TIFLOUTM virtual platform for E-learning based on Typhlology tools for students with visual disabilities at the Technical University of Manabí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/s.v.v3i6.314

Keywords:

Typhlology, E-Learning, Screen readers, Moodle, Visual disability, Low vision, Visual impairment education.

Abstract

The virtual learning platform “Tiflo-UTM” is a pioneer tool in Ecuador for quality education for students with visual disabilities, whose purpose is to provide information technology easier, more comfortable and accessible, in which teachers who have With students in these conditions they can add content of the established teaching curricula and allow everyone to follow a linear process of free learning of time and space constraints typical of classroom teaching. Currently in the regulations of Ecuador universal education is promoted following the guidelines established in the National Plan A Lifetime, which has progressively progressed, but in terms of providing tools for people with visual disabilities there is still a deficit and as a result of this need arises the need to implement Tiflo-UTM. Through surveys and interviews of the staff of the Department of Inclusion, teachers and students of the Technical University of Manabí, the need for an accessible e-learning platform and the importance of being part of social and technological change through inclusive culture was confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Organización mundial de la salud, Banco mundial 2011. Título de la publicación: Resumen del informe mundial la discapacidad. Encontrado en: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf?ua=1

Unesco-Unicef, Chile 1994. Título de la publicación: La educación de adultos en América Latina ante el próximo siglo. Encontrado en: http://www.unesco.org/education/pdf/251_59.pdf

Ley orgánica de Educación Intercultural de la República del Ecuador, Articulo 2, página 8. Ecuador, marzo 2011. Encontrado en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Ley-Organica-Educacion-Intercultural-Codificado.pdf

Consejo Nacional de Planificación. Plan Nacional del Buen Vivir, artículo 2. República del Ecuador, 2009. Encontrado en: http://www.planificacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2012/07/Plan_Nacional_para_el_BuenVivir.pdf

Consejo Nacional de Planificación. Plan Nacional del Buen Vivir, artículo 4. República del Ecuador, 2009. Encontrado en: http://www.planificacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2012/07/Plan_Nacional_para_el_BuenVivir.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Discapacidades Artículo 27, Ecuador 2012. Encontrado en: http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador - Ley Orgánica de Discapacidades artículo 28, 2012. Encontrado en: http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Discapacidades artículo 32, 2012. Encontrado en: http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Discapacidades artículo 33, 2012. Encontrado en: http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/ley_organica_discapacidades.pdf

Naranjo Bolaina, G. C. Medina Morales, S. P. Aquino Zúñiga, V. García Martínez Integración. Título de la publicación: Educación a distancia para todos en el Nivel Superior. Revista sobre discapacidad visual – Edición digital – N.º 67, diciembre 2015-ISSN. Encontrado en: https://www.researchgate.net/profile/Silvia_Aquino_Zuniga/publication/303037200_Educacion_a_distancia_para_todos/links/5735e99008ae9ace840ae762/Educacion-a-distancia-para-todos.pdf

Organización mundial de la salud, concepto de discapacidad, 2018.Encontrado en: http://www.who.int/topics/disabilities/es/

Ministerio de Inclusión Económica y Social, Propuesta de atención integral para personas con discapacidad, 2013. Encontrado en: http://www.inclusion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/11/Modelo-de-Atención-de-Discapacidades.pdf

Dr. E. Usón González, Dra. P. Sobrado Calvo, M.I. Avellaneda Guirao, M.pezLópez. Baja visión y rehabilitación visual: una alternativa clínica, 2010. Encontrado en: http://www.laboratoriosthea.com/medias/thea_superficie_ocular_38.pdf

Suárez Escudero, Juan Camilo. Discapacidad visual y ceguera en el adulto: revisión de tema. Medicina 2016. Encontrado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=159022496008>ISSN 0120-4874

Consejo de la Judicatura, Consejo Nacional para la igualdad de discapacidades Ecuador, Manual de Atención de personas con discapacidad en la Función Judicial

Shawn Lawton Henry, Accesibilidad Web (2014)

Jenny Gabriela Sánchez Herrera Concepto, ventajas y desventajas de Moodle (2016) https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=325595

Silvia Castañeda, Ernesto Maldonado, Sistema para el aprendizaje de lecto escritura Braille, Bogotá (2015)Encontrado en:https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/4234/tesis97.pdf?sequence=1

Universidad de Sevilla, e-Learning. Definición y Características (2014) Encontrado en: http://www.cfp.us.es/e-learning-definicion-y-caracteristicas; https://searchdatacenter.techtarget.com/es/definicion/MySQL

Isabel Mª Solano Fernández, aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo (2010) Encontrado en: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/viewFile/61340/37353

Universidad de Alicante, Accesibilidad Web. Encontrado en: http://accesibilidadweb.dlsi.ua.es/?menu=lectores

Published

2019-07-01

How to Cite

Zamora Loor, G., Álvarez Uribe, Y., Solano Galarza, M., & Durán Ospina, P. (2019). TIFLOUTM virtual platform for E-learning based on Typhlology tools for students with visual disabilities at the Technical University of Manabí. Revista Arbitrada Interdisciplinaria De Ciencias De La Salud. Salud Y Vida, 3(6), 169–185. https://doi.org/10.35381/s.v.v3i6.314