Towards a sustainable world: the fundamental role of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i2.4813

Keywords:

Sustainability, education, teaching, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this research was to analyze the fundamental role of education in the promotion of a sustainable world, identifying pedagogical strategies. It was developed from a hermeneutic, qualitative and documentary perspective, using a systematic method focused on the interpretative analysis of articles belonging to the Scielo, Redalyc and Scopus databases. As a result, it was found that academic training has been a key foundation for achieving sustainable progress, since it has fostered analytical thinking, moral principles and the skills required to address global issues, such as global warming, social inequity and scarcity of natural resources. In conclusion, it was emphasized that promoting sustainability in education has meant committing to a future where new generations could act with environmental and social awareness.                                                 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernate, J., y Vargas, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, 141-154. https://n9.cl/p8d3g

Bernate, J. (2021). Tendencias en los sistemas educativos del siglo XXI. Sophia, 17(1), 58-66. https://n9.cl/x76gt4

Bracho-Fuenmayor, P. L. (2022). Gerencia y educación superior desde la perspectiva de la neurociencia. Interacción y Perspectiva, 12(2), 100-121. https://zenodo.org/records/7114562

Bracho-Fuenmayor, P. L. (2024). Ética y moral en la Educación Superior. Una revisión bibliométrica. Revista De Ciencias Sociales, 30(3), 553-568. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i3.42695

Cóndor, E., Yuli, R., y Rutti, J. (2022). Educación medioambiental: desafíos para la agenda del desarrollo sostenible del año 2030. Revista de Filosofia (Venezuela), (100), 448-461. https://n9.cl/nfvlan

Gordillo, E., Laínez, J., y Esteves, Z. (2023). Educación inclusiva: visión de una realidad en estudiantes de lenguas indígenas: México y Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 844-861. https://n9.cl/bm4r6

Isea, J., Infante, M., Romero, A., y Comas, R. (2024). Human talent as a driving force in the management of ethics in the sustainable university. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias, 3(672), 1-9. https://n9.cl/jbjohe

Isea, J., Gómez, I., y Comas, R. (2023). Interacción entre extensión universitaria e innovación curricular: una perspectiva colaborativa y co-creativa en la educación superior. Revista Conrado, volumen 19(3), 469-481. https://n9.cl/jz6dwg

McLure, F., Tang, K., y Williams, P. (2022). What do integrated STEM projects look like in middle school and high school classrooms? A systematic literature review of empirical studies of iSTEM projects. International Journal of STEM Education, 9(1), 73. https://n9.cl/dj3udi

Mendoza, F. (2024). La calidad de la educación en el ámbito rural: Una revisión sistemática 2017 – 2023. Episteme Koinonia, 7(1), 150-167. https://n9.cl/jwkd7

Moreira Cedeño, S. A., & Jiménez Plaza, A. D. (2025). Ser docente en Ecuador: entre la vocación y los desafíos cotidianos. En A. Moreira Cedeño, A. D. Jiménez Plaza, & E. Manzano (Ed.). Experiences in Ecuadorian teaching: Stories and research in context. (pp. 28-48). Editorial PLAGCIS. https://doi.org/10.69821/PLAGCIS.8.c34

Muguerza, M., y Chalmeta, R. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: análisis del Centro de Secundaria Iturrama. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-54. https://n9.cl/m0nao

Pineda, D., Hernández, J., Piedra, W., y Soto, J. (2023). Rol del educador en el desarrollo de habilidades para la vida del estudiante. CIENCIAMATRIA, 9(17), 157-169. https://n9.cl/yhpgmq

Real, R., Mora, E., y Contreras, D. (2024). Hacia un futuro sostenible: el impacto transformador de la tecnología educativa en la educación superior. Revista InveCom, 4(2), 1-19. https://n9.cl/c9uuc

Rocha, M., y Golovátina, P. (2025). A sentient planet as a school; a school as a community garden: Toward eco-creative think-practicing. Qualitative Inquiry, 31(2), 136-143. https://n9.cl/u7esl

Rodríguez, M. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y la cultura como recurso educativo para la formación de jóvenes como agentes de cambio social. Eirene estudios de paz y conflictos, 5(9), 195-222. https://n9.cl/jx50g

Villareal, E., y Zayas, F. (2021). Desarrollo humano y Educación: una perspectiva de la educación enfocada al desarrollo humano. Vértice universitario, 23(90), 28-39. https://n9.cl/izc56

Zarzosa, L. (2025). Desempeño docente y la calidad educativa en instituciones educativas públicas peruanas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 9(38), 1618-1628. https://n9.cl/0ckhy

Published

2025-10-01

How to Cite

Suarez-Sotelo, W. A. (2025). Towards a sustainable world: the fundamental role of education. EPISTEME KOINONIA, 8(2), 41–57. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i2.4813

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.