Playful activities to develop the arithmetic learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4478

Keywords:

Playful activities, learning, mathematics, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the study was to determine to what extent playful activities develop the learning of arithmetic in students in the fourth cycle of primary education. The study was applied, with a quantitative approach and a quasi-experimental design. The sample consisted of 80 students (50 in the experimental group and 30 in the control group) of the fourth cycle of primary education. The test was applied as an instrument. As a result, the learning of arithmetic in the experimental group prior to the development of the recreational activities was in process in 54%, after the recreational activities were carried out, 88% of the students reached an achieved level in the learning of arithmetic. On the other hand, in the control group there were no significant variations. In conclusion, the recreational activities significantly developed the learning of arithmetic in students of the fourth cycle of primary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barana, A., Marchisio, M., y Sacchet, M. (2021). Interactive feedback for learning mathematics in a digital learning environment. Education Sciences, 11(6), 1-21. https://n9.cl/wwzv8

Caicedo, J., Vallejo, P., y Moya, M. (2020). Juegos dirigidos y la motivación en estudiantes del décimo año de Educación General Básica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 189-203. https://n9.cl/tcb3o

Cedeño, E., y Calle, R. (2020). Incidencia de los juegos individuales y colectivos en las habilidades y destrezas de los estudiantes. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 5(2), 70-84. https://n9.cl/m4022

Fritas, D., Unda, B., y Holguin, J. (2024). Métodos lúdicos entre pares para el aprendizaje de las matemáticas en segundo grado de básica. Revista Tribunal, 4(8), 102-120. https://n9.cl/nwno3o

Guevara, G., Madariaga, L., Reyes, C., y Zuleta, C. (2023). Gamificación para el desarrollo del aprendizaje de las operaciones matemáticas en tercero básico. Información tecnológica, 34(4), 31-44. https://n9.cl/h4l0r

Lugo, J., Vilchez, O., y Romero, L. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. https://n9.cl/05s79

Mora, M. (2024). Implementación de recursos educativos digitales, una revisión sistemática desde la enseñanza del cálculo diferencial. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 24(1), 1-18. https://n9.cl/vey17

Pacheco, S., y Arroyo, Z. (2022). Materiales didácticos concretos para favorecer las nociones lógico matemáticas en los niños de educación inicial. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(11), 14-34. https://n9.cl/meqqp

Patiño, C. (2019). Juegos educativos implementados por el docente como estrategia para el conocimiento matemático de los niños. Revista Scientific, 4(11), 67-81. https://n9.cl/8xkx6

Rosero, O. (2024). La Robótica Educativa: potenciando el pensamiento matemático y habilidades sociales en el aprendizaje. Emerging trends in education (México, Villahermosa), 7(13), 129-142. https://n9.cl/wy9z8

Suyo, A. (2024). El juego como recurso para el desarrollo de competencias matemáticas. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 145-152. https://n9.cl/undh12

Torres, V., y González, Y. (2024). Taller de actividades lúdicas en la resolución de problemas matemáticos en estudiantes del nivel primario. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 385-402. https://n9.cl/ctllt

UNESCO. (2020). Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education – Allmeansall. Consultado el 27 de marzo de 2025). https://n9.cl/nu3oh

Ricoy, M., y Sánchez, C. (2020). A systematic review of tablet use in primary education. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 273-290. https://n9.cl/rdj6y

Ruíz, J., Guillén, F., y Tomczyk, Ł. (2023). La formación permanente como predictor de éxito en la competencia digital del profesorado de Educación para llevar a cabo la acción tutorial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1-12. https://n9.cl/i5qgy

Yamo, P., Wongthanate, W., y Sitthitikul, P. (2024). Effects of cooperative learning on English achievement, retention, and motivation among low-level students in a rural province of Thailand. Language, Linguistics, Literature. The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 30(4), 257-272. https://n9.cl/o4pou

Published

2025-01-15

How to Cite

Jiménez-Azabache, S. K., Duran-Llaro, K. L., & Mucha-Hospinal, L. F. (2025). Playful activities to develop the arithmetic learning. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 380–401. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4478

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>