Development of communication skills from the use of tablets in high school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4413Keywords:
Information technology, methodology, communication skills, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this study was to determine the effectiveness of the program “Use of tablets to develop competencies in the area of communication” in the level of achievement of these competencies. An applied research with a quantitative approach and a quasi-experimental design was used. The sample consisted of 70 students in the experimental group and 58 in the control group, who responded to three evaluation instruments for each competency in the area of communication; that is, the competency “communicates orally in their mother tongue”; the competency “reads different types of texts in their mother tongue”; and the competency “writes different types of texts in their mother tongue”. The results allowed verifying the effectiveness of the program; therefore, it was concluded that the applied program significantly strengthened the oral, written and reading dimensions of the experimental group.
Downloads
References
Arteaga, D., y Osorio, C. (2024). Competencia digital en educación: una revisión sistemática. AulaVirtual, 5(12), 844-857. https://n9.cl/lrx9x
Benítez, S. (2020). La construcción de habilidades digitales estudiantiles en torno al Programa Conectar Igualdad. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 31(60), 131-154. https://n9.cl/efkc6e
Cabrera, A., Centurión, N., y Mora, C. (2022). Virtualización de clases presenciales en la universidad. Educación química, 33(3), 107-114. https://n9.cl/o0kx1r
Calderón, F. (2019). Impacto de las nuevas tecnologías en la masificación de la educación. Revista Scientific, 4(Ed. Esp.), 173-187. https://n9.cl/5agum
Castiñeira, N., Pérez, U., y Lorenzo, M. 2022). Aprender a crear contenido digital interactivo para enseñar ciencias. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-24. https://n9.cl/4oido
Cruz, M., Pozo, M., Aushay, H., y Arias, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información, 9(1), 44-59. https://n9.cl/9tlg1q
Gómez, A., y Vergara, D. (2021). Enseñanza con aprendizaje móvil en educación secundaria. Percepción de la comunidad educativa. Revista Innovaciones Educativas, 23(spe1), 16-30. https://n9.cl/zz0nv
MINEDU. (2023). Reporte técnico de la Evaluación Muestral de Estudiantes 2022. https://n9.cl/8ds56
Mota, K., Concha, C., y Muñoz, N. (2020). Educación virtual como agente transformador de los procesos de aprendizaje. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 24(3), 1216-1225. https://n9.cl/quket
Muñoz, E. (2022). Entorno virtual para el aprendizaje de estudiantes de Educación Secundaria Básica: Mirada prospectiva. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 999-100. https://n9.cl/mbiz98
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO, 2022). Reporte nacional de resultados de escritura: ERCE 2019; Perú. https://n9.cl/l8fwi
Orosco, J., y Pomasunco, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista electrónica de investigación educativa, 22, e17. https://n9.cl/os7nq
Orosco, J., Gómez, W., Pomasunco, R., Salgado, E., y Alvarez, R. (2020). Competencias digitales en estudiantes de educación secundaria de una provincia del centro del Perú. Revista Educación, 45(1), 52-69. https://n9.cl/k9zwz
Pereda, R., y Duran, K. (2023). La competencia digital docente como un desafío en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 467-484. https://n9.cl/jf57r
Ricoy, M., y Sánchez, C. (2020). A systematic review of tablet use in primary education. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 273-290. https://n9.cl/rdj6y
Quiroz, J., Corredor, J., y Olarte, F. (2018). Integración de tabletas en el aula de clase: factores relacionados con la percepción de cambio en el rol docente y la interacción entre estudiantes. Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 79-101. https://n9.cl/yd6b3
Sandí, J., y Sanz, C. (2019). Juegos serios para potenciar la adquisición de competencias digitales en la formación del profesorado. Revista Educación, 44(1), 454-471. https://n9.cl/kre1k
Valverde, D., De pro, A., y González, J. (2020). La información científica en Internet vista por estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria: Un estudio exploratorio de sus competencias digitales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1-18. https://n9.cl/0k8q8
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa Noemí Haro-Llanos, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




