Self-learning program in the learning of mathematics in elementary school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4475Keywords:
Program, learning, mathematics, numbers, operations, (UNESCO Thesaurus).Abstract
ABSTRACT
The general objective of the research was to demonstrate that the Selflearning program improves learning in mathematics (MA) in elementary school students in the educational institutions of Usquil 2024. The methodology was applied, with quasi-experimental design and quantitative approach. The sample group consisted of 42 students, where 21 were from the control group (IE N° 80004) and 21 from the experimental group (IE N° 81988); in addition, observation and survey were used as techniques, while the instruments were the checklist and the objective test. The results indicated that, the implementation of the Autoaprendo program in the educational institutions of Usquil 2024 were effective in improving learning in mathematics of elementary school students, with significant results (p < 0.05), which highlighted the positive impact of the program in various areas of the mathematics curriculum. In conclusion, Ha was accepted and Ho was rejected
Downloads
References
Acosta, A. (2024). Métodos de enseñanza y aprendizaje de matemáticas en bachillerato. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(123), 102-110. https://doi.org/10.47460/uct.v28i123.810
Alzahrani R. (2024). Studying the effectiveness of self-directed education in learning and teaching the otolaryngology module in an integrated-based curriculum. Heliyon, 10(16), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e36010
Barana, A., Marchisio, M., y Sacchet, M. (2021). Interactive feedback for learning mathematics in a digital learning environment. Education Sciences, 11(6), 1-21. https://doi.org/10.3390/educsci11060279
Burgos, J. (2024). Aprendizaje significativo matemático basado en la educación emocional. Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 257-275. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3218
Camacho, J. (2023). Un proyecto para fortalecer la enseñanza de las Matemáticas a nivel bachillerato en tiempos del Covid-19. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 24(1), 1-20. https://n9.cl/7xnzf
Córdoba, C. (2021). Procesos de enseñanza de las matemáticas en las instituciones educativas municipales de Chigorodo, Antioquia. Revista Franz Tamayo, 3(6), 61-84. https://n9.cl/9bot2
Fritas, D., Unda, B., y Holguin, J. (2024). Métodos lúdicos entre pares para el aprendizaje de las matemáticas en segundo grado de básica. Revista Tribunal, 4(8), 102-120. https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v4i8.48
Holguín, F., Holguín, E., y García, N. (2020). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Telos, 22(1), 1-11. https://doi.org/10.36390/telos221.05
Lugo, J., Vilchez, O., y Romero, L. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. https://doi.org/10.22335/rlct.vlli3.991
Merino, B., y Aguilar, M. (2024). Desarrollo de habilidades matemáticas en estudiantes adolescentes. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(34), 1620-1634. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.822
Monroy, C., Niño, Y., y Rodríguez, R. (2024). Matercergrado: aplicación móvil para aprender las matemáticas en tercer grado de primaria. Apertura, 16(2), 36-53. https://doi.org/10.32870/Ap.v16n2.2541
Organización de las Naciones Unidas. (ONU, 2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Consultado el 27 de marzo de 2025. https://n9.cl/61b8t
Pratiwi, D. I., y Waluyo, B. (2023). Autonomous learning and the use of digital technologies in online English classrooms in higher education. Contemporary Educational Technology, 15(2), ep423. https://doi.org/10.30935/cedtech/13094
Salazar, J., Alvarez, F., Holgado, A., y Janampa, V. (2023). Aprendizaje de las Matemáticas a través de los entornos virtuales en estudiantes de primaria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 660-668. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.544
Zambrano, V., y Cornejo, J. (2023). La Construcción de las Matemáticas a partir de los recursos de gamificación. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 138-142. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.388
Wang, C., Cho, H., Wiles, B., Moss, J., Bonem, E., Li, Q., Lu, Y., y Levesque, C. (2022). Competence and autonomous motivation as motivational predictors of college students’ mathematics achievement: from the perspective of self-determination theory. International Journal of STEM Education, 9(41), 1-14. https://doi.org/10.1186/s40594-022-00359-7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jenny Marleni Silvestre-Aquino, Kony Luby Duran-Llaro, Teresita Del Rosario Merino-Salazar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




