Evaluating public spaces in Piura: impact of their quality on pedestrian mobility
DOI:
https://doi.org/10.35381/i.p.v6i11.4217Keywords:
Open spaces, urban spaces, urban planning, (UNESCO Thesaurus)Abstract
Urban centers stand out for their diversity of activities and constant flow, reflecting the identity of a city and manifesting diverse scenarios of public spaces. This study analyzes the urban center of Piura, in northern Peru, which has unsociable, unsafe public spaces and a deteriorated urban image, where the automobile predominates, especially affecting pedestrians. The objective of the study is to measure the quality of public space and its relationship with pedestrian mobility in the center of the city of Piura, Peru. The study uses a quantitative approach with a cross-sectional correlational design, observes and evaluates each variable through the perception of 385 users by means of questionnaires. As a result, a significant, moderate and direct statistical relationship was obtained (R= 0.680 and R2= 0.4624), showing that variability in the quality of public space has a 0.6539 influence on the progress of pedestrian mobility.
Downloads
References
Alfonzo, M. (2005). To walk or not to walk? The hierarchy of walking needs. Environment and Behavior, 37(6), 808-836. https://doi.org/10.1177/0013916504274016
Argüelles, B., Gómez, J., y Argüello, T. (2014). Gestión y percepción del espacio público patrimonial: Caso de estudio: Centro Histórico de San Cristóbal de las Casas, Chiapas, México. [Management and perception of heritage public space: Case study: Historic Center of San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexico] En Paredes (Coord.). Relaciones entre la teoría y las concreciones en la conservación del patrimonio cultural edificado (pp. 297-308). Yucatán: Universidad Autónoma de Yucatán. https://n9.cl/o8h2m
Bambo Naya, D. C., Díez, C., Ezquerra, I., García, S., & Monclús, J. (2023). Quality of public space and sustainable development goals: Analysis of nine urban projects in Spanish cities. Frontiers of Architectural Research, 12(3), 477-495. https://doi.org/10.1016/j.foar.2023.01.002
Barrios Vergara, E. A., y Mendoza Parodis, V. A. (2020). Diseño de una metodología para la localización de infraestructura peatonal para personas en condición de discapacidad [Design of a methodology for the location of pedestrian infrastructure for people with disabilities]. (Trabajo de grado). Universidad de la Costa. https://hdl.handle.net/11323/6347
Bazánt, S. J. (2013). El creciente costo social del congestionamiento urbano: Un ejercicio didáctico [The growing social cost of urban congestion: A didactic exercise]. Cuadernos de Vivienda y Urbanismo, 6(12). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cvu6-12.ccsc
Borja, J. (2012). Espacio público y derecho a la ciudad [Public space and the right to the city]. Barcelona, España. https://n9.cl/j31cu
Borja, J., & Muxí, Z. (2001) Centros y espacios públicos como oportunidades Perfiles Latinoamericanos, (19), 115-130. https://n9.cl/hhg98z
Borja, J., & Muxí, Z. (2003). El espacio público, ciudad y ciudadanía [Public space, city and citizenship] (2.ª ed.). Electa España. https://n9.cl/2ci0z
Cabrera, V. (2019). Movilidad urbana, espacio público y ciudadanos sin autonomía. El caso de Lima [Urban mobility, public space and citizens without autonomy. The Lima case]. (Tesis Doctoral). Doctorado en Geografia. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España. https://acortar.link/o5MDKx
CAF. (2019). Plan Maestro de Movilidad Urbana Sostenible de la Provincia de Piura [Master Plan for Sustainable Urban Mobility in the Province of Piura]. Corporación Andina de Fomento (CAF). https://n9.cl/npoqu
Carmona, M. (2019). Principles for public space design: Planning to do better. Urban Design International, 24(1), 47-59. https://doi.org/10.1057/s41289-018-0070-3
Carrión, F. (2007). Espacio público: Punto de partida para la alteridad [Public Space: Starting Point for Otherness]. En O. Segovia (Ed.). Espacios públicos y construcción social: Hacia un ejercicio de ciudadanía. (pp. 79-97). Santiago de Chile: Ediciones SUR. https://n9.cl/3h3kpb
Centro de Transporte Sustentable. (2009). Manual espacio público y vida pública (EPVP) [Public Space and Public Life Manual (EPVP)]. CTS-México. https://n9.cl/vvg7l
Conti, AL (2015). La conservación y la gestión de las ciudades históricas desde la perspectiva del Paisaje Urbano Histórico [The conservation and management of historic cities from the perspective of the Historic Urban Landscape]. Conferencia. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/50335
Fruin, J. (1971). Pedestrian planning and design. Metropolitan Association of Urban Designers and Environmental Planners. https://n9.cl/8nv33
Gehl, J. (1971). Life between buildings: Using public space. Danish Architectural Press. https://n9.cl/8fosy
Gehl, J. (2006). La humanización del espacio urbano [The humanization of urban space]. Barcelona: Reverte. https://n9.cl/lvxba
Gehl, J. (2010). Cities for people. Island Press. https://n9.cl/4hvfr
Handy, S. (1996). Urban form and pedestrian choices: Study of Austin neighborhoods. Transportation Research Record. Journal of Transportation Research Board, 1552(1). https://doi.org/10.1177/0361198196155200119
Hernández Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta [Research methodology: Quantitative, qualitative and mixed routes.]. McGraw Hill Education. https://n9.cl/br1sy
Jacob, J. (1992). The Death and Life of Great American Cities. Vintage Books. https://n9.cl/icfd1
Lamíquiz, D. (2011). Implicaciones de la accesibilidad configuracional en la movilidad peatonal: El caso de Madrid [Implications of configurational accessibility in pedestrian mobility: The case of Madrid]. (Tesis doctoral), E.T.S. Arquitectura (UPM), Universidad Politécnica de Madrid, Madrid, España. https://oa.upm.es/15031/
Lefebvre, H. (1967). Le Droit à la ville. L’Homme et la société, 6, 29-35. https://doi.org/10.3917/pal.110.0039
Lyu, Y., Zhao, L., Wei, Z., Wang, X., & Chen, X. (2023). Unveiling the potential of space syntax approach for revitalizing historic urban areas: A case study of Yushan Historic District, China. Frontiers of Architectural Research, 12(6), 1144-1156. https://doi.org/10.1016/j.foar.2023.08.004
Randrup, T., & Persson, B. (2009). Public green spaces in the Nordic countries: Development of a new strategic management regime. Urban Forestry &Urban Greening, 8(1), 31-40. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2008.08.004
Schroeder, S., & Coello-Torres, C. (2019). Placemaking – Transformación de un lugar en el asentamiento humano Santa Julia, Piura, Perú [Placemaking - Transformation of a place in the Santa Julia human settlement, Piura, Peru]. Hábitat Sustentable, 9(1), 06-19. https://doi.org/10.22320/07190700.2019.09.01.01
SECTRA. (2012). Análisis y desarrollo planes de gestión de tránsito vial y peatonal, Peñaflor y Malloco [Analysis and development of road and pedestrian traffic management plans, Peñaflor and Malloco]. Ministerio de Transporte y Telecomunicaciones. https://n9.cl/cu7qa
Talavera García, R., & Soria Lara, J. A. (2015). Q-PLOS, developing an alternative walking index: A method based on urban design quality. Cities, 45, 7-17. https://doi.org/10.1016/j.cities.2015.03.003
United Nations. (2017). New urban agenda. In Habitat III: United Nations Conference on Housing and Sustainable Urban Development. United Nations. https://n9.cl/ybgd
Vargas Vargas, B. R., y Lara Álvarez, A. (2020). Principios para la evaluación del espacio público: Una propuesta metodológica [Principles for the evaluation of public space: A methodological proposal]. Revista AUS, 28, 44-53. https://doi.org/10.4206/aus.2020.n28-06
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Susana Vanessa Vigil-Requena, Renso Rodrish Carrasco-Jocope, Juan Carlos Duharte-Peredo, Kevin Harol Gregorio-Durand

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/ingeniumetpotentia/oai