Scientific databases as a Medicine teaching process. Perspectives of educational actors
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1936Keywords:
Databases, full text databases, data processing. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research is to analyze the knowledge and use of scientific databases for teaching by students of the sixth cycle of the medical career in Azogues, Ecuador. The research is descriptive, it will allow determining relevant aspects through the survey, such as levels of knowledge, levels of frequency of use and access; from this, a proposal is developed to improve the use of scientific databases for medical education. From the most relevant results we have that the open access resources are the most known and used, SciELO leads with 78.88%, not so the subscription digital bases and the institutional digital resources that are little known and used.
Downloads
References
CACES. (2019). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019 [External Evaluation Model for Universities and Polytechnic Schools 2019]. (Estándar 17.3). Recuperado de https://n9.cl/jvt1
Cervantes, M., Peña, A. & Ramos, A. (2020). Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina [Use of information and communication technologies as a learning support tool for medical students]. Ciencia UAT, 162-171.
Claudio-González, M. G., Martín-Baranera, M., & Villarroya, A. (2017). La edición de revistas científicas en España: una aproximación descriptiva [Searching for scientific information in academic databases]. Anales de Documentación, 20(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.1.265771
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449 de 20-oct-2008 Ultima modificación: 13-jul-2011. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Cruz, G., Molina, M. & Valdiri, V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la universidad del Valle, Colombia [Technological surveillance for educational innovation in the use of databases and learning management platforms at the Universidad del Valle, Colombia]. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 303–317. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9175
Cruz-Pérez, M, & Pozo Vinueza, M. (2020). Contenido científico en la formación investigativa a través de las TIC en estudiantes universitarios [Scientific content in research training through ICT in university students]. E-Ciencias de la Información, 10(1), 136-158. https://dx.doi.org/10.15517/eci.v10i1.36820
Di-Césare, V., Pallotta, N., & Vuotto, A. (2020). Fortalezas y debilidades de las principales bases de datos de información científica desde una perspectiva bibliométrica [Strengths and weaknesses of the main scientific information databases from a bibliometric perspective]. Palabra Clave (La Plata), 10(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350563382014
Espinoza-Freire, E. E. (2020). La búsqueda de información científica en las bases de datos académicas [Searching for scientific information in academic databases]. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 31-35.
Gil, Ma. del C. (1994). La base de datos. Importancia y aplicación en educación [The database. Importance and application in education]. Perfiles Educativos, (65). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206506
Gutiérrez, J. & Saldarriaga, A. (2011). Una mirada a al enseñanza-aprendizaje de las ingenierías, a través de los artículos cientificos [A look at the teaching-learning of engineering through scientific articles]. Dyna, 78(169),258-265. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49622390030
Hettige, S., Dasanayaka, E., & Ediriweera, D. S. (2022). Student usage of open educational resources and social media at a Sri Lanka Medical School. BMC medical education, 22(1), 35. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03106-2
Infante-Moro, A., Torres Díaz, J. C., & Muñoz Vázquez, M. (2015). Evaluación del uso de las bases de datos electrónicas en la docencia universitaria de la Universidad de Huelva [Evaluation of the use of electronic databases in university teaching at the University of Huelva]. Revista de Educación a Distancia (RED), (40). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/234301
Morales, K. & Aguado, E. (2010). La legitimación de la Ciencia social en las bases de datos científicas más importantes para América Latina [The legitimization of social science in the most important scientific databases for Latin America]. Latinoamérica. Revista de estudios Latinoamericanos, (51), 159-188.
Peraza, C. & Zurita, N. (2020). Las bases de datos como estrategia didáctica para investigadores noveles [Databases as a didactic strategy for novice researchers]. RECIMUNDO, 4(4), 19-29. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).noviembre.2020.19-29
Pire-Cordero, R. (2010). Disponibilidad de bases de datos oficiales como soporte a la investigación [Availability of official databases for research support]. Compendium, 13(25),65-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88019355007
Quintero, M. (2017). Uso de las bases de datos por los estudiantes y docentes del Programa de Sistemas de Información, Bibliotecología y Archivística de la Universidad de La Salle en el periodo 2013-2017 [Use of databases by students and teachers of the Information Systems, Librarianship and Archival Science Program at La Salle University in the period 2013-2017.]. https://ciencia.lasalle.edu.co/sistemas_informacion_documentacion/302/
Reglamento de Régimen académico. Resolución del Consejo de Educación Superior 111 Registro Oficial 473 de 23-abr.-2019. https://cutt.ly/1Cy406g
Reyna, F. (2015). Perfil de una base de datos bibliográfica [Profile of a bibliographic database]. Biblioteca Universitaria, 144-153.
Salazar, E, & Ramírez, E. (2014). Efecto de los Talleres de Alfabetización Informacional en el uso de Bases de Datos Científicas [Effect of Information Literacy Workshops on the Use of Scientific Databases]. Formación universitaria, 7(3), 41-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000300006
UNESCO. (2020). ¿Cómo acceder a la información científicay hacer un correcto uso de sus datos? [How to access scientific information and make correct use of your data?]. Recuperado de https://n9.cl/3ivpo
Universidad Católica de Cuenca. (2019). Estatuto Orgánico [Organic Statute]. Recuperado de https://n9.cl/h7vgc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai