Impact of metacognitive strategies on autonomous learning in elementary school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4480Keywords:
Metacognitive strategies, autonomous learning, students, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of the study was to determine to what extent metacognitive strategies influence autonomous learning in elementary school students of an educational institution in Otuzco, 2024. The study used a quantitative methodology with a pre-experimental and experimental research design. The sample consisted of 32 students. As a technique, the survey was applied and, as an instrument, the "autonomous learning questionnaire" was used, which consisted of 24 items validated by the judgment of 3 experts and a Cronbach's alpha of 0.734, thus being reliable. The contrast between the results achieved in the initial test and the post-test shows a notable variation in the participants' degrees of performance. As for the conclusions, the p-value obtained of 0.000, was lower than the threshold of p < 0.05, demonstrating that the metacognitive strategies significantly influenced the autonomous learning of elementary school students.
Downloads
References
Bernardo, C., Rivera, C., Querevalú, P., y Lizama Mendoza, V. (2023). Estrategias metacognitivas y aprendizaje autónomo en estudiantes de educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 1002-1012. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.570
Casado, R., La Marca, A., y Canfarotta, D. (2020). Desarrollo de concepciones de aprendizaje y estrategias metacognitivas de estudiantes de Latin y Griego en Italia y España. Formazione & insegnamento, 18(3), 230-254. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-03-20_19
Castro, M., Chura, G., Verástegui, A., y Calderón, S. (2023). Estrategias cognitivas y socioafectivas en el pensamiento crítico de profesores peruanos. Mendive. Revista de Educación, 21(1), 1-11. https://n9.cl/g6vye
Franco, G., Tigrero, M., Chiliquinga, D., y Intriago, R. (2024). Plan de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de educación básica superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(especial), 27-37. https://doi.org/10.47460/uct.v28ispecial.769
Hamzah, H., Hamzah, M., y Zulkifli, H. (2022). Systematic literature review on the elements of metacognition-based higher order thinking skills (hots) teaching and learning modules. Sustainability, 14(2), 1-15. https://doi.org/10.3390/su14020813
Herrera, J., Arias, W., Estrella, V., y Obando, D. (2024). Aprendizaje autónomo y metacognición en el bachillerato: desarrollo de habilidades para el siglo XXI, una revisión desde la literatura. Revista InveCom, 4(2), 1-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.10659690
Moreno, J., Arbulú, C., y Montenegro, L. (2021). La metacognición como factor de desarrollo de competencias en la educación peruana. Revista EDUCACIÓN, 46(1), 500-517. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43724
Muñoz, N., Barrientos, N., Araya, L., y Reyes, J. (2019). Capacidades metacognitivas en el sistema educativo en instituciones educativas de educación media. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, IV(7), 103-127. https://n9.cl/swkdp
Pereles, A., Ortega, B., y Lázaro, M. (2024). Herramientas para un mundo digital: mejorando estrategias metacognitivas docentes para desarrollar la alfabetización digital del alumnado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(2), 1-25. https://doi.org/10.5944/ried.27.2.38798
Pratiwi, D. I., y Waluyo, B. (2023). Autonomous learning and the use of digital technologies in online English classrooms in higher education. Contemporary Educational Technology, 15(2), ep423. https://n9.cl/m5wml
Sáenz, R., Medina, A., Veloz, C., y Lucas, L. (2024). Influencia del aprendizaje autónomo en la autoestima de los estudiantes de quinto año de básica. Revista Uniandes Episteme, 11(1), 17-31. https://doi.org/10.61154/rue.v11i1.3302
Valdez, B., Gómez, I., y Sánchez, M. (2022). Estrategias de aprendizaje autónomo en el contexto de la educación virtual. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 959-969. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.389
Wang, C., Cho, H., Wiles, B., Moss, J. D., Bonem, E. M., Li, Q., Lu, Y., y Luvesque, C. (2022). Competence and autonomous motivation as motivational predictors of college students’ mathematics achievement: from the perspective of self-determination theory. IJ STEM Ed, 9(41) 1-14. https://doi.org/10.1186/s40594-022-00359-7
Zárate, C., Rojas, C., Querevalú, P., y Mendoza, V. (2023). Estrategias metacognitivas y aprendizaje autónomo en estudiantes de educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 1002-1012. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.570
Thi-Nga, H., Thi-Binh, V., y Nguyen, T. T. (2024). Metacognition in mathematics education: From academic chronicle to future research scenario–A bibliometric analysis with the Scopus database. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(4), em2427. https://doi.org/10.29333/ejmste/14381
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diana Marleny Medina-Custodio, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




