Google Classroom and Flipped Classroom, as an Educational Strategy for basic education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.992Keywords:
Computer assisted instruction, educational psychology, computer uses in education.Abstract
This research analyzes the use of the Google Classroom platform in the teaching-learning process, seeking to know the factors that interfere with its use. The methodology used is of a descriptive, non-experimental type, a survey was used as a technique for data collection, it was applied online using cluster sampling, the results obtained show that the use of the google classroom platform is limited due to the little knowledge that teachers have about this tool; Therefore, the use of Google Classroom and Flipped Classroom is proposed as an Educational Strategy for Basic Education.
Downloads
References
Aguilera-Ruiz, C., & Manzano-León, A., & Martínez-Moreno, I., & Lozano-Segura, M., & Casiano-Yanicelli, C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1),261-266.
Aruquipa, M., Chavez, B., & Reyes, R. (2016). Mejoramiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje Aplicando herramientas de Google. [Improving the Teaching Learning Process Applying GoogleTtools]. Revista Investigación y Tecnología, 4(1), 19-29.
Bennett, S., Maton , K., & Kervin , L. (2008). The 'digital natives' debate: a critical review of the evidence. Revista Británica de Tecnología Educativa, 775-789. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
Cadavieco, J., Pascual-Sevillano, M., & Sevillano, M. (2020). Construcción del conocimiento en los niños basado en dispositivos móviles y estrategias audiovisuales. [Building knowledge in children using mobile devices and visual strategies]. Educação & Sociedade, 41, e216616. Epub 00, 2020.https://doi.org/10.1590/es.216616
Heinze-Martin, G., Olmedo-Canchola, V., & Andoney-Mayén, J. (2017). Uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las residencias médicas en México. [Use of information and communication technologies (ICT) in medical residencies in Mexico]. Acta médica Grupo Ángeles, 15(2), 150-153.
Hernández-Silva, C., & Tecpan-Flores, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: un estudio de caso en la formación de profesores de física. [Flipped classroom mediated by the use of virtual platforms: a case study of pre-service teacher education in physics]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 193-204. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011
Kraus, G., Formichella, M., & Alderete, M. (2019). El uso del Google Classroom como complemento de la capacitación presencial a docentes de nivel primario. [The use of Google Classroom as a complement to face-to-face training for primary-level teachers]. Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24 ), 79-90.
Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). Tecnologías de la información y lacomunicación aplicadas a la educación. [Information and communication technologies applied to education]. Quito: MINEDUC. Fonte: https://n9.cl/ni9y9
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Curriculo 2016. [Curriculum 2016]. Recuperado de https://n9.cl/u00c2
Pincay, V. (2016). Manual de usuario. [User manual]: Recuperado de https://n9.cl/rd7p5
Tobón, S., Guzmán, C., Silvano-Hernández, J., & Cardona, S. (2015). Sociedad del conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. [Knowledge Society: Documentary Study from a Humanistic and Complex Perspective]. Paradígma, 36(2), 7-36.
Vélez-Loor, M., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. [Virtual teaching resources in natural science projects in a period of confinement by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 183-201. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai