Naturalistic intelligence in environmental awareness in college students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4437Keywords:
Environmental awareness, environmental education, sustainable development, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The main objective of the study was to determine to what extent the application of an environmental program based on naturalistic intelligence improves environmental awareness in university students in the city of Yurimaguas, during semester 2024-II. This is a quasi-experimental research, with a pre- and post-test design, applied to a sample of students of the Zootechnical career. The main results showed that the educational program had a significant impact on the cognitive, affective and active dimensions, improving knowledge, emotional attitudes and active participation of students in environmental issues. However, no significant change was observed in the conative dimension, related to intentions to act proactively. In conclusion, the educational program based on naturalistic intelligence may be effective in improving environmental awareness in university students, although it is recommended to include more practical activities to strengthen direct action in the face of environmental problems.
Downloads
References
Ballesteros, M., López, C., Paños, E., y Ruiz, J. (2025). Empowering communities: The transformative influence of School Agenda 21. The Journal of Environmental Education, 56(1), 1-20. https://n9.cl/2m23sm
Barría, N., Castillo, F., Feng, A., Mattina, C., y Chen, M. (2023). Niveles de las inteligencias múltiples del estudiantado de ingenierías: Análisis comparativo entre carreras y facultades en la Universidad Tecnológica de Panamá. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-25. https://n9.cl/iltzs
Fiestas, G. (2024). Diseño de un modelo de educación ambiental para estudiantes de secundaria. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(especial), 174-183. https://n9.cl/0g8o2
García, O., y Guerra, Y. (2024). Empoderamiento de la conciencia ambiental en estudiantes de primaria. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 411-427. https://n9.cl/7xet9n
Gave, J., Palomino, P., y Quispe, H. (2024). Comportamiento ambiental y conducta ecológica en los estudiantes de la Escuela de Ingeniería de Minas. Revista Scientific, 9(31), 318-335. https://n9.cl/6q80p
Hao, T., Jialing, L., Min, H., Jiayu, L., Dan, Z., Fanzhi, Q., y Chen Z. (2021). Global evolution of research on green energy and environmental technologies: A bibliometric study. Journal of Environmental Management, 297, 113382. https://n9.cl/fxwhw
Laso, S., Marbán, J., y Ruiz, M. (2022). Conciencia ambiental y cambio climático: Un estudio con docentes de Educación Primaria en formación. Revista Electrónica Educare, 26(3), 418-440. https://n9.cl/p6b4r6
Liu, X., Hussein, M. K., y Bin Mat Noor, M. S. (2024). A bibliometric review of naturalist environmental education, 1937–2023. Geojournal of Tourism and Geosites, 54(2spl), 927-940. https://n9.cl/8wxzh
Mediavilla, M., Medina, S., y González, I. (2020). Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 179-197. https://n9.cl/xfstw
Molina, L., Chumpitaz, J., Rojas, L., y Romero, L. (2024). Competencias de conciencia ambiental en estudiantes universitarios del Perú. Una propuesta didáctica. Revista Científica UISRAEL, 11(1), 139-160. https://n9.cl/iy5j5
Montúfar, M., Quenán, G., y Acosta, J. (2022). Inteligencias múltiples en la universidad. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(17), 214-247. https://n9.cl/5b65c
Pérez, K., Alvarado, J., y Corte, A. (2022). Conciencia ambiental en estudiantes de la Universidad de Sonora. EPISTEMUS, 15(31), 79-86. https://n9.cl/qmcu0x
Rodríguez, S. (2024). El desarrollo de la conciencia ambiental en la didáctica del sistema educativo. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (13), 1-20. https://n9.cl/t6kj8
Tisoglu, S., Sönmez, E., Kaya, K., y Et, S. (2025). Bridging pedagogy and technology: a systematic review of immersive virtual reality’s potential in climate change education. Environmental Education Research, 31(2), 1-31. https://n9.cl/jw46k
Van de Wetering, J., Leijten, P., Spitzer, J. & Thomaes, S. (2022). Does environmental education benefit environmental outcomes in children and adolescents? A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology, 81, 1-12. https://n9.cl/0ysrj
Villafuerte, J. (2020). Conocimientos, actitudes y disposición para el desarrollo sostenible en la universidad: Podcasts y concienciación ambiental. Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 4(7), 91-107. https://n9.cl/v17s6v
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dayani Shirley Romero-Vela, Kony Luby Duran-Llaro, Teresita Del Rosario Merino-Salazar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




