Pólya strategies to develop the creation of mathematical problems in regular elementary education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4420

Keywords:

Teaching strategy, mathematics, basic education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to analyze the Pólya strategies to develop the creation of mathematical problems in regular elementary school students. It was developed from the quantitative approach. The population consisted of 25 students divided into 15 boys and 10 girls, all of them being students of the V cycle of primary education in the district of Lucma, Gran Chimú 2024. Probabilistic intentional sampling was used. An objective test was used as an instrument in the pre-test and post-test. The analytical-synthetic method was also used. In conclusion, it is necessary to encourage teachers with the topic of problem creation because it works in a complete way in the area of mathematics, since it is not only limited to solving a problem, but challenges students to create situations similar to the given problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berrocal Ordaya, C., y Palomino Rivera, A. (2022). Capacidad de resolución de problemas matemáticos y su relación con las estrategias de enseñanza en estudiantes del primer grado de secundaria. Educación matemática, 34(2), 275-288. https://doi.org/10.24844/em3402.10

Díaz Gutiérrez, E. (2024). Assessment Practices in Costa Rican Mathematics Teachers. Revista Digital: Matemática, Educación E Internet, 24(2). https://doi.org/10.18845/rdmei.v24i2.6902

Galvis Rivera, Y., & González Bautista, E. (2024). Incidencia del Enfoque Resolución de Problemas de George Pólya en el Desarrollo del Pensamiento Variacional. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(1), 149-160. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.447

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta. ed.). McGraw-Hill. https://n9.cl/t6g8vh

INEI. (2020). Perú. Indicadores de Educación por departamentos, 2009–2019. https://n9.cl/jlqu6

López Rengifo, C. F., y Siuce Huatuco, D. J. (2024). El Álbum-Mátic en la estrategia de Pólya para desarrollar competencias matemáticas. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3718

Meneses, M., y Peñaloza, D. (2019). Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas. Zona Próxima, 31, 7-25. https://n9.cl/6fw3a

Rodríguez, A., y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Tigse Parreño, C. M. (2019). El Constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina De Educación, 2(1), 25-28. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.4

UMC. (2021). Entorno Virtual de Aprendizaje EVA. https://n9.cl/pc4lmd

Vargas Rojas, W. (2021). La resolución de problemas y el desarrollo del pensamiento matemático. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 230-251. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.169

Yupanqui Valverde, Y. N. (2023). Estrategias didácticas para la resolución de problemas matemáticos en alumnos de educación básica regular. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(30), 1903. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.638

Published

2025-01-15

How to Cite

Vaca-De La Cruz, W. R., Duran-Llaro, K. L., & Mucha-Hospinal, L. F. (2025). Pólya strategies to develop the creation of mathematical problems in regular elementary education students. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 205–215. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4420

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>