Motivation-based learning in physical education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.822

Keywords:

Activity learning, self instruction, physical education, motivation.

Abstract

The objective of the research was to analyze the relationship of problem-based learning to student motivation in the area of physical education. Descriptive, correlational, non-experimental, transectional. Pearson's Chi-square test determines that there is a direct relationship between the study variables, although since there was no bilateral significance, it is highlighted that motivation could be influenced by factors external to PBL. It is concluded that students have favorable considerations for the ABP, since they mention having learned with this method, perceiving themselves motivated to cooperative learning. The ABP allows students to self-discover their capacities, abilities, strengths, leading to the generation of learning focused on inquiry, reflection, as a means to understand the importance of self-learning as a strategy not only to learn about an academic moment. I specify, if not, to value lifelong learning throughout life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancur, J. L. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. [The physical education teacher and his pedagogical practices]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1-15. doi: https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.2

Byrne, M. S. (2009). La Influencia de la educación deportiva en la motivacion del alumno en la educacion fisica. [The influence of sports education on student motivation in physical education]. Educacion Fisica y pedagogia deportiva, 253-206. doi:https://doi.org/10.1080/17408980801995239

Castaño, V. y. (2015). El método del aprendizaje basado en problemas como una herramienta para la enseñanza de las matemáticas. [The method of problem-based learning as a tool for teaching mathematics]. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativ, 1-13. Obtenido de https://n9.cl/aqj8

Cheaney, J. D. (2005). Problem-based learning in an on-line. [Aprendizje basado en problemas en linea de curso biotecnologia]. Retrospective Theses and Dissertations, 11-34. Obtenido de https://n9.cl/m2gq

García de las Bayonas Plazas, M., & Baena - Extremera, A. (2017). Educación física a través de diferentes metodologías didácticas. [Motivation in phisical education through different didactics methodologies]. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 387-402. Obtenido de https://n9.cl/rm5us

García-Cedeño, G., Vélez-Loor, M., Franco-Zambrano, C., & Ormaza-Bermello, M. (2020). Educación por competencias: Un reordenamiento curricular durante emergencia escolar por COVID-19. [Competency Education: A Curricular Rearrangement During School Emergency by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 221-235. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.770

Luy-Montejo, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes. [Problem Based Learning (PBL) in the Development of Emotional]. Revista de Psicologia Educativa, 353 - 383. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288

Méndez-Alonso, D., Méndez-Giménez, A., & Fernández-Río, J. (2016). Incorporación de las competencias básicas a la educación física en educación primaria [Integrating basic competences into physical education (pe) in primary education]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 457-473. doi:http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.004

Morales, P. y. (2004). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. [Problem Based Learning (PBL) in the Development of Emotional Intelligence of University Students]. Revista Theoria , 353 - 383. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288

Ospina Rodríguez, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. [Motivation, the Engine of Learning]. Revista Ciencias de la Salud, 158-160. Obtenido de https://n9.cl/9r25

Palta, N., & Siguencia, J. (2018). El Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica en el proceso de enseñanza [Problem Based Learning as a didactic strategy in the teachingprocess]. Killkana Sociales., Vol. 2 (No. 2), 1-8. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.291

Paredes-Curin, C. R. (2016). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación n estudiantes de un liceo municipal de Cañete [Problem-based Learning (PBL):A Teaching Strategy of Environmental Education, in Cañete Municipal School Students]. Revista Electrónica Educare, vol. 20(1), 1-26. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.6

Remacha Irure, A., & Belletich, O. (2015). El método de aprendizaje basado en proyectos (ABP)en contextos educativos rurales y socialmente desfavorecidos de la educación infantil [The project-based learning method (ABP) in rural and socially disadvantaged educational contexts of early childhood e]. Perspectiva Educacional, Formación de, vol. 54(núm. 1), 90-109. doi:DOI: 10.4151/07189729-Vol.54-Iss.1-Art.294

Rodríguez M., S. L. (2014). El aprendizaje basado en problemas para la educación médica [Problem-based learning for medical education]. Revista Med., 32-36. Obtenido de https://n9.cl/2bbw

Romero-Ramírez, M. (2020). Vocación docente como respuesta esperanzadora en contextos de vínculos humanos frágiles. [Teaching vocation as a hopeful response in contexts of fragile human ties]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 27-50. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.527

Rodríguez, D., Erazo, J., & Narváez, C. (2019). Técnicas cuantitativas de investigación de mercados aplicadas al consumo de carne en la generación millennial de la ciudad de Cuenca (Ecuador) [Quantitative market research techniques] Recuperado de: https://url2.cl/ibtfw. Revista Espacios, 20.

Salgado, J. A., Leria, F. J., Pilar Franco, M. E., & Gajardo, X. R. (2017). Efecto de la Motivación sobre la Profundidad en los Procesos de Estudio en Universitarios de Formación en Pedagogía [Effect of Motivation on the In-depth Study Processes Among]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 87-105. doi:http://dx.doi.org/10.15366/reice2017.15.4.005

Tapia-Vélez, J., García-Herrera, D., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2020). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para el desarrollo del razonamiento lógico matemático. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 753-772. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.808

Ventura, T. L. (2018). La educación física y las relaciones sociales en educación primaria. [Physical education and social relationship in primary education]. Revista Infad de Psicología, 1-18. Obtenido de https://n9.cl/apqh

Zapatero, A. (2017). Beneficios de los estilos de enseñanza y las metodologías centradas en el alumno en educación física [Benefits of teaching styles and student-centred methodologies in Physical Education]. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deportem, 237-250. Obtenido de https://n9.cl/xyk76

Published

2020-06-01

How to Cite

Montalván-Larco, D. F., García-Herrera, D. G., Ávila-Mediavilla, C. M., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Motivation-based learning in physical education students. EPISTEME KOINONIA, 3(6), 205–221. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.822

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>