Routes and protocols as sensors of violence between peers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.814

Keywords:

Counselling, violence, interpersonal relations, student teacher relationship.

Abstract

The objective of the research was to understand the perception that the professionals who make life in the DECE of the La Providencia Educational Unit of the city of Azogues in Ecuador have about the routes and the protocols of action as sensors of violence between peers. The study was developed from an interpretive-qualitative approach, based on the ethnographic method. From the emerging categories it can be expressed that on the part of the educational community there is a lack of knowledge about the routes and protocols of violence between; Likewise, and from what was stated by the staff of the Student Counseling Department, it is of vital importance to give a humanistic tinge to the formulation of these routes and protocols as manuals that guide the practice for the attention of peer violence, being essential for this the participation of psychologists in these fields of action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana-Zavala, J. J. (2019). La competencia epistemológica en el investigador social universitario venezolano [The epistemological competence in the Venezuelan university social researcher]. Praxis, 15(1), 103-115. https://doi.org/10.21676/23897856.3091

Alfaro-Molina, I., Kenton-Paniagua, K., & Leiva-Díaz, V. (2010). Conocimientos y Percepciones sobre violenci en los centros educayivos público [Knowledge and Perceptions about violence in public educational centers]. Enfermería Actual en Costa Rica, (18), 1-10.

Barquero-Brenes, A. (2014). Convivencia en el contexto familiar: un aprendizaje para construir cultura de paz [Coexistence in the family context: A learning to build peace culture]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(1),1-19.

Caballero-Grande, M. J. (2010). Convivencia escolar. Un estudio sobre buenas prácticas. Revista de Paz y Conflictos, (3); 154-169.

Chagas-Dorrey, R. (2012). La teoría de la agresividad en Donald W. Winnicott [The Aggression Theory in Donald W. Winnicott]. Perfiles educativos, 34(138), 29-37.

Duarte-Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje. Una aproximación conceptual [Learning environments. A conceptual approach]. Revista Iberoamericana De Educación, 33(1), 1-18. https://doi.org/10.35362/rie3312961

Fuertes-Grábalos, E, Plou-Lafuente, Pablo, & Gómez-Bahillo, C. (2017). Desarrollo humano desde la perspectiva del crecimiento [Human development from the perspective of growth]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIII (4),81-97.

Gross-Martínez, M, & Stiller-González, L. (2015). Contribución de la Técnica del Grupo Focal al Acercamiento a la Percepción Estudiantil sobre Accesibilidad en el Entorno Universitario [Technical Contribution to Focus Group Approach to Students Perception on Accessibility in University Environment]. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 31-47.

Hernández, A. (2018b). Transitando por el camino de la escuela para padres, madres y representantes. Una experiencia vivida. [Walking on the way to school for parents and representatives. A lived experience]. EPISTEME KOINONIA, 1(1), 51-71. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i1.490

Hernandez, R. (2018a). Rol del psicólogo como agente primario en la violencia escolar. [Role of the psychologist as primary agent in school violence]. Educación médica, 19(3); 383. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.002

Hernández-Romero, Y, & Galindo-Sosa, R. (2007). El concepto de intersubjetividad en Alfred Schutz [The concept of intersubjectivity in Alfred Schutz]. Espacios Públicos, 10(20),228-240.

Martínez-Pacheco, A. (2016). La violencia. Conceptualización y elementos para su estudio [The violence. Conceptualization and elements for its study]. Política y cultura, (46), 7-31.

Mata-Diz, J, & Penido-Martins, T. (2017). Acoso Escolar y la Protección de los Derechos de los Niños y Adolescentes [Bullying and Protection of the Rights of Children and Adolescents]. Educação & Realidade, 42(3), 1001-1018.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Acuerdo Nro. MINEDUC-ME-2016-00046-A [Agreement No. MINEDUC-ME-2016-00046-A]. Recuperado de https://n9.cl/xt2k

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Protocolos de actuación frente a la violencia detectadas o cometidas en el Sistema Educativo. [A

Action protocols against violence detected or committed in the Educational System]. Recuperado de https://n9.cl/3yyn

Neut, P. (2017). Las violencias escolares en el escenario educativo chileno. Análisis crítico del estado del arte [School violence in the chilean educational scenario. Critical analysis of the state of the art]. Calidad en la educación, (46), 222-247. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100222

Organización de las Naciones Unidas. (2015). La Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de https://n9.cl/XE66

Papalia, D, Wendkos-Olds, S, & Duskin-Feldman, R. (2010). Desarrollo Humano [human development].Undecima Edición. McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Pineda-Almaraz, A., Rivera-Fong, L., Téllez, M. A., & Ornelas, J. (2015). Percepción del bullying en alumnos y profesores del Distrito Federal [Perception of bullying in students and teachers of the Federal District]. Intercontinental de Psicología y Educación, 17(2), 121-145.

Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Constitución de la Republica del Ecuador [Constitution of the Republic of Ecuador]. Recuperado de https://n9.cl/hd0q

Romero, S., & Villasmil, J. (2017). La madurez vocacional como factor determinante en el desempeño académico de los estudiantes del tercer semestre de medicina de la modalidad ADI de la Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda [Vocational maturity as a determining factor in the academic performance of the students of the third semester of medicine of the ADI modality of the National Experimental University Francisco de Miranda]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(4), 148-179.

Roque-Díaz, R. (2018). Desarrollo personal y manejo asertivo de emociones en estudiantes. [Personal development and assertive management of emotions in students]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 61-82. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.511

Sáez-de-Heredia, R. A. (1998). Análisis y resolución de conflictos: una perspectiva psicológica [Conflict analysis and resolution: a psychological perspective]. Bilbao : Universidad del País Vasco, Servicio Editorial = Euskal Herriko Unibertsitatea, Argitalpen Zerbitzua.

Sánchez-Carranza, R, & Sandoval-Forero, E. (2016). El orientador de secundaria ante los conflictos y la violencia escolar [The secondary school counselor facing conflicts and school violence]. Ra Ximhai, 12(3),47-55.

Vera-Mora , G., & León-Acurio, J. V. (2017). Cyberbullying: Una realidad de intimidación en las Unidades Educativas del Ecuador [Cyberbullying: A reality of intimidation in the Educational Units of Ecuador]. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. Recuperado de https://n9.cl/7l7g

Published

2020-07-01

How to Cite

Regalado-Martínez, M. E., García-Herrera, D. G., Ochoa-Encalada, S. C., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Routes and protocols as sensors of violence between peers. EPISTEME KOINONIA, 3(6), 32–55. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.814

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>