Problem-Based Learning as a strategy for teaching the History of Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.817

Keywords:

Activity learning, self instruction, experiments (lessons), information technology.

Abstract

The main objective of this research is to determine the effectiveness of problem-based learning as a strategy for teaching the history of Ecuador. Explanatory type with a quasi-experimental design of a group, applying the treatment for a specific period of time. The chi square tests (0.059) indicate that there are differences between the pre and posttest variables. It was evident that during this application of ABP-based classes, the perceptions of the students focused on the fact that this type of methodology allows them to be more responsible and assume the functions that they have within each group. For this reason, cooperative work, despite managing it with the same theme, generates different solutions according to what each student perceives and analyzes in the development of classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, F. (2017). Enseñar historia de la educación: Reflexiones en torno de una propuesta [Teaching history of education: Thoughts around a proposal]. Revista História da Educação, 21(52), 295-311. Obtenido de https://url2.cl/nFxEK

Argandoña-Mendoza, M., García-Mejía, R., Ayón-Parrales, E., & Zambrano-Zambrano, Y. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 162-182. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726

García-Cedeño, G., Vélez-Loor, M., Franco-Zambrano, C., & Ormaza-Bermello, M. (2020). Educación por competencias: Un reordenamiento curricular durante emergencia escolar por COVID-19. [Competency Education: A Curricular Rearrangement During School Emergency by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 221-235. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.770

Hernández, L., & Pagés, J. (2016). ¿Cómo enseñar historia y ciencias sociales en la educación preescolar? [How to teach history and social sciences in education preschool?]. Revista Mexicana de Investigación, 21(68), 119-140. Obtenido de https://n9.cl/j8tl0

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación [Investigation methodology]. Obtenido de https://n9.cl/zg165

Luy, C. (2019). El aprendizaje basado en problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios [Problem based learning (ABP) in the development of emotional intelligence of university students]. Propóstios y representaciones, 7(2), 353-383. Obtenido de https://n9.cl/j8tl0

Ministerio de Educación del Ecuador MINEDUC. (2016). Curriculo de los niveles de educacion [Curriculum of education levels]. Obtenido de https://n9.cl/ux8j

Molina, S., Miralles, P., Deusdad, B., & Begoña, M. (2017). Enseñanza de la historia, creación de identidades y prácticas docentes [History learn, creation of identities and teaching practices]. Profesorado, 21(2), 331-354. Obtenido de https://n9.cl/wuk4

Morales , P., & Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas [Problem-Based Learning]. Revisión, 13, 145-157. Obtenido de https://n9.cl/8hw5

Morales, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico ¿una relación vinculante? [Problem-based learning (PBL) and critical thinking skills - a binding relationship?]. REIFOP, 21(2), 91-108. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323371

Olmedo , B., Alvarado, H., Delgado, I., Montero, S., Cadenas, J., Mora, A., & Hernández, E. (2016). Desempeño estudiantil con el aprendizaje basado en problemas: habilidades y dificultades [Student performance with problem-based learning: skills and difficulties]. Revita Cubana de Medicina General Integral. Obtenido de https://n9.cl/j2bl

Pantoja, P. (2017). Enseñar historia, un reto entre la didáctica y la disciplina: Reflexión desde la formación de de docentes de ciencias sociales en Colombia [Teach history, a challenge between the didactic and discipline: Reflection since the formation a social science]. Diálogo Andino, Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina(53), 59-71. Obtenido de https://n9.cl/686j

Paredes, C. (2016). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal de Cañete [Problem-based learning (PBL: A teaching strategy of environmental education, in Cañete Municipal shool students]. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. Obtenido de https://n9.cl/nqhn

Quevedo-Álava, R., Corrales-Moreno, L., Palma-Delgado, G., & Mendoza-Suárez, G. (2020). Psicopedagogía y TIC en período de COVID-19. Una reflexión para el aprendizaje significativo. [Psychopedagogy and ICT in the COVID-19 period. A Reflection for Meaningful Learning]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 202-220. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769

Rodríguez, S. (2014). El aprendizaje basado en problemas para la educación médica: Sus raíces epistemológicas y pedagógicas [Problem-based learning for medical education: educational and epistemological basis]. Revista Med, 22(2), 32-36. Obtenido de https://n9.cl/27qrh

Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. [Innovation in higher basic mathematics education during confinement by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 142-161. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723

Silva, J., & Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior [A proposal of a Model for the introduction of active methodologies in Higher Education]. Innovación educativa, 17(73), 118-131. Obtenido de https://n9.cl/6byg9

Travieso, D., & Ortiz, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar [Learning Based on Problems and Teaching by Projects: Different Alternatives for Teaching]. Revista Cubana de Educación Superior(1), 124-133. Obtenido de https://n9.cl/sayg

Valderrama, M., & Castaño, G. (2017). Solucionando dificultades en el aula: una estrategia usando el aprendizaje basado en problemas [Solving classroom difficulties: a strategy using problema-based learning]. CUIDARTE, 8(3), 1907-1918. Obtenido de https://n9.cl/6nnso

Valencia-Naranjo, D. E., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2019). El clima organizacional y su incidencia en la motivación del Talento Humano. [The organizational climate and its impact on the motivation of Human Talent]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 436-467. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.464

Vélez-Loor, M., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. [Virtual teaching resources in natural science projects in confinement period by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 183-201. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760

Villalobos, V., Ávila, J., & Olivares, S. (2016). Aprendizaje basado en problemas en química y el pensamiento crítico en secundaria [Problem-based learning in chemistry and secundary critical thinking] . Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 557-581. Obtenido de https://n9.cl/qu8y

Published

2020-07-01

How to Cite

Heras-Luna, M. V., Garcia-Herrera, D. G., Cabrera-Berrezueta, L. B., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Problem-Based Learning as a strategy for teaching the History of Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 3(6), 102–120. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.817

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>