Influencia del nivel instruccional familiar en el proceso de enseñanza aprendizaje en Educación General Básica
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i1.1017Keywords:
Parent school relationship, parent child relationship, family role.Abstract
The objective of the research was to analyze the influence of the family instructional level in the teaching-learning process in Basic General Education. It was carried out with descriptive observational non-experimental cross-sectional methodological coherence. Regarding the two variables, it is agreed that there is no acceptable compliance in the support of parents, which is an obstacle to improving academic performance, since it is a joint work with members of the educational community to achieve a satisfactory student performance. To improve the aforementioned problem, it is proposed to work together with the family in workshops, group formation and implement a project that favors the decrease in the percentage of illiteracy of student representatives, the quality of education depends not only on teachers, but also also of the parents.
Downloads
References
Al Haq, V. (2020). Effect of Learning Motivation and Learning Environment Against Student Learning Achievement. [Efecto de la motivación del aprendizaje y el entorno de aprendizaje contra el logro de aprendizaje de los estudiantes]. Early Childhood Research Journal, 2(1); 6-11.
Arroyo, E., Solórzano, M., Zambrano, M., & Luque, K. (2020). Feedback and Improvement on Teaching-learning Process for Basic General Education Students. [Retroalimentación y mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje para estudiantes de educación general básica]. International Journal of Social Sciences, 3(1), 39-46.
Efstathios, S. (2020). ¿Quiénes son los Pobres Ecuatorianos por Ingresos? Una mirada a través de la educación. [Who are the Poor Ecuadorians by Income? A look through education]. Cuenca-Ecuador: Centro de Estudio Sociales de América Latina (CES—AL.). Recuperado de https://n9.cl/uqc5h
Instituto Nacional de Estadística y Censos [INEC]. (2010). El Censo informa: Educación. [The Census reports: Education]. Recuperado de https://n9.cl/i7zor
Instituto Nacional de Estadística y Censos [INEC]. (2010). Fascículo provincial Cañar INEC. [Provincial Fascicle Cañar INEC]. Recuperado de https://n9.cl/8r9j4
Lastre Meza, K., López Salazar, L. D., & Alcazar Berrio, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. [Relationship between family support and academic achievement in primary school students]. Psicogente, 21(39), 102-115. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
Mardones Novoa, R., & Cárcamo Vásquez, H. (2019). Familia y escuela en el marco de la Ley 20.911 de formación ciudadana. [Family and school within the framework of Law 20,911 on citizen training]. UCMaule, (57), 99-114. https://doi.org/10.29035/ucmaule.57.99
Martínez, H. (2015). La familia: una visión interdisciplinaria. [The family: an interdisciplinary vision]. Revista Médica Electrónica, 37(5), 523-534.
Mengjie, L., Wangyang, L., & Yu, X. (2019). The influences of family background and structural factors on children’s academic performances: A cross-country comparative study. [Las influencias de los antecedentes familiares y los factores estructurales en el rendimiento académico de los niños]. Chinese Journal of Sociology, 5(2) 173–192
Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. [Curriculum of compulsory education levels]. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/mnlj
Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2016). Instructivo para la aplicación de la evaluación estudiantil. [Instructions for the application of the student assessment]. Quito: Ministerio de Educación. Recuperado de https://n9.cl/et9u
Murillo, F., & Castilla, R. (2020). ¿La implicación de las familias influye en el rendimiento? Un estudioen educación primaria en América Latina. [Does family involvement influence performance? A study in primary education in Latin America]. Revista de Psicodidáctica, 25(1); 13-22.
Pontificia Universidad Católica de Chile. (2006). Familia y proceso de aprendizaje. [Family and learning process]. Villarrica-Chile: Gobierno de Chile. Recuperado de https://n9.cl/8jgp
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. [The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools]. Páginas de Educación, 9(2), 184-201.
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. [The involvement of families in the education of children]. Revista Páginas de Educación, 9(12)
Romagnoli, C., & Cortese, I. (2015). ¿Cómo la familia influye en el aprendizaje y rendimiento escolar? [How does the family influence learning and school performance?]. Valoras UC, 1-6. Obtenido de https://n9.cl/yue0
Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo [SENPLADES]. (2014). Ficha de cifras generales SEMPLADES. [SEMPLADES general figures sheet]. Recuperado de https://n9.cl/4pp7w
Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo. (2015). Agenda Zonal Provincias de Azuay, Cañar y Morona Santiago [Zonal Agenda Provinces of Azuay, Cañar and Morona Santiago]. Quito-Ecuador: Senplades/1a edición. Recuperado de https://n9.cl/xlzy
Villabella, C. (2016). Constitución y familia. Un estado comparativo [Constitution and family. A comparative state]. Díkaion, 25(1),100-131.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




