Incidence of child nutrition on students' academic performance
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1684Keywords:
Academic achievement, achievement tests, nutrition. UNESCO Thesaurus).Abstract
The research objective was to determine the incidence of child nutrition on the academic performance of students. From a Pearson's quantitative descriptive correlational perspective. The highest consumption with 21% is in carbohydrates, 13% in fried foods, 16% in sweets and 14% in processed foods. An excessive consumption of foods with high non-nutritional percentage is evidenced, therefore, they can cause diseases due to an inadequate diet and thus can interfere in the learning of students, to acquire a healthy diet should be considered a good breakfast as an indispensable food quality for the positive association that strongly influences the academic performance of the child population.
Downloads
References
Burrows, T., Whatnall, M., Patterso, A., & Hutchesson, A. (2017). Associations between Dietary Intake and Academic Achievement in College Students: A Systematic Review. Healthcare, 5(4), 60. https://dx.doi.org/10.3390%2Fhealthcare5040060
Carrera, L, Cova, V, Benintendi, V, Reus, V, Berta, E, & Martinelli, M. (2019). Evaluación de la alimentación en alumnos de escuelas primarias públicas con y sin comedor escolar en la ciudad de Santa Fe, Argentina [Evaluation of food intake among students from two public schools with and without a school dining room in Santa Fe, Argentina]. Revista chilena de nutrición, 46(3), 328-335. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182019000300328
CEPAL. (2018). Malnutrición en niños y niñas en América Latina y el Caribe [Malnutrition in children in Latin America and the Caribbean]. [Internet]. Recuperado desde https://www.cepal.org/es/enfoques/malnutricion-ninos-ninas-america-latina-caribe
De-La-Cruz-Sánchez, E. (2015). La educación alimentaria y nutricional en el contexto de la educación inicial [Food and nutrition education in the context of early childhood education]. Paradígma, 36(1), 161-183.
ENSANUT. (2018). Nutrición en Ecuador [nutrition in Ecuador]. Recuperado de https://bit.ly/3IHxpbY
Fasce, E, Ortega, J, Ibáñez, P, Márquez, C, Pérez, C, Bustamante, C, Ortiz, L, Matus, O, Bastías, N, & Espinoza, C. (2016). Aspectos motivacionales involucrados en el aprendizaje autodirigido en estudiantes de medicina. Un enfoque cualitativo [Motivation and self-directed learning among medical students]. Revista médica de Chile, 144(5), 664-670. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872016000500016
Gimeno-Tena, A., & Esteve-Clavero, A. (2021). Relación entre los hábitos saludables y el rendimiento académico en los estudiantes de la Universitat Jaume [Relationship between healthy habits and academic performance in Universitat Jaume students.] I. Nutrición Clínica Y Dietética Hospitalaria, 41(2). https://doi.org/10.12873/412gimeno
Ibarra-Mora, J, Hernández-Mosqueira, C, & Ventura-Vall-Llovera, C. (2019). Hábitos alimentarios y rendimiento académico en escolares adolescentes de Chile [Eating habits and academic performance in school adolescents Chile}. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 23(4), 292-301. Epub 13 de octubre de 2020. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.23.4.804
Mineduc. (2019). Alimentación escolar se fortalece con nueva propuesta de modelo de gestión [School feeding strengthened with new management model proposal]. Recuperado a partir de https://acortar.link/MSXmUa
Muñoz-Cano, J, Córdova-Hernández, J, & Guzmán-Priego, C. (2020). Conocimientos básicos sobre alimentación saludable en egresados de medicina [Basic knowledge about healthy eating in medical graduates]. Nutrición Hospitalaria, 37(6), 1226-1231. Epub 08 de febrero de 2021. https://dx.doi.org/10.20960/nh.03168
Reyes-Narváez, S., & Oyola-Canto, M. (2020). Conocimientos sobre alimentación saludable en estudiantes de una universidad pública [Knowledge about healthy food among Peruvian public university students]. Revista chilena de nutrición, 47(1), 67-72. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182020000100067
Rodríguez-Escobar, G, Vargas-Cruz, S, Ibáñez-Pinilla, E, Matiz-Salazar, M, & Jörgen-Overgaard, H. (2015). Relación entre el estado nutricional y el ausentismo escolar en estudiantes de escuelas rurales [Relationship between nutritional status and school absenteeism among students in rural schools]. Revista de Salud Pública, 17(6), 861-873. https://doi.org/10.15446/rsap.v17n6.48709
Rodríguez-Rodríguez, D, & Guzmán-Rosquete, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo. Variables personales que moderan su influencia [Academic performance and sociofamilial risk factors. Personal variables that moderate their influence]. Perfiles educativos, 41(164), 118-134. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925
UNICEF (2019). Estado mundial de la infancia 2019. Niños, alimentos y nutrición. Crecer bien en un mundo en transformación [State of the World's Children 2019. Children, food and nutrition. Growing up well in a changing world]. https://www.unicef.org/media/62486/file/Estado-mundial-de-la-infancia-2019.pdf
UNICEF. (2021). Desnutrición Crónica Infantil Uno de los mayores problemas de salud pública en Ecuador [Chronic Childhood Malnutrition One of Ecuador's major public health problems]. https://n9.cl/ksqtj
Villaseñor-López, K., Jiménez Garduño, A. M., Ortega Regules, A. E., Islas Romero, L. M., González Martínez, O. A., & Silva Pereira, T. S. (2021). Cambios en el estilo de vida y nutrición durante el confinamiento por SARS-CoV-2 (COVID-19) en México: un estudio observacional [Lifestyle and nutritional changes during SARS-CoV-2 (COVID-19) confinement in Mexico: an observational study.]. Revista Española De Nutrición Humana Y Dietética, 25(Supl. 2), e1099. https://doi.org/10.14306/renhyd.25.S2.1099
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai