Pólya strategies to develop the creation of mathematical problems in regular elementary education students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4420Keywords:
Teaching strategy, mathematics, basic education, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to analyze the Pólya strategies to develop the creation of mathematical problems in regular elementary school students. It was developed from the quantitative approach. The population consisted of 25 students divided into 15 boys and 10 girls, all of them being students of the V cycle of primary education in the district of Lucma, Gran Chimú 2024. Probabilistic intentional sampling was used. An objective test was used as an instrument in the pre-test and post-test. The analytical-synthetic method was also used. In conclusion, it is necessary to encourage teachers with the topic of problem creation because it works in a complete way in the area of mathematics, since it is not only limited to solving a problem, but challenges students to create situations similar to the given problems.
Downloads
References
Berrocal Ordaya, C., y Palomino Rivera, A. (2022). Capacidad de resolución de problemas matemáticos y su relación con las estrategias de enseñanza en estudiantes del primer grado de secundaria. Educación matemática, 34(2), 275-288. https://doi.org/10.24844/em3402.10
Díaz Gutiérrez, E. (2024). Assessment Practices in Costa Rican Mathematics Teachers. Revista Digital: Matemática, Educación E Internet, 24(2). https://doi.org/10.18845/rdmei.v24i2.6902
Galvis Rivera, Y., & González Bautista, E. (2024). Incidencia del Enfoque Resolución de Problemas de George Pólya en el Desarrollo del Pensamiento Variacional. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(1), 149-160. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.447
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta. ed.). McGraw-Hill. https://n9.cl/t6g8vh
INEI. (2020). Perú. Indicadores de Educación por departamentos, 2009–2019. https://n9.cl/jlqu6
López Rengifo, C. F., y Siuce Huatuco, D. J. (2024). El Álbum-Mátic en la estrategia de Pólya para desarrollar competencias matemáticas. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3718
Meneses, M., y Peñaloza, D. (2019). Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas. Zona Próxima, 31, 7-25. https://n9.cl/6fw3a
Rodríguez, A., y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Tigse Parreño, C. M. (2019). El Constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina De Educación, 2(1), 25-28. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.4
UMC. (2021). Entorno Virtual de Aprendizaje EVA. https://n9.cl/pc4lmd
Vargas Rojas, W. (2021). La resolución de problemas y el desarrollo del pensamiento matemático. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 230-251. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.169
Yupanqui Valverde, Y. N. (2023). Estrategias didácticas para la resolución de problemas matemáticos en alumnos de educación básica regular. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(30), 1903. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.638
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wilder Rubén Vaca-De La Cruz, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai