Digital divide in times of pandemic: Perspectives of parents of family

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1359

Keywords:

Activity learning, learning methods, electronic learning. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The pandemic has forced the closure of educational institutions and the use of other ways of teaching what virtual education is like. However, not everyone has had the same opportunities, due to technological inequality. That is why the research aims to identify the digital gap in education, a difficulty generated in times of the COVID-19 pandemic from the perception of the parents of the initial sublevel of the Gualaceo Canton. For this, the work was developed from a descriptive, non-experimental and cross-sectional cohort typology, supported by a mixed approach, through the application of a survey and a focus group, identifying the main difficulty, which is the digital gap in the use of technology, that is, the lack of knowledge or low level of digital skills of legal representatives, an inconvenience that affects the direct support of children's learning at home.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpizar, G., Biehl, L., Hernández-Agramonte, J., Namen, O., Näslund-Hadley, E., Ochoa, L., & Peña, B. (2020). El involucramiento de padres en la educación a distancia y la brecha de género en salud mental [Parental involvement in distance education and the gender gap in mental health]. https://n9.cl/gy0l

Casas-Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (II) [Surveys as a research technique. Composition of questionnaires and statistical processing of data (II)]. Atencion primaria, 31(9), 592–600. https://doi.org/10.1016/s0212-6567(03)79222-1

Castillo-Fuerman, M. (2020). Los retos de la Educación Inicial en tiempos de COVID-19 [The challenges of Early Childhood Education in times of COVID-19]. https://n9.cl/dj9af

El Comercio. (2020). Pandemia aumentó riesgo de abandono escolar en Ecuador [Pandemic increased risk of school dropout in Ecuador]. https://n9.cl/jn5u7

Gunkel, D. (2003). Second thoughts: toward a critique of the digital divide [Segundos pensamientos: hacia una crítica de la brecha digital]. new media & society, 5(4), 499–522. https://n9.cl/jz7b7

Martín-Romero, A. M. (2020). La brecha digital generacional [The generational digital divide]. Revista Andaluza de Trabajo y Bienestar Social, 151, 77–93. https://n9.cl/bxo1c

Ministerio de Educación MINEDUC. (2020). Acuerdo Nro.-2020-00013-A [Agreement No.-2020-00013-A]. https://n9.cl/7hdrt

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información, MINTEL. (2019). Libro Blanco de Territorios Digitales en Ecuador [White Paper on Digital Territories in Ecuador]. https://n9.cl/zbjfv

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información MINTEL. (2020). Avances en TIC para acceder a más conectividad [Advances in TIC to access more connectivity]. https://n9.cl/gycf

Mosquera, X. (2020). La brecha digital: su impacto en la educación en línea [The digital divide: its impact on online education]. https://n9.cl/5vp1w

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2020a). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos [Goal 4: Ensure inclusive, equitable and quality education and promote lifelong learning opportunities for all]. https://n9.cl/w4ma

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2018). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social [Digital skills are essential for employment and social inclusion]. https://n9.cl/te11

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2020b). Surgen alarmantes brechas digitales en el aprendizaje a distancia [Alarming digital gaps emerge in distance learning]. https://n9.cl/10lau

Quiroz-Reyes, C. (2020). Pandemia Covid-19 e Inequidad Territorial: El Agravamiento de las Desigualdades Educativas en Chile [Covid-19 Pandemic and Territorial Inequity: The Worsening of Educational Inequalities in Chile]. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3).

Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., & Penado Abilleira, M. . (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19 [The Digital Divide in Spanish Students in the Face of the Covid-19 Crisis]. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 103–125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

Rodríguez-Gallardo, A. (2006). La brecha digital y sus determinantes [The digital divide and its determinants]. https://n9.cl/gxv1

Stingl, A.I. (2016) Digital Divide. In: ten Have H. (eds) Encyclopedia of Global Bioethics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09483-0_246

Warschauer, M. (2001). A literacy approach to the digital divide. https://n9.cl/cs1di

Published

2021-07-01

How to Cite

Bermeo-Chalco, D. G., García-Herrera, D. G., & Mena-Clerque, S. E. (2021). Digital divide in times of pandemic: Perspectives of parents of family. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 338–360. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1359

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>