Technological resources used in info centers by facilitators from the provinces of Azuay and Cañar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.818

Keywords:

Audiovisual instruction, multimedia instruction, information technology, online governance.

Abstract

The research aims to analyze the use and application of technological resources by the facilitators of the infocentres in the provinces of Azuay and Cañar. Being descriptive correlational non-experimental transectional. An intimate relationship is revealed between the variables of use of presentations through powtoon and classes taught through platforms such as: Zoom, Classroom, Facebook live, among others, thus it can be seen that said technological resources arouse interest in the facilitators for their possible application within of these community spaces called infocentres. Evidencing the close relationship that exists between the application and predisposition on the part of 80% of facilitators to apply new technological resources.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional. (2008). Constitución De La República Del Ecuador. Asamblea Nacional(347), 107. Obtenido de https://url2.cl/tbtvU

Asamblea Nacional. (2015). Ley Orgánica de Telecomunicaciones. 88(439), 24. Obtenido de https://url2.cl/XHPJ3

Arroyo-Carrera, E., Loor-Santos, M., Mendoza-Mera, J., & Solorzano-Zambrano, M. (2020). Gestión de aprendizaje creativo mediante la Herramienta Powtoon en estudiantes de lengua y literatura. [Creative learning management through the Powtoon Tool in language and literature students]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 251-267. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.775

Cabero Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre tecnologías de la información y comunicación TIC [Educational reflections on ICT information and communication technologies]. 1. Obtenido de https://url2.cl/G7qzs

Calderon, M. J., & Acuña , J. (2017). Conectividad rural y cambio social: los Infocentros Comunitarios en el Ecuador [Rural connectivity and social change: Community Infocentres in Ecuador]. (U. C. Universidad Internacional del Ecuador, Ed.) Revista Publicando ISSN 1390-9304, 4(11), 190-207. Obtenido de https://url2.cl/SM5Xs

Castañeda, L. (2018). Debates regarding Technology and Education: contemporary pathways and pending conversations.[Debates sobre Tecnología y Educación: Caminos contemporáneos y conversaciones pendientes]. Ried, 22(1). doi:https://doi.org/10.5944/ried.22.1.23020

Chirino-García, R., & Hernández-Corona, J. (2020). M-learning: Estrategia para la promoción del aprendizaje electrónico móvil en instituciones de educación superior. [M-learning: Strategy for the promotion of mobile e-learning in higher education institutions]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 102-121. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.684

Delgado, A. J., Wardlow, L., Mcknight, K., & O´Mal, K. (2015). Delgado, Educational technology: A review of the integration, resources, and effectiveness of technology in k-12 classrooms [Tecnología educativa: una revisión de la integración, recursos y efectividad de tecnologías en aulas K-12] ]. Journal of Information Technology Education: Research, 14, 398-413. doi:https://url2.cl/f2EzB

España Chavarria, C., & Canales Garcia, A. (2013). La utilidad de las TIC para la promoción de aprendizaje en la educación superior [The use of ICT for promoting the opening of higher education.]. Teoría de la Educación. Educación y Cultura, 14(1), 189-227. Obtenido de https://url2.cl/ad5GL

Hernandez, R. M. (2017). Impacto en la educación: Retos y Perspectivas. [Impact on education: Challenges and Perspectives]. Sistema de Información Científica Redalyc., 325-347. doi:http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Jama Zambrano, V., & Cornejo Zambrano, J. (2016). Los recursos tecnológicos y su influencia en el desempeño de los docentes [The technological resources and their influence on the performance of teachers]. Dominio de las Ciencias ISSN: 2477-8818, 2, 201,219. Obtenido de https://url2.cl/C3xvF

Lattá-Arias, C. (2019). Uso de las TIC para proyectos productivos en las instituciones educativas del Municipio Zona Bananera. Magdalena. Colombia. [Use of ICT for productive projects in educational institutions of the Municipality of the Banana Zone. Cupcake Colombia]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 233-246. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i7.202

López-Intriago, C. F., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Moreno, V. P. (2020). Gestión financiera basada en la creación de valor para el sector microempresarial de servicios [Financial management based on the creation of value for the services micro-business sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 427-454. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.701

Martín, F. A. (2011). La encuesta: una perspectiva general metodológica [The survey: a methodological overview]. CIS, (Vol. 35). Obtenido de https://url2.cl/1nF2n

MINTEL. (2016). Estadisticas de datos generales de Infocentros. Obtenido de https://url2.cl/ixn68

Perozo-Martín, R., & Chirinos-Martínez, A. (2019). Incidencias de la Tecnología web 2.0 en el contexto de la gobernanza y la gobernabilidad. [Incidences of Web 2.0 Technology in the context of governance and governability]. IUSTITIA SOCIALIS, 4(6), 90-116. http://dx.doi.org/10.35381/racji.v4i6.291

Pereira-Perez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación [Mixed-method designs in educational research]. Revista electrónica educare, 15(1), 15-29. Obtenido de https://url2.cl/G9isY

Picón-Vizhñay, J., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2019). Plan de expansión empresarial para la Empresa Transnexos del Grupo Industrial Graiman. [Business expansion plan for the Transnexos Company of the Graiman Industrial Group]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 274-308. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.459

Poloni , M. (2019). Verso i musei digitali.Tecnologie digitali tra fruizione e comunicazione [Towards digital museums. Digital technologies between fruition and communication]. (U. C. Venezia, Ed.) Bachelor´s thesis Università Ca' Foscari. Obtenido de https://url2.cl/si3dm

Raymond, H. (2008). Las tecnologías de la información y la comunicación para los pequeños estados insulares en desarrollo. Tesis Doctoral. Obtenido de https://url2.cl/m55S6

Serrano-de-Barrios, N. (2019). La ley de infogobierno en el contexto tecnológico de la gestión pública. [The infogovernment law in the technological context of public management]. IUSTITIA SOCIALIS, 4(7), 201-219. http://dx.doi.org/10.35381/racji.v4i7.395

Siguenza-Peñafiel, K. M., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Estrategias de marketing viral y el posicionamiento de marca en el sector farmacéutico [Viral marketing strategies and brand positioning in the pharmaceutical sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 313-338. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.697

Vargas Espin, J., & Parra Balza, F. D. (2018). Propuesta de marco de referencia para Teletrabajo en Ecuadr y soporte mediante tecnologías de la Información, caso de estudio infocentros Comunitarios MINTEL (Master´s thesis, Quito)[Proposal of a reference framework for Telework in Ecuadr and support th]. Universidad Tecnológica Israel Escuela de Posgrados, 105. Obtenido de https://url2.cl/AnJyA

Published

2020-07-01

How to Cite

González-Andrade, B. A., García-Herrera, D. G., Cabrera-Berrezueta, L. B., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Technological resources used in info centers by facilitators from the provinces of Azuay and Cañar. EPISTEME KOINONIA, 3(6), 121–143. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.818

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>