Collaborative learning and mathematics in Higher Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1025

Keywords:

Activity learning, learning methods, educational innovations.

Abstract

The objective of the research is to analyze collaborative learning and mathematics in basic higher education in Ecuador. It was carried out through a non-experimental descriptive cross-sectional investigation. The population sample consisted of 32 teachers who were surveyed online, through clusters and the application of a questionnaire of nine questions with multiple-choice answers. The information analyzed above does not allow to completely rule out the hypothesis raised in this research work: To what extent does it affect high school students that a teacher of the upper elementary school is teaching mathematics classes, using the traditional method in the 21st century. It is always required to be attentive to the behavior of the students and also of the teachers; accompanying them in their process of personal, professional improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castellanos-Ramírez, J, & Niño, S. (2018). Aprendizaje colaborativo y fases de construcción compartida del conocimiento en entornos tecnológicos de comunicación asíncrona. [Collaborative learning and phases of shared knowledge construction in asynchronous communication environments]. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 69-88.

Castro-Pérez, M. &., & Morales-Ramirez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. [Classroom Environments That Promote Learning from the Perspective of School Children]. Revista Electrónica Educare, 19(3), 132-163. https://dx.doi.org/10.15359/ree.19-3.11

García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, A., Basilotta-Gómez-Pablos, V., & López-García, C. (2014). ICT in collaborative learning in the classrooms of Primary and Secondary Education. [Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria]. Comunicar, 42, 65-74. https://doi.org/10.3916/C42-2014-06

González-Medina, M. A., & Treviño-Villareal, D. C. (2020). Involucramiento docente y condiciones del aula: una díada para mejorar la convivencia escolar en bachillerato. [Teacher involvement and classroom conditions: a dyad to improve school coexistence in baccalaureate]. Revista De Investigación Educativa, 38(2), 397-414. https://doi.org/10.6018/rie.372241

Maenza, R, & Sgreccia, N. (2011). Aprendizaje colaborativo mediatizado como estrategia para el desarrollo de competencias: una experiencia con residentes del profesorado de matemática. [Collaborative mediated learning as a strategy for the development of competences: an experience with residents of the mathematics teaching staff]. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(4),112-132.

Márquez-Jiménez, A. (2017). A 15 años de PISA: resultados y polémicas. [15 years after PISA: results and controversies]. Perfiles educativos, 39(156), 3-15.

Martín-Sánchez, M., & López-Meneses, E. (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado. e-actividades y aprendizaje colaborativo. [Information Society and teache training. E-Activities and collaboratie Learning]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(1), 15-35. https://doi.org/10.5944/ried.1.15.775

Medina-Hidalgo, M. I. (2017). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. [Methodological strategies for the development of logical - mathematical thinking]. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria. ISSN 2602-8166, 1(3), 73-80. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v1.n3.2017.28

Posada-González, N. (2017). Algunas nociones y aplicaciones de la investigación documental denominada estado del arte. [Some ideas and applications of "State of the Art" documental research]. Investigación bibliotecológica, 31(73), 237-263. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57855

Puga-Peña, L, & Jaramillo-Naranjo, L. (2015). Metodología activa en la construcción del conocimiento matemático. [Active methodology in the construction of mathematical knowledge]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19),291-314.

Revelo-Sánchez, O, Collazos-Ordóñez, C, & Jiménez-Toledo, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura [Collaborative work as a didactic strategy for teaching/learning programming: a systematic literature review]. Tecnológicas, 21(41), 115-134.

Terán de Serrentino, M., & Pachano Rivera, L. (2005). La investigación-acción en el aula: tendencias y propuestas para enseñanza de la Matemática en sexto grado [Actionresearch in the classroom: trends and proposals for teaching mathematics in sixth grade]. Educere, 9. Obtenido de https://n9.cl/esxet

Terán-de-Serrentino, M, & Pachano-Rivera, L. (2005). La investigación-acción en el aula:tendencias y propuestas para laenseñanza de la Matemática en sexto grado [Action research in the classroom: trends and proposals for the teaching of Mathematics in sixth grade]. Educere, 9(29),171-179.

Published

2020-11-01

How to Cite

Orellana-Urgiles, R. A., García-Herrera, D. G., Mena-Clerque, S. E., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Collaborative learning and mathematics in Higher Basic Education. EPISTEME KOINONIA, 3(1), 543–560. https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1025

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>