Casuistic program to improve critical thinking in secondary school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i1.4477Keywords:
Casuistics, critical thinking, teaching, learning, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research was to determine if the casuistic program improves critical thinking in high school students of an educational institution, Trujillo 2024. The type of research was applied with a quasi-experimental level, quantitative approach, experimental design and longitudinal cut. A population of 280 secondary school students of both sexes was considered; the sample consisted of 27 students. The technique used to collect information was a survey and the instruments used were questionnaires correctly validated through expert judgment, whose reliability was 0.745 according to Cronbach's Alpha, thus being high. It was concluded that the implementation of the casuistic program had a positive and significant effect on the improvement of critical thinking in high school students of the educational institution of Trujillo.
Downloads
References
Agudo, D., Salcines, I., y González, N. (2020). Pensamiento crítico en ESO y Bachillerato: estudio piloto de una propuesta didáctica. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 359-377. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941agudo20
Caro, N. (2021). Sistema de actividades para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación secundaria. Praxis Educativa (Arg), 25(3), https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250309
Castillo, R., Barboza. E., y Távara, E. (2023). Pensamiento Crítico en educación secundaria: una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 2670-2684. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.693
Chacón, J., Duran, K., Chacón, G., y Bustamante, D. (2023). Aprendizaje basado en problemas para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes de secundaria - 2023. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 350-370. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2880
Chávez, R., Sarango, M., Sandoval, J., y Gallo, J. (2024). Método histórico y pensamiento crítico en estudiantes de secundaria. Universidad, Ciencia y Tecnología, 28(especial), 229-238. https://doi.org/10.47460/uct.v28ispecial.792
Domínguez, M., González, R., Medina, A., y Cacheiro, M. (2022). Formación del profesorado de bachillerato en las competencias clave: Estudio de caso. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(94), 779-802. https://n9.cl/4hga7g
López, N., Fernández, M., Soldevila, J., y Muntaner, J. (2021). Programa escolar en educación secundaria con menores infractores. Revista Colombiana De Educación, (82), 15-36. https://doi.org/10.17227/rce.num82-10340
Ministerio de Educación del Perú. (2016). Currículo Nacional de Educación Básica. Resolución ministerial N°281-2016. Minedu. https://n9.cl/jbfg3
Morales, M., y Díaz, A. (2021). Pensamiento crítico a través de un caso de enseñanza: una investigación de diseño educativo. Sinéctica, (56), 1-18. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2021)0056-016
Novoa, M., y Sandoval, M. (2023). Estrategias para fortalecer el pensamiento crítico en estudiantes de educación superior. Un estudio de revisión. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 5(4), 134-147. https://doi.org/10.47606/acven/ph0213
Ortegal, V., Santa María, H., y Alcas, N. (2021) Efectos del Programa Vivir, Conocer, Hacer en el desarrollo del pensamiento crítico. EduSol, 21(76). https://n9.cl/7042i
O'Reilly, C., Devitt, A., y Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom - A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 46, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110
Robledo, C., Castillo, L., y Corchado, J. (2023). Artificial cognitive systems applied in executive function stimulation and rehabilitation programs: a systematic review. Arab J Sci Eng, 48, 2399-2427. https://doi.org/10.1007/s13369-022-07292-5
Urquizo, N., Contreras, A., Gonzales, A., y Quipuscoa, M. (2024). Programa COMUNÍCATE para mejorar el pensamiento crítico en estudiantes del nivel primaria en una institución educativa. Revista InveCom, 4(2), 1-20. https://doi.org/10.5281/zenodo.10574117
Walter, Y. (2024). Embracing the future of Artificial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. Int J Educ Technol High Educ 21(15), 1-29. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3
Wang, Y., Zhang, Y., Chen, M., y Chen, Y. (2021). Adolescents’ daily executive function: Methodological considerations, daily variation, and associations with daily experiences. Psychological Assessment, 33(10), 973-986. https://doi.org/10.1037/pas0001040
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marisol Pilar Zavaleta-Agustín, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai