Work and Occupational Health of the teaching staff
DOI:
https://doi.org/10.35381/s.v.v3i6.302Keywords:
Work, Occupational health, Educational field, Qualitative.Abstract
The educational institutions constitute an important scenario for the health promotion of teachers, students, and even families; to use it effectively, especially teachers, it is necessary to know their working and health conditions. The main objective of this study was to study some of the working conditions and health of teaching staff, supported by authors such as Unesco (2008), Caldera, Esteve and Roel (2012), WHO (2008), among others. Content under a descriptive, interpretive, bibliographic-analytical study, which used qualitative methodology. In this way, it is necessary to rethink new administrative schemes, where spaces for rest and replacement of work capacity are generated. Likewise, health and productivity are an important component; Therefore, the promotion of occupational health emerged as a broad and positive concept of health, which involves defending, raising the quality of life and the dignity of people working in the educational field.
Downloads
References
Caldera, A; Esteve, L y Roel, J (2012) La salud laboral en el sector docente. Fundación estatal para la prevención de riesgos laborales. España. Disponible en: http://tusaludnoestaennomina.com/wp-content/uploads/2014/06/Salud-laboral-en-el-sector-docente.pdf
Castillo, S y Cabrerizo, J (2014) Evaluación de programas de intervención Socioeducativa: Agentes y Ámbitos. Pearson Educación. S. A. Madrid.
Geibler, K (2010) Acción socioeducativa: modelos/métodos/técnicas. Madrid. Narcea.
Jiménez Leen., J. (2018). HISTORIA DE LA SALUD OCUPACIONAL EN LA DINAMICA DEL DOCENTE UNIVERSITARIO. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 48-64. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/51/38
Organización Mundial de la Salud. OMS. (2008). Cuadernos de Salud Pública. El Sistema Sanitario al Servicio de Atención Primaria de Salud. Ginebra.
Padrón, J. (2008). Discourse analysis and social research: topics for seminar. Published by the Postgraduate Deanship of the Simón Rodríguez National Experimental University. Venezuela.
Ríos, L (2018) Standards for the preparation and writing of Psychology review articles. International Journal of Clinical and Health Psychology. Vol. 9, No. 2, pp.329-344. Disponible en: https://www2.uned.es/reop/documentos/standards.pdf
Sevilla, U; Villanueva, R. (2010) La salud laboral docente en la enseñanza pública. 2000. Madrid. Federación de Enseñanza. CCOO. Situación sobre los docentes en América Latina. GTD-PREAL-ORT. http://www.preal.org/GTD/docs/estadoprimeraparte.PDF.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós
UNESCO (2008). Condiciones de Trabajo y Salud Docente, Estudios de casos en Argentina, Chile, Colombia, Ecuador, México, Perú y Uruguay. UNESCO OREALC, Santiago. Disponible en: http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/06/UNESCO-Antecedentes-y-Criterios-para-la-elaboracion-de-politicas-docentes-en-AL-2012.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/oai.



