Environmental education and Educommunication: strategies to implement recycling with students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.820Keywords:
Environmental sciences, waste treatment, human ecology, environmental ethics.Abstract
The objective of the research was based on determining the relationship between environmental education and Educommunication as strategies to implement recycling with students of upper basic and general baccalaureate. It was developed from a non-experimental transversal correlational descriptive type, the population was made up of 111 students. The Chi square test determined that the two variables have a complete relationship, becoming an affirmative-type hypothesis, interpreting that when Educommunication strategies are used assertively, they influence promoting environmental recycling. Most of the surveyed students agree with the necessary strategies to strengthen recycling in the Educational Unit, aware of the motto "learning by doing", the interest in the reuse of recycled material was evident.
Downloads
References
Almeida, V., Vilas-Boas-Barreto, B., & Alves-Argollo, R. (2020). Comunicación y Educación: La potencia dialógica del audiovisual. [Communication and Education: The dialogical power of audiovisuals]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 122-141. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.682
Bonilla García, D. Y. (2016). Recycling as a Teaching Strategy for Environmental Conservation (Project execution). [El Reciclaje como Estrategia Didáctica para la Conservación Ambiental (Proyecto en ejecución)]. Revista Scientific, 1(1), 36-52. doi:https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.1.3.36-52
Bello, C. (2019). Comunicación efectiva desde la gerencia educativa. [Effective communication from educational management]. EPISTEME KOINONIA, 2(3), 24-40. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v2i3.517
Calle Aguilar, I. R. (2016). Reciclaje y conciencia ambiental en el mejoramiento de la sostenibilidad del planeta. [Recycling and environmental awareness in improving the planet's sustainability]. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 5(1). doi:https://doi.org/10.18050/ucv-hacer.v5i1.958
Campos, M. L., & Pascuali, C. (2010). Evaluación de la gestión de programas de reciclaje en escuelas de educación básica. [Evaluation of the management of recycling programs in basic education schools]. Omnia, 16(1), 144-158. Obtenido de https://n9.cl/mdab
Carrasco Lozano, M. E., & Ramón Vásquez, E. (2016). La educación ambiental, un saber pendiente en la formación de jóvenes estudiantes universitarios. [Environmental education, a pending knowledge in the training of young students university students]. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(2), 77-93. Obtenido de https://url2.cl/izP2V
Denegri Coria, M., González Gómez, J., & Sepúlveda Aravena, J. (2010). Estrategias instruccionales para promover en estudiantes universitarios actitudes hacia el reciclaje. [Instructional strategies to promote attitudes towards recycling in university students]. Educere, 14(49), 319-331. Obtenido de https://url2.cl/RJXrj
Flórez-Espinosa, G. M., Velásquez-Sarria, J. A., & Arroyave-Escobar, M. C. (2016). Formación ambiental y reconocimiento de la realidad: dos aspectos escenciales para la inclusión de la educación ambiental en la escuela [Environmental training and recognition of reality: two essential aspects for the inclusion of environmental education]. Luna Azul(45), 377-399. doi:10.17151/luaz.2017.45.19
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación [Investigation methodology]. Obtenido de https://n9.cl/zg165
López-Echegarai, M. (2019). Política de sustentabilidad ambiental. Avances en el contexto universitario. [Environmental sustainability policy. Advances in the university context]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 59-87. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i7.194
Merino Alberca, W. V., Loaiza Carrión, E. R., & Vilela Mora, D. E. (2017). La problemática de la educación ambiental en el ecuador y la necesidad de un nuevo perfil docente para enfrentarla. [The problem of environmental education in Ecuador and the need for a new teaching profile to face it]. Olimpia, 14(44), 83-94. Obtenido de https://url2.cl/jjiKx
Morales, C. (2016). Exporeciclaje 2015. Estrategia de educación ambiental. [Exporecycling 2015. Environmental education strategy]. Educ@ción en contexto, 2(Extra 0), 72-83. Obtenido de https://url2.cl/AAyid
Narváez Garzón, A. M., & Castellanos Noda, A. V. (2018). Educomunicación hoy: un reto necesario. [Educommunication today: a necessary challenge.]. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 3(2), 25-34. Obtenido de https://url2.cl/xIfKZ
Olaguez-Torres, E., Espino-Román, P., Acosta-Pérez, K., & Méndez-Barceló, A. (2019). Plan of Action from the Perception in Students of the Polytechnic University of Sinaloa Before the Recycling of Solid Waste and Environmental Education [Plan de Acción a Partir de la Percepción en Estudiantes de la Universidad Politécnica de Sinaloa...]. Formación Universitaria, 12(3), 3-14. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300003
Ormaza Andrade, J. E., Neira Neira, M. L., Giler Escandón, L. V., & Quevedo Vázquez, J. O. (2020). Máquina bio-recicladora de plástico PET: un emprendimiento viable, caso Azogues –Ecuador. [Pet plastic bio-recycling machine: a viable venture. Azogues case - Ecuador]. Telos revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(2), 395-409. doi:https://doi.org/10.36390/telos222.11
Ramón-Minchala, O. P., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Moreno, V. P. (2020). Integración de la responsabilidad social empresarial en proyectos de inversión dirigidos al sector agrícola [Integration of corporate social responsibility in investment projects aimed at the agricultural sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 702-728. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.710
Rentería , Y. S. (2008). Estrategias de educación ambiental de institutos descentralizados en el sistema educativo colombiano en Medellín. [Environmental education strategies of decentralized institutes in the Colombian educational system in Medellín]. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 26(1), 90-98. Obtenido de https://url2.cl/fNHcJ
Romo-Jaramillo, M. V., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Moreno, V. P. (2020). Estrategias de redes sociales para la promoción de macanas artesanales de la provincia del Azuay [Social media strategies for the promotion of artisan macanas in the province of Azuay]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 545-575. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.705
Sanmartín Ramón, G. S., Zhigue Luna, R. A., & Alaña Castillo, T. P. (2017). El reciclaje: un nicho de innovación y emprendimiento con enfoque ambientalista. [Recycling: a niche of innovation and entrepreneurship with an environmental focus]. Universidad y Sociedad, 9(1), 36-40. Obtenido de https://url2.cl/17h5C
Severiche-Sierra, C., Gómez-Bustamante, E., & Morales, J. (2016). Environmental education as a cultural base and strategy for sustainable development[La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible]. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 18(2), 266-281. Obtenido de https://url2.cl/IfKKB
Torres Lima, H. J. (2017). La educomunicación y el diseño instruccional. [Educommunication and instructional design.]. Razón y Palabra, 21(3_98), 22-31. Obtenido de https://n9.cl/p5imp
Trelles-Méndez, E., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2019). La influencia de las 4Ps en el Marketing Digital para la Cooperativa de Ahorro y Crédito JEP. [The influence of the 4Ps in Digital Marketing for the Cooperativa de Ahorro y Crédito JEP]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 180-205. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.455
Vera Rojas, M. d., Chávez Arias, S., & Torres Lema, M. R. (2017). Educación ambiental: reseña de una experiencia compartida [Environmental education: review of a shared experience]. Revista Boletín Redipe, 6(5). Obtenido de https://url2.cl/Jw9EI
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai