Gamification in Mathematics Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1351

Keywords:

Pandemics, resilience, communication process, activity learning. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

Gamification used as a strategy to teach Mathematics, has become a great ally for teachers. The application of game mechanisms in educational contexts has made it possible to develop the teaching - learning process in motivating and collaborative environments, leading to achieving meaningful learning and therefore better academic performance in students. This research aims to identify how Gamification can contribute to the teaching of Mathematics in high school students at Colegio "Ponce Enríquez". To do this, a mixed approach with a non-exploratory descriptive scope and a cross-sectional cohort was proposed through the application of surveys and interviews to teachers in the area of Mathematics. Important attention is required, since many students have not fully developed their mathematical intelligence, which causes them greater difficulty when working with numerical activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida-Cruz, M. (2020). Aprendizaje en el área de matemáticas: una propuesta pedagógica desde la gamificación [Learning in the area of mathematics: a pedagogical proposal from gamification]. http://repositorio.puce.edu.ec/xmlui/handle/22000/18226

Arteaga-Martínez, B., & Macías-Sánchez, J. (2016). Didáctica de las matemáticas [Mathematics didactics]. https://n9.cl/qunv

Contreras, R. & Eguia, J. (2016). Gamificación en las aulas universitarias [Gamification in university classrooms]. https://n9.cl/ttwhj

Contreras-Espinosa, R. S. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. [Digital games and gamification applied in the field of education]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27–33. https://n9.cl/puy2b

Díez-Rioja, J. C., Bañeres Besora, D., & Serra Vizern, M. (2017). Experiencia de gamificación en Secundaria en el Aprendizaje de Sistemas Digitales [Gamification experience in Secondary in Learning Digital Systems]. Education in the Knowledge Society (EKS), 18(2), 85. https://n9.cl/ziz8

Eguia-Gómez, J. L., Contreras, R., & Solano, L. (2015). Juegos digitales desde el punto de vista de los profesores. Una experiencia didáctica en aulas primaria catalanas [Digital games from teachers’ point of view. A didactic experience in Catalan Primary classrooms]. Teoria de La Educacion, 16(2). https://n9.cl/f0bie

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction. https://n9.cl/e9bn7

Labrador-Ruiz-de-la-Hermosa, E., & Villegas Portero, E. (2016). Unir Gamificación y Experiencia de Usuario para mejorar la experiencia docente [Unite Gamification and User Experience to improve the teaching experience]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 125-142. https://n9.cl/5kwf

Lopes, R.. (2014). Gamification as a learning tool. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 565–574. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.473

Macías-Espinales, A. (2018). Gamificación en el desarrollo de la competencia matemática: Plantear y Resolver Problemas [Gamification in the development of mathematical competence: Posing and Solving Problems]. Revista Científica Sinapsis, 1(12). https://doi.org/10.37117/s.v1i12.136

Martínez-Martínez, A., Blanco-González, N., Campo-Benjumea, E., García-Rodríguez, L (2019. La gamificación de las matemáticas una estrategia de intervención en las habilidades lógico matemáticas HLM [The gamification of mathematics an intervention strategy in HLM logical mathematical skills]. Revistas Signos Fónicos, 5(2):18-37.

Melo-Solarte, D. S., & Díaz, P. A. (2018). El Aprendizaje Afectivo y la Gamificación en Escenarios de Educación Virtual [Affective Learning and Gamification in Virtual Education Scenarios]. Información Tecnológica, 29(3), 237–248. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237

Moreno-Cadavid, J. (2016). El Rol Del Juego Digital En El Aprendizaje De Las Matemáticas: Experiencia Conjunta En Escuelas De Básica Primaria En Colombia Y Brasil [The Role of Digital Play in Learning Mathematics: Joint Experience in Elementary Elementary Schools in Colombia and Brazil]. Revista Electrónica de Investigación En Educación En Ciencias, 11(2), 30–51. https://n9.cl/tv252

Pascuas-Rengifo, Y., Vargas Jara, E., & Muñoz Zapata, J. (2017). Experiencias motivacionales gamificadas: una revisión sistemática de literatura [Gamified motivational experiences: a systematic literature review]. Innovación Educativa (México, DF), 17(75), 63–80. https://n9.cl/p915

Pereira-Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta [Mixed Method Designs in Education Research: a Particular Experience]. Revista Electrónica Educare, XV, 1409–1451. https://n9.cl/pozuw

Pérez-Rodríguez, P. M. (2004). Revisión de las teorías del aprendizaje más sobresalientes del siglo XX [ Review of the most outstanding learning theories of the 20th century]. Tiempo de Educar, 5(10), 39–76. https://n9.cl/zck8

Pérez-Ruíz, V. del C., & La-Cruz-Zambrano, A. R. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en la educación primaria [Teaching and learning strategies for reading and writing in primary education]. Zona Próxima, 21, 1–16. https://n9.cl/ik79f

Quintanal-Pérez, F. (2016). Gamificación y la Física–Química de Secundaria Gamification and Physics and Chemistry of Secondary Education [Gamification and Physics and Chemistry of Secondary Education Gamification and Physics and Chemistry of Secondary Education]. Education in the Knowledge Society, 17(3), 6–9. https://n9.cl/1f69x

Torres-Maldonado, H., & Girón-Padilla, D. A. (2009). Didáctica General [General Didactics]. https://n9.cl/pu9w2

Zepeda-Hernández, S., Abascal Mena, R., & López Ornelas, E. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula [ Integration of gamification and active learning in the classroom]. Ra Ximhai, 12(6),315–326. https://n9.cl/6ni83

Published

2021-07-01

How to Cite

Ortiz-Mendoza, G. J., & Guevara-Vizcaíno, C. F. (2021). Gamification in Mathematics Teaching. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 164–184. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1351

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)