intercultural pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1966Keywords:
Intercultural education, lifelong learning, inclusive education. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective is to propose an intercultural pedagogical model that has emerged as a complementary alternative to Paulo Freire's pedagogy of the oppressed in the context of education in the province of Loja - Ecuador. The methodology developed was generated from a rationalist process of knowledge as a mental process of the researchers, who, through their experience, academic-scientific learning. This process demands a particular effort to recognize the diversity of pedagogical knowledge as necessary to build interculturality in education. An Intercultural Pedagogical Model born from the entrails of the Ancestral Knowledge, guarantees the holistic development of knowledge and the inclusion of the original peoples and nationalities with their own knowledge and wisdom.
Downloads
References
Brito-Lorenzo, Z. (2008). Educación popular, cultura e identidad desde la perspectiva de Paulo Freire [Popular education, culture and identity from Paulo Freire's perspective]. En publicación: Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía. Moacir Godotti, Margarita Victoria Gómez, Jason Mafra, Anderson Fernández de Alencar (compiladores). CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires. ISBN 978-987-1183-81-4 Disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/06Brito.pdf
Camacho, H, & Fontaines, T. (2005). Características de una "investigación racional": teorías de Lakatos y Popper [Characteristics of a "rational investigation": theories of Lakatos and Popper]. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 6(12),129-140. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=170121560007
Cango, A. (2013). Sistematización de la metodología aplicada en el Centro de Sabiduría y Prácticas Andinas “AMAWTA HATARI” del Cantón Saraguro [Systematization of the methodology applied in the Center for Andean Wisdom and Andean Practices "AMAWTA HATARI" of Saraguro Canton]. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/20004
Castro-Suarez, C., & Alarcón-Meneses, L. (2012). Retos pedagógicos y perspectivas teóricas de la educación intercultural en el Caribe colombiano. Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, (16),69-101. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85528618004
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449 de 20-oct-2008 Ultima modificación: 13-jul-2011. Recuperado de https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Cuello-Daza, E, & López-Hernández, A. (2016). La educación intra e intercultural como enfoque pedagógico “propio” [Intra- and intercultural education as a "homegrown" pedagogical approach]. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 7(2),370-387. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497857393006
Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido [Pedagogy of the Oppressed]. Obtenido de https://acortar.link/YejNNd
Milla-Villena C. (2003). Ayni: semiótica andina de los espacios sagrados [Ayni: Andean semiotics of sacred spaces]. (1. ed.). Universidad Particular San Martín de Porres Facultad de Ingeniería y Arquitectura: Asoc. Cultural Amaru Wayra.
Salamanca-Venegas, D., & Parra-Vigo, I. (2017). La intra e interculturalidad en la educación de Bolivia [Intra- and interculturality in Bolivian education]. VARONA, (65),1-7. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657469021
Vernimmen-Aguirre, G. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en Ecuador: Una revisión conceptual [Ecuadorian Intercultural Education: a conceptual review]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(2), 162-171. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.01
Villagómez-Rodríguez, M. (2018). “Otras Pedagogías”: La experiencia de la Carrera de Educación Intercultural Bilingüe-UPS [Other Pedagogies": The Experience of the Intercultural Bilingual Education Career-UPS]. Alteridad. Revista de Educación, 13(1),30-41. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467753858002
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai