Violation of the right to education for people with Down syndrome, Quevedo, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v9i1.4316Keywords:
Human rights, education, social inclusion, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The general objective of the research was to legally analyze the violation of the right to education in people with Down syndrome, Quevedo, Ecuador. The method of the research was based on the qualitative approach, managing the collection and analysis of a documentary-bibliographic typology, which allowed to organize an analysis of the object of study with the intention of discovering the purpose presented by the researchers. The research technique applied was the interview. An analytical-reflexive process was generated, contributing to the generation of the extension of the state of the art. It is concluded that there are programs provided by the State so that people with Down syndrome have access to learning in specialized centers, however, they do not provide the same level of education as public or private educational institutions.
Downloads
References
Armijo-Cabrera, M. (2018). Deconstruyendo la noción de inclusión: Un análisis de investigaciones, políticas y prácticas en educación. [Deconstructing the Notion of Inclusion: An Analysis of analysis of research, policy and practice in education]. Revista Electrónica Educare, 22(3), 151-176. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.8
Asamblea Nacional Constituyente de la República del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. Montecristi. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. https://n9.cl/sia
Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. (LOEI). Dirección Nacional de Normativa Jurídico Educativa del Ministerio de Educación. [Organic Law of Intercultural Education (LOEI). National Directorate of Legal and Educational Regulations of the Ministry of Education]. https://n9.cl/xznyz
Behar Rivero, D. (2018). Metodología de la Investigación. [Investigation methodology]. https://n9.cl/k9q2
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación [Investigation Methodology] (5ta ed.). México: McGraw-Hill.
Molina-Gutiérrez, T. de J., Mejías-de Parra, T., Meza Molina, D. A., y Luzardo-Martínez, H. (2024). La educación como derecho humano y el derecho humano a la educación. [Education as a human right and the human right to education]. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 174-188. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4198
Organización De Naciones Unidas. (2023). Síndrome de Down. [Down syndrome]. https://n9.cl/n2x165
Ortiz Távara, T., y Reynosa Navarro, E. (2021). Inclusión educativa de niños con síndrome Down en educación inicial regular, Perú. [Educational inclusion of children with Down syndrome in regular preschool education, Peru]. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(2). https://n9.cl/z2m7d
Santana Valencia, E. (2022). El derecho a la educación de las personas con discapacidad. [The right to education of persons with disabilities]. Perfiles educativos, 44(178), 202-209. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.61096
UNESCO. (21 de mayo de 2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. [Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the realization of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all]. https://n9.cl/n2x165
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mabel Dayanary Bonilla-Briones, José Fabián Molina-Mora, Deinier Ros-Álvarez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai








