Influence of technology on the teaching-learning process during the COVID19 health emergency
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1020Keywords:
Computer assisted instruction, educational software, parent school relationship.Abstract
The objective of the research was to determine the influence of technology on the teaching-learning process during the COVID19 health emergency, as well as to propose strategies that promote the use and application of technology in the virtual teaching process of high school students. Methodologically descriptive. 13.3% of parents indicate that limited internet access did not allow to use social networks to communicate with teachers. In short, ignorance of computer strategies has been a disadvantage of virtual education, despite the existence of many virtual platforms that facilitate learning, this ignorance of their use has prevented students from accessing to continue their educational process and maintain contact with the teacher.
Downloads
References
Aguirre-Aguilar , G. (2020). El estudiante y la configuración del aula activa: Itinerario, aprendizajes e investigación. [The student and the active classroom configuration: Itinerary, learning and research]. Alteridad, 15(2), 161-173. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.02
Bonilla-Guachamín, J. (2020). Las dos caras de la educación en el covid-19. [The two sides of education in covid-19]. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
Cotino-Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. [Serious digital teaching and the right to education in times of the coronavirus]. Revista de Educación y Derecho, (21), 2-29.
Escobedo-Seguel, C., & Arteaga-Viveros, E. (2016). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los métodos de investigación social en un contexto de vulnerabilidad económica, social y cultural. [The teaching-learning process of social research methods in a context of economic, social and cultural vulnerability]. Prisma Social Revista de Investigación Social, (16), 278-321.
Espinel-Armas, E. (2020). La tecnología en el aprendizaje del estudiantado de la Facultad de Ciencias Químicas, Universidad Central del Ecuador. [Technology in the learning of university students of the Faculty of Chemical Sciences, Central University of Ecuador]. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 308-347. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i2.41653
Hernández R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y perspectivas. [Impact of ICT in education: Challenges and PerspectivesImpact of ICT in education: Challenges and Perspectives]. Propósitos y Representaciones, 5(1), 3-12. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Herrera, C., Espinoza, M., Ludeña, B., & Michay, G. (2019). Las Tics como herramienta de interacción y colaboración en el área de Biología. [Tics as a tool for interaction and collaboration in the area of Biology]. Espacios, 40(41), 1-10.
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Inclusión y educación [Inclusion and education]. Recuperado de https://n9.cl/2vk8g
Livari, N., Sharma, S., & Olkkonen, L. V. (2020). Digital transformation of everyday life–How COVID-19 pandemictransformed the basic education of the young generation and whyinformation management research should care? International Journal of Information Management, 55; 1-6. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183
Ministerio de educación. (2016). ACUERDO Nro. MINEDUC-ME-2016-00122-A. Recuperado de https://n9.cl/33fq
Ministerio de Educación. (2020). La educación debe continuar durante la emergencia sanitaria, afirman UNESCO y UNICEF [Education must continue during health emergency, UNESCO and UNICEF say]. Recuperado de https://n9.cl/3acl
Miramontes-Arteaga, A, Castillo Villapudua, Y., & Macías Rodríguez, J. (2019). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. [Learning strategies in distance education]. RITI, 7(14), 199-214.
Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. [Educational innovation in the time of the Coronavirus]. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26.
Navarrete, G., & Mendieta, R. (2018). Las TIC y la Educación Ecuatoriana en tiempos de internet: Breve analisis. [ICT and ecuadorian education in internet times: a brief analysis]. Espirales, 2(15), 1-14.
Pérez, F., & Hernández, L. (2020). Los Retos del COVID-19 Los Centros Educativos: ¿Cuáles son los riesgos de aprovechar poco las nuevas tecnologías. [The challenges of covid-19 educational centers: what are the risks of making little use of new technologies]. Recuperado de https://n9.cl/c3fh1
Raja, R., & Nagasubramani, P. (2018). Impact of modern technology. Journal of Applied and Advanced Research, 3(1); 33-35. http://dx.doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.165
Saavedra, J. (2020). COVID-19 y Educación: Algunos desafíos y oportunidades. [COVID-19 and Education: Some Challenges and Opportunities]. Recuperado de https://n9.cl/ceuo
Sánchez, L. (2020). Impacto del Aula Virtual en el Proceso de Aprendizaje de los Estudiantes de Bachillerato General [Impact of the Virtual Classroom in the Learning Process of The General Baccalaureate Students. Revista Internacional Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 75-82. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.105
Teräs, M., Suoranta, J., & Curcher, M. (2020). Post-Covid-19 Education and Education Technology‘Solutionism’: a Seller’s Market. Postdigit Sci Educ 2, 1-16. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00164-x
Vohlonen, A. (2020). COVID-19: Cómo asegurar el aprendizaje de los niños sin acceso a Internet. [COVID-19: How to ensure the learning of children without Internet access]. Recuperado de UNICEF: https://n9.cl/ya57
Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices:digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 1-9. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai