Escape Room as a didactic strategy for the teaching of cariology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1921

Keywords:

Teaching method, education, educational game. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The flexibility of the strategy and the reaction of the students between the traditional class and the Escape Room in the teaching of Cariology in university students were analyzed. The methodology was descriptive of transversal cut, for the collection of qualitative data an observation sheet was used and its analysis was performed through the Student's t-test Results show that both the flexibility of the strategy, as well as the behavior of the students obtained very good scores in both strategies, but it was superior in the Escape Room Conclusion. It should be mentioned that the application of the Escape Room allows teamwork, motivates in class, but it requires planning, design and execution so that it can be effective in its teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu-Alvarado, Y, Barrera Jiménez, A, Worosz, T, & Vichot, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua [The teaching-learning process of Language Studies: its impact on motivation towards language study]. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 610-623.

Anzelin, I., Marín-Gutiérrez, A., & Chocontá, J. (2020). Relación entre la emoción y los procesos de enseñanza aprendizaje [Relationship between emotion and the teaching and learning processes]. Sophia, 16(1), 48-64.

Campusano, C. K., & Díaz, C. (2017). Manual de Estrategias didácticas: Orientaciones para su selección [Didactic Strategies Manual: Guidelines for their Selection]. https://www.inacap.cl/web/2018/documentos/Manual-de-Estrategias.pdf

Condori-Chipana, G. (2021). Estrategias didácticas comunitarias para la enseñanza y aprendizaje del idioma Aymara como Lengua Materna en la Educación Superior [Community didactic strategies for the teaching and learning of Aymara as a mother tongue in higher education]. Educación Superior, 8(1), 15-28.

Corchuelo-Rodriguez, C. A. (2018). Gamificación en educación superior: experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula [Gamification in higher education: innovative experience to motivate students and energize classroom content]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 29-41 (380). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.927

Fuentes-Cabrera, A., Parra-González, M. E., López-Belmonte, J., & Segura-Robles, A. (2020). Learning Mathematics with Emerging Methodologies—The Escape Room as a Case Study. Mathematics, 8(9), 1586. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/math8091586

Galván-Cardoso, A., & Siado-Ramos, E. (2021). Educación Tradicional: Un modelo de enseñanza centrado en el estudiante [Traditional Education: A Student-Centered Teaching Model]. CIENCIAMATRIA, 7(12), 962-975. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.457

García-Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento [COVID-19 and digital distance education: preconfinement, confinement, and postconfinement]. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 24(1), 09–32. https://n9.cl/miqyz

García-Monera, M. (2020). Gamificación en educación superior. Un escape room para el aula de matemáticas [Gamification in higher education. An escape room for the mathematics classroom]. Recuperado de https://n9.cl/0c4z0

Gómez-Urquiza, J. L. (2019). Qué es y cómo plantear una habitación de escapismo o escape room con fines docentes en Ciencias de la Salud [What is it and how to set up an escape room for teaching purposes in Health Sciences?]. Ene, 13(4).

González-Fenoll, E., & Imbernón-Pérez, V. (2021). La interdisciplinariedad en el ámbito universitario: diseño de escape room inclusivos en entornos bilingües [Interdisciplinarity in the university environment: design of inclusive escape rooms in bilingual environments]. https://doi.org/10.51896/CCS/ASZV2558

Gordon, S. K., Trovinger, S., & DeLellis, T. (2019). Escape from the usual: development and implementation of an ‘escape room’activity to assess team dynamics. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 818-824. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2019.04.013

Gutiérrez-Braojos, C.; Montejo-Gámez, J.; Poza Vilches, F., & Marín-Jiménez, A. (2020). Evaluación de la investigación sobre la pedagogía Construcción de Conocimiento: un enfoque metodológico mixto [Evaluating research on Knowledge Construction pedagogy: a mixed methodological approach]. RELIEVE, 26(1), art. 6. https://n9.cl/3ymvk

Hernández, S. (2021). Gamificación como recurso didáctico en la capacidad investigativa de los estudiantes de tercero de bachillerato de la Unidad Educativa “Augusto Solórzano Hoyos” del cantón Chone [Gamification as a didactic resource in the investigative capacity of third year high school students of the "Augusto Solórzano Hoyos" Educational Unit of the Chone canton]. Recuperado de https://n9.cl/v3zl2

Kinio, A. E., Dufresne, L., Brandys, T., & Jetty, P. (2019). Break out of the Classroom: The Use of Escape Rooms as an Alternative Teaching Strategy in Surgical Education. Journal of surgical education, 76(1), 134–139.

Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 159-174.

Lathwesen, C., & Belova, N. (2021). Escape rooms in stem teaching and learning—prospective field or declining trend? A literature review. Education Sciences, 11(6).

Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010 Ultima modificación: 02-ago.-2018. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Lima, G. dá S., Ramalho, E. dos S., Fernandes, J. V. de S., & da Costa Junior, E. (2020). Escape Room: uma proposta de jogo pedagógica no escopo da educação técnica de nível médio [Escape Room: a pedagogical game proposal in the scope of high school technical education]. For Science, 8(2), e00851.

López-Belmonte, J., Segura-Robles, A., Fuentes-Cabrera, A., & Parra-González, M. E. (2020). Evaluating Activation and Absence of Negative Effect: Gamification and Escape Rooms for Learning. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2224. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17072224

López-Secanell, I., & Ortega Torres, E. (2021). Escape room educativa: Concepción de los futuros maestros de Educación Secundaria en especialidad de Educación Física y Tecnología sobre la experiencia de diseñar y participar en un escape room educativa [Educational escape room: Conception of future teachers of Secondary Education specializing in Physical Education and Technology about the experience of designing and participating in an educational escape room]. Didáctica: Revista De Investigación En Didácticas Específicas, (8), 176–192. https://doi.org/10.1344/did.2020.8.176-192

Makri, A., Vlachopoulos, D., & Martina, R. A. (2021). Digital Escape Rooms as Innovative Pedagogical Tools in Education: A Systematic Literature Review. Sustainability, 13(8), 4587. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su13084587

Martín-Párraga, L, Palacios-Rodríguez, A., & Gallego-Pérez, Ó. (2022). ¿Jugamos o gamificamos? Evaluación de una experiencia formativa sobre gamificación para la mejora de las competencias digitales del profesorado universitario [Do we play or gamify? Evaluation of a training experience on gamification for the improvement of digital competences of university teachers]. Alteridad. Revista de Educación, 17(1),36-52.

Molina-Torres, G., Sandoval-Hernández, I., Ropero-Padilla, C., Rodriguez-Arrastia, M., Martínez-Cal, J., & González-Sanchez, M. (2021). Escape Room vs. Traditional Assessment in Physiotherapy Students' Anxiety, Stress and Gaming Experience: A Comparative Study. International journal of environmental research and public health, 18(23), 12778.

Naciones Unidas (2020). Construir hoy el futuro de la educación [Building the future of education today]. Recuperado de https://n9.cl/4iwx

Pegalajar-Palomino, M. del C. (2021). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistemática sobre la percepción del estudiante [Implications of gamification in Higher Education: a systematic review on student perception]. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 169–188. https://doi.org/10.6018/rie.419481

Prieto-Andreu, J. M., Gómez-Escalonilla-Torrijos, J. D., & Said-Hung, E. (2022). Gamification, motivation, and performance in education: A systematic review. Revista Electrónica Educare, 26(1), 251-273.

Reyes-Cabrera, W, & Quiñonez-Pech, S. (2020). Gamificación en la educación a distancia: experiencias en un modelo educativo universitario [Gamification in distance education: experiences in a university educational model]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(2), 6-19. https://doi.org/10.32870/ap.v12n2.1849

Roig-Vila, R. (2019). Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas [Research and Innovation in Higher Education. New contexts, new ideas]. Recuperado de https://n9.cl/j059u

Rosales-Nieto D. & Cerbone, P. (2020). Innovación en la educación superior: Un estudio sobre la percepción del estudiantado en Ecuador [Innovation in higher education: A study on student perception in Ecuador]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 20(2),143-168. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44765828006

Secretaria Consejo Académico Universidad Católica de Cuenca. (2016). Actualización 2016 Modelo Pedagógico de la Formación Integral del Estudiante [2016 Update on the Pedagogical Model for the Integral Formation of the Student]. https://documentacion.ucacue.edu.ec/items/show/659

SENESCYT (2021). Senescyt fortalece la educación superior en la región sur del país [Senescyt strengthens higher education in the southern region of the country]. Recuperado de https://n9.cl/gf9c1

Sierra-Daza, M, & Fernández-Sánchez, M. (2019). Gamificando el aula universitaria. Análisis de una experiencia de Escape Room en educación superior [Gamifying the university classroom. Analysis of an Escape Room experience in higher education]. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 105-115.

Torres- Forero, L. (2019). La importancia de la lúdica como estrategia didáctica en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la educación superior [The importance of play as a didactic strategy in the teaching and learning process in higher education]. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/31929

Torres, N. T., Barco, B. S., & Velásquez, F. M. (2021). Estrategias didácticas para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de educación superior: [Didactic strategies to improve academic performance in higher education students]. South Florida Journal of Development, 2(3), 3905-3917. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n3-008

UNESCO (2013) Uso de TIC en educación en América Latina y el Caribe: análisis regional de la integración de las TIC en la educación y de la aptitud digital (e-readiness) [Use of ICTs in education in Latin America and the Caribbean: regional analysis of ICT integration in education and e-readiness]. Recuperado de https://n9.cl/gm85u

Vega-Lebrún, C, Sánchez Cuevas, M, Rosano Ortega, G, & Amador Pérez, S. (2021). Competencias docentes, una innovación en ambientes virtuales de aprendizaje en educación superior [Teaching skills, an innovation in virtual learning environments in higher education]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 6-21. https://doi.org/10.32870/ap.v13n2.2061

Voloshynov, S. A., Popova, H. V., Yurzhenko, A. Y., & Shmeltser, E. O. (2020). The use of digital escape room in educational electronic environment of maritime higher education institutions. https://n9.cl/8nu4j

Published

2022-08-01

How to Cite

Saquisili-Suquitana, S. P., & Erazo-Álvarez, C. A. (2022). Escape Room as a didactic strategy for the teaching of cariology. EPISTEME KOINONIA, 5(1), 702–729. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1921

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)