Educational administration and its incidence in the institutional evaluation of the intercultural educational units
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1909Keywords:
Educación intercultural, intercultural communication, cultural diversity. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The present research seeks to promote a good administrative management in the Intercultural Bilingual Shuar Educational Units and to know the main approaches, virtues and problems that the educational administration is going through as well as the incidence in the institutional evaluation, In order to gather the information, a survey was applied to the teaching and administrative staff of an Intercultural Bilingual Institution in the province of Pastaza, where the main result was the need to update the management models with a view to promote educational quality, which is proposed to be improved based on the application of three management updating workshops.
Downloads
References
Ayala-Mora, E. (2022). Educación para la democracia [Education for democracy]. Revista Andina De Educación, 5(1), 005112. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.12
Cruz-Soto, L. (2013). El concepto de poder en la administración [The concept of power in administration]. Contaduría y administración, 58(4), 39-57.
Díaz-Noguera, MD, Hervás-Gómez, C., De la Calle-Cabrera, AM, & López-Meneses, E. (2022). La autonomía, la motivación y la pedagogía digital son factores clave en las percepciones de los estudiantes españoles de educación superior hacia el aprendizaje en línea durante la pandemia de COVID-19 [Autonomy, motivation and digital pedagogy are key factors in Spanish higher education students' perceptions of online learning during the COVID-19 pandemic]. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 19 (2), 654.
Fernández-Nistal, M, Torres Arenas, E, & García Hernández, C. (2016). Creencias sobre la educación intercultural y prácticas de enseñanza de profesores de secundaria de la población indígena yaqui [Beliefs about intercultural education and teaching practices of secondary school teachers of the Yaqui indigenous population]. Perfiles educativos, 38(152), 109-127.
García-Colina, F, Juárez Hernández, S, & Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa [School management and educational quality]. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216.
Hernández, L. (2021). Interculturalidad y gestión del conocimiento: un campo en construcción para la educación superior ecuatoriana [the intercultural perspective in knowledge management: a field in construction for ecuadorian higher education]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (13), 155-166. https://doi.org/10.37135/chk.002.13.10
Madrid-Tamayo, T. (2019). El sistema educativo de Ecuador: un sistema, dos mundos [Ecuador's education system: one system, two worlds]. Revista Andina De Educación, 2(1), 8–17. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.2
Paronyan, H, & Cuenca-Díaz, M. (2018). Educación intercultural bilingüe en Ecuador: retos principales para su perfeccionamiento y sostenibilidad [Intercultural bilingual education in Ecuador: challenges, development and sustainability]. Transformación, 14(3), 310-326.
Raimon, J. (2009). Hacia un nuevo paradigma de la administración de la educación [Towards a new paradigm of educational administration]. Revista Científica "Visión de Futuro", 12(2). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357935473004
Ramírez-Cardona, C, Calderón-Hernández, G, & Castaño-Duque, A. (2015). Enfoques administrativos presentes en establecimientos educativos: Un estudio empírico en instituciones colombianas de educación básica y media [Administrative Focuses Present in Educational Establishments: An Empirical Study in Columbian Institutions of Elementary and Secondary Education]. Revista mexicana de investigación educativa, 20(66), 911-940.
Rojas-Taboada, Ch. (2019). La didáctica como estrategia pedagógica para potenciar el desarrollo de las inteligencias múltiples [Didactics as a pedagogical strategy to enhance the development of multiple intelligences]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/1167
Salas, F. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica [Educational administration and its epistemological foundation]. Revista Educación, 27(1),9-16. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44027102
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai