Virtual learning objects and PLECA method in the teaching of Entrepreneurship and Management
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1026Keywords:
Multimedia instruction, educational technology, information technology.Abstract
The objective of the research was to analyze the virtual learning objects and the PLECA method as a didactic strategy in the teaching of Entrepreneurship and Management at the high school level in different districts and areas of the Ministry of Education of Ecuador. Methodologically, it was descriptive with a non-experimental cross-sectional design. It should be emphasized that the diagnosis made through this research showed that there is a great need for teachers to transform their way of teaching to interpret their subject in different ways and adapt them to new teaching-learning technologies, a challenge that can be overcome by providing them with Adequate means and training, for this purpose it is proposed to put into practice the PLECA Management Model proposed in this article.
Downloads
References
Bakir, N. (2016). Technology and Teacher Education: A Brief Glimpse of the Research and Practice that Have Shaped the Field. TechTrends 60, 21–29. https://doi.org/10.1007/s11528-015-0013-4
Bernal-Zamora, L., & Ballesteros-Ricaurte, J. (2014). UBoa, Un referente Metodológico para la Construcción de objetos Virtuales de aprendizaje [UBoa, A Methodological Reference for the Construction of Virtual Learning Objects]. IngE cuc, 10(2), 67-75. Obtenido de https://n9.cl/27z8c
Brovelli-Sepúlveda, F, Cañas-Urrutia, F, & Bobadilla-Gómez, C. (2018). Herramientas digitales para la enseñanza y aprendizaje de Química en escolares Chilenos [Digital tools for the teaching and learning of Chemistry for Chilean students]. Educación química, 29(3), 99-107. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63734
Cabrera-Medina, J. M., Sánchez-Medina, I. I., & Rojas-Rojas, F. (2016). Uso de objetos virtuales de aprendizaje ovas como estrategia de enseñanza – aprendizaje inclusivo y complementario a los cursos teóricos – prácticos [Use of virtual learning objects ovas as a teaching strategy - inclusive learning and complementary to the theoretical - practical courses]. Revista Educación En Ingeniería, 11(22), 4-12.
Campo-Ternera, L., Amar-Sepúlveda, P., Olivero Vega, E., & Huguett Herazo, S. (2019). Emprendimiento e innovación como motor del desarrollo sostenible: Estudio bibliométrico (2006- 2016) [Entrepreneurship and innovation as an engine of sustainable development: Bibliometric study (2006- 2016)]. Revista de Ciencias Sociales, 24(4), 26-37.
Ceballos, O. I., Castellanos, L. A., & Botero, J. J. (2019). Importancia de la medición y evaluación de la usabilidad de un objeto virtual de aprendizaje [Importance of measuring and evaluating the usability of a virtual learning object]. Panorama, 13(25), 23-37.
Díaz-Barriga, Á. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica [ICT in classroom work. Impact on didactic planning]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, IV(10),3-21.
González-Ballester, S., & Ruiz-Fernández, M. (2015). Valores de éxito y emprendimiento [Success and entrepreneurship values]. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 171-184. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n2.v1.333
Guerrero-García, J, & González-Calleros, J. (2014). Hacia un Sistema Gestor de Objetos de Aprendizaje [Towards a Learning Object Management System]. Conciencia Tecnológica, (47),49-58.
Leal-Fonseca, D. (2008). Iniciativa colombiana de objetos de aprendizaje: situación actual y potencial para el futuro [Colombian Learning Object Initiative: Current Situation and Potential for the Future]. Apertura, 8(8),76-85.
Maldonado, J. J., Bermeo, J. L., & Carvallo, J. P. (2016). Estrategias para la Generación y Publicación de Material Educativo en las Universidades Ecuatorianas Bajo el Paradigma de los Objetos de Aprendizaje [Strategies for the Generation and Publication of Educational Material in Ecuadorian Universities Under the Paradigm of Learning Objects]. Recuperado de https://n9.cl/hcri3
Martín-Gutiérrez, J., Mora, C. E., Añorbe-Díaz, B., & González-Marrero, A. (2017). Virtual Technologies Trends in Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(2), 469-486. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00626a
Orozco-Alvarado, J., & Díaz-Pérez, A. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos. Experiencia didáctica en Educación Secundaria implementando las TIC en la asignatura Aprender, Emprender y Prosperar [Project Based Learning. Didactic experience in Secondary Education implementing ICT in the Learning, Undertaking and Prospering subject]. Revista Científica De FAREM-Estelí, (25), 38-52. https://doi.org/10.5377/farem.v0i25.5674
Veytia, M., Lara, R., & García, O. (2018). Objetos Virtuales de Aprendizaje en la Educación Superior [Virtual Learning Objects in Higher Education]. Eikasia, 3-17.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai