The teaching excursion and its educational implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3229

Keywords:

Cultural identity, teaching method, student, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of the research was to analyze the teaching excursion and its educational implications. The research was conducted from a quantitative perspective through the retrieval, collection and analysis of documentary and bibliographic references. In this sense, the researchers used a documentary-type bibliographic design to carry out a research process in which the study population is mainly based on written documents such as refereed papers, standards and laws, as well as taking into account the content analysis of the information collected. The inductive-deductive approach was also employed. A questionnaire was applied to 26 students of the first level of the Law Degree, UNIANDES, Ibarra, Ecuador, in the Hybrid Modality, academic period May-September 2023. It is concluded that the teaching excursion, whether face-to-face or virtual, is an appropriate educational strategy for the study of cultural values representative of the locality

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional Constituyente de la República del Ecuador, (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. Montecristi. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. https://n9.cl/i1ch

Balza, L., Torres, D., y Rudman, I. (2017). Estrategias educativas ambientales para incentivar el ahorro energético en hogares del sector ciudad Yaryná. [Environmental education strategies to encourage energy saving in households in the Yaryná city sector]. Revista Atenas de los Llanos, 1, 38-45. https://n9.cl/okygm

Carrillo, H., Cruz, M., y Cárdenas, J. R. (2020). Procedimientos metodológicos para integrar contenidos en las prácticas de campo. [Methodological procedures for integrating content into field practices]. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 117-122. https://n9.cl/09x83

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences]. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://n9.cl/nx847

Echavarría, R. R., y Orosz, A. (2021). Buen vivir y cambios en la educación en Ecuador, 2006-2016. [Good living and changes in education in Ecuador, 2006-2016]. Perspectivas latinoamericanas, 48(3), 119-135. https://doi.org/10.1177/0094582X211009270

Estévez, L., Cruz, M., y Carrillo, H. (2020). Contenidos integradores: una necesidad de las excursiones docentes en las Escuelas Pedagógicas. [Inclusive content: a need for teaching excursions in the Pedagogical Schools]. Educación y Sociedad, 18(1), 115-126. https://n9.cl/0j5qzw

Fernández, J. M. (2020). Identidad cultural y derecho a la educación. [Cultural identity and the right to education]. Contextos educativos: Revista de educación, 26, 23-39. https://n9.cl/tkvnn

Hernández Infante, R. C., y Pupo Pupo, Y. (2016). Pinceladas sobre la identidad nacional en Cuba. [Brushstrokes on national identity in Cuba]. Cuadernos Fronterizos, 35(11), 10-11. https://n9.cl/smr3g

Hernández Infante, R. C., Infante Miranda, M. E., y Enríquez Chugá, J. F. (2021). Una propuesta dirigida a la educación de la personalidad de los estudiantes universitarios. [A proposal aimed at educating the personality of university students]. Revista Conrado, 17(78), 307-312. https://n9.cl/zybf7

Hernández, R. C., Infante, M. E., y Córdova, C. A. (2016). Identidad cultural e Informática: Retos al docente en la contemporaneidad. [Cultural Identity and Informatics: Challenges for teachers in the contemporary world]. Quito: Mendieta. https://n9.cl/9w23j

Iglesias, L., Candano, M., y Álvarez, B. (2020). Sistema de excursiones docentes para contribuir a la identidad nacional y local en Secundaria Básica. [A system of teacher excursions to contribute to national and local identity in lower secondary school]. Opuntia Brava, 12(3), 278-294. https://n9.cl/nlrlw

Infante Miranda, M. E., y Hernández Infante, R. C. (2015). El patrimonio cultural local, vía para contribuir al fortalecimiento de la identidad cultural en los estudiantes. [Local cultural heritage, a way to contribute to strengthening students' cultural identity]. Cuadernos Fronterizos, (35), 41-44. https://n9.cl/lf91v

Montoya Martínez, F. J., y Egea Vivancos, A. (2021). La arqueología experimental como estrategia educativa: realidad y posibilidades. [Experimental archaeology as an educational strategy: reality and possibilities]. Investigación en la Escuela, (103), 139-152. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.10

Ojeda Torres, A. (2022). Políticas educativas institucionales para fortalecer la identidad cultural en estudiantes de Educación Básica Regular del distrito de Morropón–2021. Tesis Doctoral. Universidad César Vallejo. https://n9.cl/9vcz7

Ruiz Gutiérrez, B. (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. [Evidence-based educational practices. Reflections, strategies and good practices]. Revista Complutense de Educación, 33(1), 177-178. https://doi.org/10.5209/rced.78828

Vázquez, O. G. (2022). Aportaciones de la excursión docente en la Biología octavo grado a la educación para la Conservación de la Biodiversidad. [Contributions of the eighth-grade biology field trip to biodiversity conservation education]. RAC: Revista Angolana De Ciências, 4(1), e040104. https://doi.org/10.54580/R0401.04

Published

2024-01-01

How to Cite

Infante-Miranda, M. E., Hernández-Infante, R. C., Pupo-Pupo, Y., & Isea-Argüelles, J. J. (2024). The teaching excursion and its educational implications. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 302–315. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3229

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.