Digital Competences in Early Childhood Education teachers: Challenges in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1385

Keywords:

Information literacy, life skills, information technology, basic education, knowledge management. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The pandemic forces teachers to use other forms of education to face this great challenge, therefore, digital skills must be a strength for learning through their use, for this it is essential that teachers have correct initial training, resulting be a key factor for its good performance. This research aims to analyze which are the digital competencies of Early Childhood Education teachers in the city of Azogues. To do this, a quantitative, non-experimental and cross-sectional approach is proposed, applying a survey to the teachers, the results of which showed that the teachers know about some digital tools, but do not know how to properly handle them to provide a joint education between technology and pedagogy. . It is suggested to provide training workshops to teachers about various active methodologies and digital tools that serve as support to transmit meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre-Aguilar, G., & Ruiz-Méndez, M. (2012). Competencias digitales y docencia: una experiencia desde la práctica universitaria [Digital skills and teaching: an experience from university practice]. Innovación Educativa (México, DF), 12(59), 121–141. https://n9.cl/g6ayu

Bonilla-Guachamín, J. (2020). Las dos caras en la educación en el COVID - 19 [The two faces in education in COVID - 19]. CienciAméRica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas- Cruz, E., De la Cruz-Morales, F. D. R., & Sangerman- Jarquín, D. M. (2017). Quantitative methods, qualitative methods or combination of research: an approach in the social sciences [Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales]. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617. https://n9.cl/v17g

Duque-Bedoya, E. T. (2016). Adquisición de competencias digitales para la inclusión social [Acquisition of digital skills for social inclusion]. Opcion, 32(SpecialIssue9), 610–630. https://n9.cl/py5ql

García-Ávila, S. (2017). Alfabetización Digital [Digital Literacy]. Razón y Palabra, 21(98),66-81.

Gonzales-Prado, N. N., Trelles-Zambrano, C. A., & Mora-Oleas, J. C. (2017). Manejo Docente de las Tecnologías de la Información y Comunicación. Cuenca, Ecuador [Teaching Management of Information and Communication Technologies. Ecuador basin]. INNOVA Research Journal, 2(4), 61–72. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n4.2017.153

Levano-Francia, L., Sanchez-Diaz, S., Guillen-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N., & Collantes-Inga, Z. (2019). Digital Competences and Education [Competencias digitales y educación]. Propositos y Representaciones, 7(2), 569–588. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la C. y la C. (UNESCO). (2020b). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 [Education in times of the COVID-19 pandemic]. https://n9.cl/b613e

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2020a). Acción de la UNESCO para hacer frente a los desafíos de los pueblos indígenas durante la pandemia de COVID-19 [UNESCO action to address the challenges of indigenous peoples during the COVID-19 pandemic]. https://n9.cl/zx6p5

Serrano-Ortega, G.F. (2018). Análisis de las competencias digitales de los docentes según factores personales, percepciones hacia las TIC en la educación [Analysis of the digital competences of teachers according to personal factors, perceptions towards TIC in education]. https://n9.cl/w3hl

Tejada-Fernández, J., & Pozos-Pérez, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC [ New scenarios and digital teaching skills: towards the professionalization of teachers with TIC]. Profesorado: Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(1), 25–52. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63620

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador [Education in times of pandemic: reflections of students and teachers on virtual university education in Spain, Italy and Ecuador]. Revista Latina De Comunicación Social, (78), 19-40. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466

Torres-Cañizález, P, & Cobo-Beltrán, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación [Educational technology and its role in achieving the aims of education]. Educere, 21(68),31-40.

Uzcátegui-Lares, K. Y., & Albarrán-Peña, J. M. (2020). Desafíos y dificultades de los docentes de educación primaria ante la adopción de la teleeducación [Challenges and difficulties of primary education teachers in the adoption of tele-education]. Revista Andina De Educación, 4(1), 43-54. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.6

Villafuerte, J., Bello, J., Pantaleón, Y., & Bermello, J. (2020). Rol de los docentes ante la Crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano [Teachers’ role in the Covid-19 Crisis, a look from a human perspective]. REFCalE, 8(1), 134–150. https://n9.cl/mlzx

Published

2021-07-01

How to Cite

Cárdenas-Peralta, C. I., & Ochoa-Encalada, S. C. (2021). Digital Competences in Early Childhood Education teachers: Challenges in times of pandemic. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 370–387. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1385

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)