Neurodidactic strategies to improve mathematical competencies in secondary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4423

Keywords:

Mathematics, student, teaching strategy, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to describe neurodidactic strategies to improve mathematical competencies in high school students. The research adopted a quantitative approach focused on incoming data, numerical calculation and statistical management. In addition, documents consisting of scientific researches and reports were approached. The population was the students of the VII cycle; third, fourth and fifth year of high school of an educational institution with 480 students. The representative sample consisted of 117 fourth year high school students distributed in 4 sections. It is concluded that the neurodidactic strategies program improves mathematical competences, there are statistically significant differences between the scores obtained before and after its application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Mariño, A. (2024). Métodos de enseñanza y aprendizaje de matemáticas en bachillerato. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(123), 102-110. https://doi.org/10.47460/uct.v28i123.810

Calzadilla Pérez, O., y Carvajal Donari, C. (2022). Del conocimiento neurocientífico a la neurodidáctica en la educación parvularia y sus docentes: revisión sistemática. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 185-197. https://n9.cl/f4crk

Espinoza Rodríguez, J., Pulla Salinas, P., Sani Holguín, C., Sinche Piedra, G., y Jurado Fernández, C. (2024). Estrategias neurodidácticas para mejorar el aprendizaje significativo de las ciencias experimentales en estudiantes de secundaria. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(especial), 268-278. https://doi.org/10.47460/uct.v28ispecial.823

Gleason Rodríguez, M., y Rubio, J. (2020). Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente. Revista Educación, 44(2), 279-298. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197

Herrera Gutiérrez, C., y Villafuerte Álvarez, C. (2023). Estrategias didácticas en la educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 758-772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

Jamil, N., Belkacem, A. N., Ouhbi, S., y Guger, C. (2021). Cognitive and Affective Brain–Computer Interfaces for Improving Learning Strategies and Enhancing Student Capabilities: A Systematic Literature Review. IEEE Access, 9, 134122-134147. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3115263

MINEDU. (2015). El Perú en PISA 2015 Informe nacional de resultados. Oficina de medición de la calidad educativa. https://n9.cl/c1c6v

MINEDU. (2017). Unidad de medición de la calidad de los aprendizajes UMC. Resultados de la evaluación censal de estudiantes ECE 2015, 2016. https://n9.cl/c1c6v

Orihuela De la Cruz, C. (2025). Estrategias de resolución de problemas matemáticos en estudiantes: una revisión sistemática. Revista InveCom, 5(1), e501094. https://doi.org/10.5281/zenodo.12659918

Rodríguez, A., y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Tacca Huamán, D., Tacca Huamán, A., y Alva Rodríguez, M. (2019). Estrategias neurodidácticas, satisfacción y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 15-32. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2905

Vargas Tipula, W., Zavala Cáceres, E., y Zuñiga Aparicio, P. (2024). Estrategias para el aprendizaje desde la neurociencia: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(Supl. 1), 97-114. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i1.3556

Published

2025-01-15

How to Cite

Medina-Mateu, L. E., Duran-Llaro, K. L., & Mucha-Hospinal, L. F. (2025). Neurodidactic strategies to improve mathematical competencies in secondary school students. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 239–249. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4423

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>