Strategic management as a tool for transformation in educational management
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v1i2.510Keywords:
training, Vocational training, Skills development, Basic education.Abstract
The research aims to transform the conceptions that teachers have about the administrative and educational processes of the Manuel Vicente Cuervo Bolivarian School through the principles of participatory management. For this, the action research modality was used as a method, with the co-participation of 21 social actors, made up of 19 teachers and two coordinators who were integrated into the processes of diagnosis, design, execution and evaluation of the proposal. The research is based on the conception of the socio-critical paradigm, which arises in response to positivist and interpretative traditions that have had little influence on social transformation. To perform the diagnosis and evaluation of the results of the applied actions, techniques such as; rapid participatory diagnosis and observation, through instruments; records and observation scales. An action plan was developed and executed to transform the participation of teachers in educational management processes through the empowerment of tools based on strategic management.
Downloads
References
Arnal, J. (1992). Investigación Educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona (España)
Bastidas y Pacheco (2011). Gerencia participativa y la promoción social en escuelas urbanas, Municipio Trujillo, Estado Trujillo, Venezuela. Revista Educación 35(2), 119-139, ISSN: 0379-7082, Julio-Diciembre, 2011
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. 6º Edición. México: Mc Graw Hill. Interamericano.
Hernández, A. (2018). Transitando por el camino de la escuela para padres, madres y representantes. Una experiencia vivida. EPISTEME KOINONIA, 1(1), 51-71. Recuperado de https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/article/view/490
Kemmis, S. y Mctaggart, R. (1992). Como planificar la investigación –acción. Barcelona: Laertes.
Márquez, A. (2006). La problemática educativa en Venezuela. Recuperado de http://www.alexismarquez.educa.com Martínez, M (2006). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. 2da edición. México: Trillas.
Martínez, M. (2004). El método de la investigación-acción. México: Limusa–Noriega, Editores G.
Parker, M. (2001). Administración dinámica. Editado por Herrero Hermanos, Sucs. S.A.
Reyes Aular, M. (2016). Programa de estrategias pedagógicas dirigido a los docentes para la participación de la familia al proceso de aprendizaje en la atención educativa no convencional. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 1(2), 50-73. Recuperado de https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/39/27
Romero, A. & Villasmil, T. (2014). Componentes de la Gerencia Participativa que se corresponden con la Concepción de Gerencia en el Ámbito Educativo. Revista Electrónica Facultad de Ingeniería UVM Depósito Legal: PPX200602TR2436 / ISSN: 1856-6936. Volumen 8 Edición No 1 – Año 2014.
Romero, M., & Villasmil, J. (2017). Repensar la formación docente. hacia el encuentro de una nueva perspectiva epistémica para su abordaje y resignificación. CIENCIAMATRIA, 3(5), 133-149. https://doi.org/10.35381/cm.v3i5.17
Salgado, A (2007). Investigación Cualitativa: Diseños, Evaluación Del Rigor Metodológico y Retos. Universidad de San Martín de Porres. Documento en Línea. Disponible en: www.dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2766815.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai