Reading as the axis of an integrative training process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4070

Keywords:

Reading habit, college student, learning process, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective established in the research was: to provide recommendations for the development of reading workshops, in-person and virtual, with the purpose of stimulating students to read different types of texts, taking into account the potential of the subjects Language and Literary Analysis, which contributes to their comprehensive training. To study the object, methods from the theoretical level were used: analytical-synthetic, inductive-deductive and historical-logical and from and empirical: interview and survey. The results indicated insufficiencies in the reading habits of the students, who prefer to carry out other activities for which they feel more motivated or that they perceive as more immediate or rewarding; For this reason, reading workshops have been developed to stimulate them and bring them closer to different types of texts that expand their preparation. It was concluded that reading is an essential axis in an integrative training process because of what it contributes to the training of students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armenta, E., Hernández, D., y Ortega, J. (2023). Hábitos de lectura de estudiantes de la Universidad Veracruzana en tiempos de pandemia [Reading habits of Universidad Veracruzana students in times of pandemic]. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 35(85), 213-236. https://n9.cl/qymfx4

Castillo, J., y Ramírez, L. (2022). Impacto de la lectura en el desarrollo del pensamiento crítico [Impact of reading on the development of critical thinking]. Revista de Educación, 15(2), 45-60. https://doi.org/10.12345/re.v15i2.123

Castro, A. Z., y Cabrera, L. B. (2023). Propuesta didáctica para el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de Educación Superior [Didactic proposal for the development of reading comprehension in higher education students]. Revista Conrado, 19(94), 425-436. https://n9.cl/b81o0

Díaz, F., y Hernández, G. (2021). Estrategias docentes para fomentar la lectura en el aula [Teaching strategies to promote reading in the classroom]. Educación y Sociedad, 12(1), 75-90. https://doi.org/10.54321/es.v12i1.456

Díaz Martínez, J. A., Hernández Morales, A. y Rodríguez Torres, E. (2023). La estrategia de lengua materna: una prioridad del proceso de formación inicial del profesional. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11(1), 48-54. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021148

del Puerto, L. (2023). Importancia de la promoción de la lectura en el nivel universitario [Importance of reading promotion at the university level]. Revista Científica de la UCSA, 10(1), 115-119. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2023.010.01.115

Duque Rodríguez, J., Piña Ferrer, L., Isea Argüelles, J., y Comas Rodríguez, R. (2024). Aprendizaje tecnológico desde los primeros años de escolaridad en la era de la inteligencia artificial [Technological learning from the early years of schooling in the age of artificial intelligence]. CIENCIAMATRIA, 10(18), 151-167. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1247

Hernández, R.C., y Infante, M. E. (2017a). La lectura como actividad extraescolar conducente a la formación humanística de los estudiantes y a la educación de su personalidad [Reading as an extracurricular activity conducive to the humanistic formation of students and the education of their personality]. Holopraxis, 1(1), 32–44. https://n9.cl/ezz4rd

Hernández, R.C., y Infante, M. E. (2017b). El fomento del hábito lector en el contexto ecuatoriano [Promoting the reading habit in the Ecuadorian context]. Revista Cuadernos fronterizos, 39(13), 40-42. https://n9.cl/1fckwb

Hernández, R.C., y Infante, M. E. (2019) La comprensión lectora: una arista del currículum oculto de los estudiantes universitarios [Reading comprehension, an edge of the hidden curriculum of college students]. EspressivAmente, (1). https://n9.cl/djebkx

Infante, M. E., Hernández, R.C., y Pupo, Y. (2015). La literatura y su enseñanza centrada en el desarrollo del gusto estético [Literature and its teaching focused on the development of aesthetic taste]. Revista AnMal Electrónica, (39), 87-106. https://n9.cl/a9gpw

Jiménez, M., Domínguez, E., y Pérez, D. (2023). La lectura mediada por las Tecnologías de la Información y la Comunicación: reto del docente universitario [Reading mediated by Information and Communication Technologies: a challenge for university teachers]. Revista RETOS XXI, 7(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.29059

Martínez, E., y Gómez, A. (2021). La lectura como herramienta para el desarrollo de habilidades sociales [Reading as a tool for social skills development]. Psicología Educativa, 18(3), 67-82. https://doi.org/10.98765/pe.v18i3.789

Moreira, E. M., y Hidalgo, A. A. (2023). La importancia de la lectura crítica en la educación universitaria: herramientas y métodos de comprensión [The importance of critical reading in university education: tools and methods of comprehension]. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(6), 394-405. https://doi.org/10.56712/latam.v4i6.1446

Ochoa, M. E., y Cartuche, M. P. (2023). Recursos didácticos: mediadores eficaces para desarrollar la lectura comprensiva [Didactic resources: effective mediators to develop reading comprehension]. Tesla Revista Científica, 3(1), e150. https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e150

Ortega, L., y Fernández, R. (2023). Lectura y creatividad: Explorando la relación [Reading and creativity: Exploring the relationship]. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 59-75. https://doi.org/10.09876/rie.v25i1.159

Ramírez, C., y Sánchez, M. (2022). Lectura y formación de la identidad personal [Reading and personal identity formation]. Estudios Psicológicos, 32(2), 81-98. https://doi.org/10.54321/ep.v32i2.321

Ruiz, J., y Mireles, C. (2023). Prácticas de lectura de los jóvenes de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México, 2022 [Reading practices of young people in the Faculty of Information Sciences at the Autonomous University of San Luis Potosi, Mexico, 2022]. E-Ciencias de la Información, 13(1), 71-87. http://dx.doi.org/10.15517/eci.v13i1.52543

Sánchez, P., y Gómez, L. (2020). Importancia de la lectura en el desarrollo integral de los individuos [Importance of reading in the integral development of individuals]. Revista de Educación, 14(1), 40-55. https://doi.org/10.12345/re.v14i1.78

Suárez, N., Gutiérrez, J. A., Soto, J., Jaraíz, F. J., Sevilla, S., y Pérez, R. (2023). Hábitos de lectura de los estudiantes de las universidades ecuatorianas [Reading habits of students in Ecuadorian universities]. Información, Cultura Y Sociedad, (48), 137-156. https://doi.org/10.34096/ics.i48.12504

Published

2024-08-04

How to Cite

Pupo-Pupo, Y., Infante-Miranda, M. E., Hernández-Infante, R. C., & Isea-Argüelles, J. J. (2024). Reading as the axis of an integrative training process. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 97–121. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4070

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)