Technologies applied in the teaching-learning process during COVID-19: An analysis in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.813Keywords:
Information technology, computer uses in education, computer assisted instruction, electronic learning.Abstract
The objective was to analyze the technological tools applied in the teaching-learning process in Basic General Education during the COVID-19 pandemic period, in educational institutions of the Guacaleo Canton of the C04-05 circuit, located in the province of Azuay-Ecuador. For this, a study with a quantitative methodological approach was developed, based on positivism and with a non-experimental design. The results show a predisposition to change on the part of teachers when developing the didactic and learning process, accessing video calling platforms and using social networks to send and receive school activities, especially with students who lack a fixed internet. They also see as an impediment this lack of technological resources on the part of the students; This could be violating the rights of children to receive a quality education in these times of pandemic due to the COVID-19 disease.
Downloads
References
Almerich-Cerveró, G., Suárez-Rodríguez, J., Jornet-Meliá, J., & Orellana-Alonso, M. N. (2011). Competencies and the Use of Information and Communication Technologies (ICT) by the Teaching Staff: Dimensional Structure. [Las competencias y el uso de las tecnlogías de la Información y comunicación (TIC) por el profesorado: Estructura dimensional]. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 13(1), 28-42.
Argandoña-Mendoza, M., García-Mejía, R., Ayón-Parrales, E., & Zambrano-Zambrano, Y. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. [Educational research and innovation: School challenge for COVID-19 in Ecuador]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 162-182. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726
Audiffred-Hinojosa, A. (2019). WhatsApp para la educación [WhatsApp for education]. Recuperado de https://n9.cl/63hg
Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el covid-19. [The two sides of education in covid-19]. CienciAmérica, 1-10. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
Boude-Figueredo, Ó., & Sarmiento, J. A. (2016). Herramientas web 2.0: efecto en los aprendizajes de los jóvenes colombianos. [Web 2.0 tools: effect on the learning of Colombian youth]. Opción, 32(11), 143-163.
Brítez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. [Education in the face of the advance of COVID-19 in Paraguay. Comparison with countries of the Triple Border]. Preprint / Version 2. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22
Cacheiro-González, M. L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración Y aprendizaje. [ICT educational resources for information, collaboration and learning]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (39); 69-81.
Castro, S., Guzmán, B., & Casado, D. (2007). Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [ICT in the teaching and learning processes]. 13(23); 213-234.
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/hd0q
Echeverry-Arcila, C. P., Quintero-Vergara, H., & Gutiérrez-Giraldo, M. C. (2017). Estrategias pedagógicas colaborativas en las prácticas. [Collaborative pedagogical strategies in practices]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(1), 83-104.
García-Cedeño, G., Vélez-Loor, M., Franco-Zambrano, C., & Ormaza-Bermello, M. (2020). Educación por competencias: Un reordenamiento curricular durante emergencia escolar por COVID-19. [Competency Education: A Curricular Rearrangement During School Emergency by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 221-235. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.770
González-Vargas, J. E. (2014). Una mirada del trabajo colaborativo en la escuela primaria desde las representaciones sociales. [A look at collaborative work in primary school from social representations]. Ra Ximhai, 10(5), 115-134.
Islas-Torres, C., & Carranza-Alcántara, M. (2011). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa? [Use of social networks as learning strategies. ¿Educational transformation?]. Apertura, 3(2), 1-20.
Lores-Gómez, B., Sánchez-Thevenet , P., & García-Bellido, M. R. (2019). Digital Competency preparation in teachers. [La formación de la competencia digital en los docentes]. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(4), 234-260.
Maenza, R., & Sgreccia, N. (2011). Use of web 2.0 tools with future teachers of Mathematics. [Uso de herramientas web 2.0 con futuros docentes de matemática]. Profesorado, 15(3), 280-295.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Plan Educativo Covid-19 se presentó el 16 de marzo. [Covid-19 Educational Plan was presented on March 16]. Recuperado de https://n9.cl/3w6t
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2020). Apoyo de la UNESCO: respuesta del ámbito educativo a la COVID-19. [UNESCO support: education response to COVID-19]. Recuperado de https://n9.cl/6rxp
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO, 2019). Las TIC en la educación. [ICT in education]. Recuperado de https://n9.cl/0dWQ
Palella, S. & Martins F. (2015). Metodologia de la investigacion cuantitativa. [Methodology of quantitative research]. Venezuela. FEDEUPEL
Pérez-de-A., M., & Telleria, M. (2012). Las TIC en la educación: nuevos ambientes de aprendizaje para la interacción educativa. [ICT in education: new learning environments for educational interaction]. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (18); 83-112.
Pérez-Alcalá, M. D., Ortiz-Ortiz, M. G., & Flores-Briseño, M. M. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. [Social networks in Education and methodological proposals for their study]. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50); 188-206.
Quevedo-Álava, R., Corrales-Moreno, L., Palma-Delgado, G., & Mendoza-Suárez, G. (2020). Psicopedagogía y TIC en período de COVID-19. Una reflexión para el aprendizaje significativo. [Psychopedagogy and ICT in the COVID-19 period. A Reflection for Meaningful Learning]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 202-220. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769
Rodríguez-Torres, J., & Sánchez-Antolín, P. (2016). Inclusión de las TIC en la escuela pública: realidades y prospectivas. Análisis comparativo de dos acciones «Escuela 2.0» y «conectar igualdad» [Inclusion of ICT in public schools: realities and prospects. Comparative analysis of two actions...]. Opción, 32(8), 641-655.
Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. [Innovation in higher basic mathematics education during confinement by COVID-19].EPISTEME KOINONIA, 3(5), 142-161. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723
Soto-Ortíz, J. L., & Torres-Gastelú, C. A. (2016). La percepción del trabajo colaborativo mediante el soporte didáctico de herramientas. [The perception of collaborative work through the didactic support of tools]. Apertura, 8(1), 1-12.
Valdés-Cuervo, A. A., Arreola-Olivarría, C. G., Angulo-Armenta, J., CarlosMartínez, E. A., & García-López, R. I. (2011). Actitudes de docentes de educación básica hacia las TIC. [Attitudes of basic education teacher ICT]. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(6), 379-392.
Vélez-Loor, M., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. [Virtual teaching resources in natural science projects in confinement period by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 183-201. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai