GeoGebra as a Mathematics teaching strategy
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.827Keywords:
Computer uses in education, educational software, educational technology, algebra.Abstract
The objective was focused on describing the use of the GeoGebra tool as an alternative in the teaching-learning process of Mathematics, in order to propose a guide for the formulation of a didactic strategy plan aimed at teachers of the mathematics area of the city of Azogues. It was based on the positivist approach and was developed based on quantitative methodology. The population was made up of 84 teachers in the area of mathematics. The results of Table 2 reveal that 71.8% of the teachers surveyed occasionally, almost never and / or never use some type of educational software to teach their mathematics chair. The ADDIE model proposed for the implementation of the use of GeoGebra in the classroom allows the teacher to identify the positive and negative aspects in each phase of the methodological cycle, to improve and renew their didactic activities and thus obtain better student participation.
Downloads
References
Arévalo-Duarte, M. A., & Gamboa-Suárez, A. A. (2015). TIC en el curriculo de matemáticas. Una orientación desde el marco de las politicas y proyectos educativos. [ICT in the mathematics curriculum. An orientation from the framework of educational policies and projects1]. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 8(1), 169-187.
Barahona-Avecilla, F., Barrera-Cárdenas, O., Vaca-Barahona, B., & Hidalgo-Ponce, B. (2015). GeoGebra para la enseñanza de la matemática y su incidencia en el rendimiento académico estudiantil. [GeoGebra for the teaching of mathematics and its impact on student academic performance]. Revista Tecnológica-ESPOL, 28(5), 121-132.
Carrillo de Albornoz-Torres, A. (2019). Materiales y recursos para aprovechar lo que ofrece la comunidad GeoGebra. [Materials and resources to take advantage of what the GeoGebra community offers]. Memorias de la I Jornada Ecuatoriana de GeoGebra, 1, 51-60. Recuperado de https://n9.cl/m6yur
Cordero-Naspud, E. I., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Cordero-Guzmán, D. M. (2020). Soluciones corporativas de inteligencia de negocios en las pequeñas y medianas empresas. [Corporate business intelligence solutions in small and medium enterprises]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(5); 483-513. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.703
Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Medición y gestión del capital intelectual en la industria del cuero - calzado en Ecuador. [Measurement and management of intellectual capital in the leather industry - footwear in Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(5); 437-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.662
Fernández, I., Riveros, V., & Montiel, G. (2017). Software educativo y las funciones matemáticas. Una estrategia de apropiación. [Educational software and mathematical functions. An appropriation strategy]. Omnia, 23(1), 9-19.
Guerrero-Garcés, L., Villa-Escudero, I., Martínez-Muñoz, O., & Hernández-Allauca, A. (2018). El uso del software GeoGebra en la resolución de sistemas de inecuaciones. [The use of GeoGebra software in solving inequality systems]. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://n9.cl/xzud
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). La educación en Ecuador: logros alcanzados y nuevos desafíos. Resultados educativos 2017/2018. [Education in Ecuador: achievements and new challenges. Educational result 2017/2018]. Recuperado de https://n9.cl/5yjg
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Recuperado de https://n9.cl/mnlj
Orrantia, J. (2006). Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: una perspectiva evolutiva. [Difficulties in learning mathematics: an evolutionary perspective]. Revista Psicopedagogia, 23(71), 158-180.
Palella, S. & Martins F. (2015). Metodologia de la investigacion cuantitativa. [Methodology of quantitative research]. Venezuela. FEDEUPEL
Pari-Condori, A. (2019). El impacto de GeoGebra en el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. [GeoGebra's impact on the professional development of mathematics teachers]. Memorias de la I Jornada Ecuatoriana de GeoGebra, 1, 23-36. Recuperado de https://n9.cl/5bbt
Rodríguez, D., Erazo, J., & Narváez, C. (2019). Técnicas cuantitativas de investigación de mercados aplicadas al consumo de carne en la generación millennial de la ciudad de Cuenca (Ecuador) [Quantitative market research techniques applied to meat consumption in the millennial generation of the city of Cuenca (Ecuador)] Revista Espacios, 40(32); 20.
Rodríguez-Uribe, L. A. (2017). GeoGebra como recurso educativo para la Enseñanza de las matemáticas en educación superior. [GeoGebra as an educational resource for Teaching mathematics in higher education]. Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de https://n9.cl/zn71
Salas-Rueda, R. A. (2018). Uso del servicio en la nube GeoGebra durante el proceso enseñanza-aprendizaje sobre las matemáticas. [Use of the GeoGebra cloud service during the teaching-learning process on mathematics]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 23-52.
Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. [Innovation in higher basic mathematics education during confinement by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 142-161. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723
Tamayo-Martínez, E. D. (2013). Implicaciones didácticas de GeoGebra sobre el aprendizaje significativo de los tipos de funciones en estudiantes de secundaria [Didactic implications of GeoGebra on the significant learning of the types of functions in secondary school students]. Apertura, 5(2), 58-69.
Vargas-Vargas, G., & Gamboa-Araya, R. (2013). La enseñanza del teorema de Pitágoras: una experiencia en el aula con el uso del GeoGebra, según el modelo de van hiele [Teaching the Pythagorean theorem: an experience in the classroom with the use of GeoGebra, according to the van ice model]. Uniciencia, 27(1), 95-118.
Zulnaidi, H., & Zamri, S. (2017). The effectiveness of the GeoGebra software: The intermediary role of procedural knowledge on students’ conceptual cnowledge and their achievement in Mathematics [La efectividad del software GeoGebra: El rol intermediario del conocimiento procesal en]. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 2155-2180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai