Gamificación como estrategia innovadora en la enseñanza del Inglés
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.997Keywords:
Alternative education, educational experiments, educational innovations, educational development.Abstract
The objective of the following study is to present in a practical and simple way the advantages of the application of gamification to enhance and improve the quality of English language teaching at the “Emilio Abad” school in the city of Azogues, where it is detected little participation and collaboration of students when it comes to learning this foreign language. Mixed approach with quantitative and qualitative results. 54.5% of students maintain that they are not motivated and, therefore, do not actively participate in English classes. When Gamification is applied, it is necessary to keep in mind seven key elements that are linked simultaneously forming links, which are necessary for the whole process to be effective and meaningful: Objective, design, challenges, levels, norms, avatar and the reward for the students that manage to meet the objectives set.
Downloads
References
Arteaga, C. (2011). Uso de las TIC para el aprendizaje del inglés en la Universidad Autónoma de Aguascalientes. [Use of TIC for learning English at the Autonomous University of Aguascalientes] Apertura: Revista de Innovación Educativa, 3(2), 72–79.
aulaPlaneta. (2020). Cómo aplicar la gamificación en el aula. [How to apply gamification in the classroom] Recuperado de https://bit.ly/2GgKori
Coll, C, & Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las tecnologías. [Psychology of virtual education: learning and teaching with technologies]. Madrid. Ediciones Morata.
Cronquist, K., & Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del Inglés en America Latina. [Learning English in Latin America]. Recuperado de https://bit.ly/3it5NKL
Chaves, B. (2019). Revisión de experiencias de gamificación en la enseñanza de lenguas extranjeras. [Review of gamification experiences in the teaching of foreign languages]. Reidocrea, 8, 422–430.
Figueroa-Flores, J. F. (2015). Using Gamification to enhance second language learning. Digital Education Review, (27), 32–54.
Guano, V. S. (2016). Aprendizaje basado en juegos para el desarrollo de habilidades cognitivas en los estudiantes de primero de bachillerato. [Game-based learning for the development of cognitive skills in first year of high school students]. UTMACH. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/8328
Liberio-Ambuisaca, X. (2019). El uso de las técnicas de gamificación en el aula para desarrollar las habilidades cognitivas de los niños y niñas de 4 a 5 años de Educación Inicial. [The use of gamification techniques in the classroom to develop the cognitive skills of children from 4 to 5 years of Initial Education]. Conrado, 15(70), 392-397.
McGonigal, J. (2011). Reality is broken-Why games makes us better and how they can change the world. [La realidad está rota-Por qué los juegos nos ponen mejor y por qué pueden cambiar el mundo] In Reality is Broken. Retrieved from https://bit.ly/3lc1mpn
Ministerio de Educación (2017). Ley Orgánica de Educación Intercultural. [Organic Law of Intercultural Education]. Recuperado de https://n9.cl/1fo3
Ministerio de Educación (2020). Educación básica general. [General basic education]. Recuperado de https://bit.ly/3ixFuTv
Ricoy, M, & Álvarez-Pérez, S. (2016). La enseñanza del inglés en la educación básica de personas jóvenes y adultas. [Teaching English in the Basic Education of Youth and Adults]. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 385-409.
Shrestha, P. N. (2014). Innovations in Learning Technologies for English Language Teaching. In System. (Vol. 42), 474-475. https://doi.org/10.1016/j.system.2013.12.016
Soler, M, Cárdenas, F, & Hernández-Pina, F. (2018). Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones en educación en ciencias. [Teaching and learning approaches: theoretical perspectives to develop research in science education]. Ciência & Educação (Bauru), 24(4), 993-1012. https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012
Torres, C. (2002). El juego: una estrategia importante. [The game: an important strategy]. Educere, 6(19),289-296.
Uzcátegui, O. (2016). Objetivos de desarrollo sostenible 2015-2030. [Sustainable development g oals 2015-2030]. Revista de Obstetricia y Ginecología de Venezuela, 76(2), 73-75.
Valenzuela, J, Muñoz-Valenzuela, C, Silva-Peña, I, Gómez-Nocetti, V, & Precht-Gandarillas, A. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. [School motivation: Keys to future teachers' motivational training]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1), 351-361. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100021
Vlachopoulos, D., & Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1). https://doi.org/10.1186/s41239-017-0062-1
Zenteno, F. (2015). Disfuncionalidad familiar y su incidencia en la conducta y el bajo rendimiento de los estudiantes de octavo año del colegio Dra. Matilde Hidalgo de la ciudad de Machala. Año lectivo 2014 - 2015 .[Family dysfunction and its impact on the behavior and low performance of eighth-year students at the Dra. Matilde Hidalgo school in the city of Machala. School year 2014 - 2015]. Trabajo de titulación. Recuperado de https://n9.cl/23jxa
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai