Khan Academy: Methodological strategy for the education of the graphic of trigonometric functions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.816

Keywords:

Educational software, educational technology, mathematics, equations.

Abstract

The investigation was also aimed at determining KhanAcademy's effectiveness as a methodological strategy for the learning of graphs of trigonometric functions in students of the second year of general bachillerato. La misma, developed from a mixed methodological approach. The learning of trigonometric functions was very satisfactory, the promise of the course was 9.77 / 10, the standard used on the minimum score required for the approval of the school year 7/10. As a result, the use of KhanAcademy is directly related to the highest scores on standardized boards, being a very interactive and motivating tool; its structure and functionality provide a dependency between the student and mathematics, generating a sense of commitment, self-regulation and responsibility, which materializes with achievements in their learning and academic results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antequera-Guerra, A. (2013). Khan Academy: Una Experiencia de Aula en Secundaria [Khan Academy: A Secondary Classroom Experience]. Números, Revista de didáctica de las matematicas, 83, 199-209.

Arroyo-Carrera, E., Loor-Santos, M., Mendoza-Mera, J., & Solorzano-Zambrano, M. (2020). Gestión de aprendizaje creativo mediante la Herramienta Powtoon en estudiantes de lengua y literatura. [Creative learning management through the Powtoon Tool in language and literature students]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 251-267. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.775

Caballero-Jiménez, F., & Espínola-Reyna, J. (2016). El rechazo al aprendizaje de las matemáticas a causa de la violencia en el bachiierato tecnologico [The rejection of learning mathematics due to violence in the technological bachiierato]. Ra Ximhai, 12(3), 143-161.

Cerda, C., Huete-Nahuel, J., Molina-Sandoval, D., Ruminot-Martel, E., & Saiz, J. (2017). Uso de Tecnologías Digitales y Logro Académico en Estudiantes de Pedagogía Chilenos [Digital Technology Use and Academic Achievement in Chilean Student Teachers]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 119-133.

Díaz-Perera, J., De Luna- Flores, M., Salinas-Padilla, H., & Jiménez-Izquierdo, S. (2018). Uso de Khan Academy en la comprensión del análisis gráfico para cálculo diferencial en bachillerato [Use of the Khan Academy in understanding graphic analysis for differential calculus in high school]. En M. Prieto-Méndez, S. Pech-Campos, & A. y Francesa-Alfaro, Tecnologías y Aprendizaje: Investigación y Práctica (pág. 632). Costa Rica: CIATA.org-UCLM. Recuperado de https://n9.cl/acou7

Flórez-Alarcón, L., & Vélez-Botero, H. (2010). Efecto de la Sensibilización Pretest en una Intervención de Prevención Selectiva del Abuso Alcohólico [Effects of Pretest Sensitization on an Intervention for the Selective Prevention of Alcohol Abuse]. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 1(1), 21-35.

González-González, D., García-Herrera, D., Cabrera-Berrezueta, L., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Herramientas tecnológicas aplicadas por los docentes durante la emergencia sanitaria COVID-19. [Technological tools applied by teachers during the health emergency COVID-19].Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 332-350. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.786

Grisales-Aguirre, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas [Use of ICT resources in the teaching of mathematics: challenges and perspectives]. Entramado, 14(2), 198-214.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. [Investigation methodology]. México. McGRAW-HILL

López-Jiménez, I., & Villafañe-Rodríguez, C. (2011). La integración de las TIC al currículo: Propuesta Práctica [The integration of ICT into the curriculum: Practical Proposal]. Razón y Palabra; (74), 17.

Méndez-Burguillos, W. J., & Leal-Huise, S. V. (2018). La modelación matemática y los problemas de aplicación como promotores de la creatividad en la enseñanza y el aprendizaje de la trigonometría [Mathematical modeling and application problems like promoters of creativity in teaching and learning the trigo]. Revista de Investigación, 42(94).

Menegais, D., Da-Cruz-Fagundes, L., & y Zanol-Sauer, L. (2015). A análise do impacto da integração da plataforma khan academy na prática docente de professores de matemática [Analysis of the impact of integrating the khan academy platform on the teaching practice of mathematics teachers]. Revista Novas Tecnologias na Educação, 13(1), 1-11.

Ministerio de Educación de Ecuador [MINEDUC]. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria [Curriculum of the levels of compulsory education]. Recuperado de https://n9.cl/mnlj

Muñoz-González, J. (2017). Área Moreira, M. (2009). Introducción a la tecnología educativa. Tenerife: Universidad de La Laguna [Área Moreira, M. (2009). Introduction to educational technology. Tenerife: University of La Laguna]. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (50), 235-236.

Muñoz-Vázquez, I., García-Herrera, D., Mena-Clerque, S., & Erazo-Álvarez, J. (2020). NEO LMS enseñanza matemática: Uso de recursos digitales. [NEO LMS Math Teaching: Using Digital Resources]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 793-814. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.810

Ramírez-Ochoa, M., & Vizcarra-Brito, J. (2016). Desarrollo de habilidades matemáticas en estudiantes normalistas mediante khan academy [Development of mathematical skills in normal students through khan academy]. RA XIMHAI, 12(6), 285-293.

Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. [Innovation in higher basic mathematics education during confinement by COVID-19].EPISTEME KOINONIA, 3(5), 142-161. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723

Sánchez-Luján, B. (2017). Aprender y enseñar matemáticas: desafío de la educación [Learning and teaching mathematics: challenge of education]. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 8(15); 7-10.

Sánchez-Rodríguez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos [Virtual teaching platforms for educational environments]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación(34), 217 - 233. Obtenido de https://n9.cl/vtejq

Silva, M., Bezerra, J., Vieira, M., Moreira, L., & Silva-Neta, M. (2017). Proposta de plano de educação tecnológica para as escolas de ensino fundamental de boa viagem, ceará [Technological education plan proposal for elementary schools in boa viagem, ceará]. Revista Expressão Católica, 6(1), 63-70.

Tapia-Bernabé, I. (2018). El poder de Khan Academy en el aprendizaje de las Matemáticas en el CONALEP [The power of the Khan Academy in learning Mathematics at CONALEP]. RedCA, 1(3), 120-142.

Tavares, W., Cristian-de-Paula, H., Assumpção-e-Lima, M., & Vidal-Barbosa, F. (2012). Khan Academy: uma abordagem da escola construtivista ou o uso de novas ferramentas na abordagem da escola tradicional da educação? [Academia Khan: ¿un enfoque escolar constructivista o el uso de nuevas herramientas en el enfoque escolar tradicional de]. Revista Novas Tecnologias na Educação, 10(1), 1-11.

Published

2020-07-01

How to Cite

González-Quito, E. R., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Khan Academy: Methodological strategy for the education of the graphic of trigonometric functions. EPISTEME KOINONIA, 3(6), 78–101. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.816

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>