista Conrado, volumen 19(3), 469-481. https://n9.cl/jz6dwg
McLure, F., Tang, K., y Williams, P. (2022). What do integrated STEM projects look like in middle school and high school classrooms? A systematic literature review of empirical studies of iSTEM projects. International Journal of STEM Education, 9(1), 73. https://n9.cl/dj3udi
Mendoza, F. (2024). La calidad de la educación en el ámbito rural: Una revisión sistemática 2017 – 2023. Episteme Koinonia, 7(1), 150-167. https://n9.cl/jwkd7
Moreira Cedeño, S. A., & Jiménez Plaza, A. D. (2025). Ser docente en Ecuador: entre la vocación y los desafíos cotidianos. En A. Moreira Cedeño, A. D. Jiménez Plaza, & E. Manzano (Ed.). Experiences in Ecuadorian teaching: Stories and research in context. (pp. 28-48). Editorial PLAGCIS. https://doi.org/10.69821/PLAGCIS.8.c34
Muguerza, M., y Chalmeta, R. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: análisis del Centro de Secundaria Iturrama. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-54. https://n9.cl/m0nao
Pineda, D., Hernández, J., Piedra, W., y Soto, J. (2023). Rol del educador en el desarrollo de habilidades para la vida del estudiante. CIENCIAMATRIA, 9(17), 157-169. https://n9.cl/yhpgmq
Real, R., Mora, E., y Contreras, D. (2024). Hacia un futuro sostenible: el impacto transformador de la tecnología educativa en la educación superior. Revista InveCom, 4(2), 1-19. https://n9.cl/c9uuc
Rocha, M., y Golovátina, P. (2025). A sentient planet as a school; a school as a community garden: Toward eco-creative think-practicing. Qualitative Inquiry, 31(2), 136-143. https://n9.cl/u7esl
Rodríguez, M. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y la cultura como recurso educativo para la formación de jóvenes como agentes de cambio social. Eirene estudios de paz y conflictos, 5(9), 195-222. https://n9.cl/jx50g
Villareal, E., y Zayas, F. (2021). Desarrollo humano y Educación: una perspectiva de la educación enfocada al desarrollo humano. Vértice universitario, 23(90), 28-39. https://n9.cl/izc56
Zarzosa, L. (2025). Desempeño docente y la calidad educativa en instituciones educativas públicas peruanas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 9(38), 1618-1628. https://n9.cl/0ckhy
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wilmer Arley Suarez-Sotelo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




