Cyberbullying and risk factors
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1028Keywords:
Bullying, peer relationship, educational psychosociologyAbstract
This work is focused on analyzing and proposing recommendations through conferences, to avoid cyberbullying as one of the main risks that high school students have in the use of ICT within their homes. Methodologically, it is descriptive, non-experimental, cross-sectional. The sample was made up of 52 third-year high school students from the Alberto Andrade Arízaga “Brummel” Educational Unit, belonging to the Cuenca canton of the Azuay province. The results revealed that the lack of control in homes, dysfunctional families, the ease of accessing technological media, drug use and the influence of television programs with violent content are risk factors. The ignorance of the parents and the lack of control in the homes significantly contribute to the appearance of cyberbullying.
Downloads
References
Albert, M., Ortega, I., & García, M. (2017). Education in human rights: Ethical-civic formation of the social educators as way to anticipate the ciberbullying. [Educación en derechos humanos: La formación ético-cíviva de los educadores sociales como forma de anticipar al ciberbullying]. Pedagogía Social, 181-194. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.13
Álvarez, D., Núñez, J., Dobarro, A., & Rodríguez, C. (2015). Risk factors associated with cybervictimizationin adolescence. [Factores de riesgo asociados a cibervictimización en la adolescencia]. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(3), 226-235. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2015.03.002
Alvites, H. C. (2019). Adolescencia, ciberbullying y depresión, riesgos en un mundo globalizado. [Adolescence, cyberbullying and depression, risks in a globalized world]. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19(1), 210-234.
Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). [Educational reflections on information and communication technologies (ICT)]. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (1), 19-27.
Garaigordobil, M. (2015). Cyberbullying in adolescents and youth in the Basque Country: Changes with age. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 31(3), 1069-1076. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.179151
González-Pérez, A., & De-Pablos-Pons, J. (2015). Factors that hamper ICT integration at classroom. Journal of Educational Research, 33(2), 401-417. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.198161
Hernandez, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. [Impact of ICT on Education: Challenges and Perspectives]. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Loja, E. (2020). Diseño de políticas de TIC para la educación en el Ecuador: el caso de la Agenda Educativa Digital 2017-2021. [Design of TIC policies for education in Ecuador: the case of the Digital Educational Agenda 2017-2021]. Revista Estudios de Políticas Pública, 6(1), 1-19.
Marín, A., Hoyos, O., & Sierra, A. (2019). Factores de riesgo y factores protectores relacionados con el ciberbullying entre adolescentes: Una revisión sistemática. [Risks and protective factors related to cyberbullying among adolescents: A systematic review]. Papeles del Psicólogo, 40(2), 109-124. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2899
Matamala, C. (2016). Uso de las TIC en el hogar: Entre el entretenimiento y el aprendizaje informal. [Use of ICT at home: Between entertainment and informal learning]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 293-311. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400016
Moreta-Herrera, C. R., Poveda-Ríos, S., & Ramos-Noboa, I. (2018). Indicadores de violencia relacionados con el Ciberbullying en adolescentes del Ecuador. [Indicators of violence related to cyberbullying in adolescents in Ecuador]. Pensando Psicología, 14(24). https://doi.org/10.16925/pe.v14i24.1895
Ortega-Barón, J., & Carrascosa, L. (2018). Malestar psicológico y apoyo psicosocial en víctimas de ciberbullying. [Psychological discomfort and psychosocial support in victims of cyberbullying]. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 357-366. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1241
Peñaherrera, L. M. (2012). Uso de TIC en escuelas públicas de Ecuador: Análisis, reflexiones y valoraciones. [ICT use in public schools of Ecuador: Analysis, reflections and reviews]. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (40), a201. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.364
Sabater, C., & López, L. (2015). Factores de riesgo en el Ciberbullying. Frecuencia y exposición de los datos personales en Internet. [Risk factors in Cyberbullying. Frequency and exposure of personal data on the Internet]. International Journal of Sociology of Education, 4(1), 1-25. http://dx.doi.org/10.4471/rise.2015.01
Urzúa, M., Martínez, M., & Rodríguez, D. (2018). La incorporación de las TIC en el bachillerato: revisión de las visiones que explican su uso como herramientas didácticas y propuesta de un modelo de estudio. [The incorporation of ICT in High]. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa-REIIE ISSN: 2448-556X, 3(1), 33-44.
Zapata, I., & Guerrero, Y. (2015). El ciberbullying, otra enfermedad de la escuela [The cyberbullying, another ailment from the school]. Revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 7(13), 69-84.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai