Didactic processes to improve the writing of narrative texts in elementary school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i14.4436Keywords:
Didactic processes, narrative texts, students, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of the research was to demonstrate that didactic processes (DP) improve the writing of narrative texts (ETN) in elementary school students of educational institutions. The methodology was applied with quantitative approach and quasi-experimental design; 42 elementary school students from educational institutions in Ascope participated. The instrument used was the checklist and the objective test. The results indicated that the didactic processes significantly improved the students' writing of narrative texts, with a value of p < 0.05 (0.000). Before the intervention, 38.1% of the students were at the initial level; after the treatment, 76.2% reached the achieved level. In addition, efficacy was evidenced in the beginning, knot and denouement dimensions, indicating that the students developed skills to organize their ideas in a coherent manner. In conclusion, the alternative hypothesis (Ha) was accepted and the null hypothesis (Ho) was rejected.
Downloads
References
Amador, B., Castellanos, A., Barragán, L., y Cortés, J. (2024). Estado del arte sobre estrategias y dispositivos didácticos para la escritura en posgrados. Lenguaje, 52(1), 1-24. https://n9.cl/bb5ve
Arteaga, A., y Carrión, G. (2022) Modelo de lectoescritura. Percepciones y retos desde la pedagogía conceptual. Conrado, 18(84), 84-91. https://n9.cl/cvqmbs
Atancuri, A., Álvarez, R., y Hermann, E. (2023). Fomento de la lectura y escrituraen la escuela a través de la estrategia flippedclassroom. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(Esp 2), 258-268. https://n9.cl/jp3p0
Castro, E. (2022). Estrategias pedagógicas para el desarrollo de la escritura en estudiantes de primaria. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 547-564. https://n9.cl/tooed
Chimenti, M., y Tonani, J. (2024). Escribir en la escuela: una revisión sistemática de propuestas de enseñanza implementadas en el nivel secundario. Revista de estudios y experiencias en educación, 23(51), 12-31. https://n9.cl/im532q
Daza, M., y Villanueva, R. (2020). La escritura de cuentos: estrategia para potenciar el proceso escritor en niños. Linhas Críticas, 26, 1-15. https://n9.cl/y1sm83
Iruri, S., y Villafuerte, C. (2022). Importancia de la narración de cuentos en la educación. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(3), 233-244. https://n9.cl/f8lyz
Mejía, M., Ortiz, J., Cutimbo, G., y Rimachi, F. (2024). Metodologías de creatividad y la elaboración de textos en educación básica regular. Mendive. Revista de Educación, 22(1), 1-14. https://n9.cl/4hzb72
Orozco, M., y Pérez, L. (2021). El triángulo (L) en México: lectura, literatura y literacidad. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (56), 1-19. https://n9.cl/sm343
Porta, M., Ramírez, G., y Dickinson, D. (2020). Effects of a kindergarten phonological awareness intervention on grade one reading achievement among Spanish-speaking children from low-income families. Revista Signos, 54(106), 409-437. https://n9.cl/5f187
Puican, A., Dávila, J., Llanos, E., y Fenco, B. (2024). Programa de educación para favorecer los procesos de lectura, escritura y cálculo. Revista InveCom, 4(2), 1-14. https://n9.cl/8hwkvk
Quemé, H. (2022). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura emergente, en la pandemia del COVID-19. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-35. https://n9.cl/olfc6
Ricoy, M., y Sánchez, C. (2020). A systematic review of tablet use in primary education. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 273-290. https://n9.cl/rdj6y
Ríos, K., Rojas, Y., y Sánchez, M. (2022). Las estrategias de enseñanza en los procesos de interacción de estudiantes de primaria. Educación XXXI, 31(60), 258-274. https://n9.cl/kfn97f
Rodríguez, R, Leyva, N., Fernandez, G., y Tarrillo, M. (2023). Estrategias Creativas para la producción de textos en estudiantes de primaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 289-296. https://n9.cl/lp5xh
Ruíz, J., Guillén, F., y Tomczyk, L. (2023). La formación permanente como predictor de éxito en la competencia digital del profesorado de Educación para llevar a cabo la acción tutorial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1-12. https://n9.cl/i5qgy
Yamo, P., Wongthanate, W., y Sitthitikul, P. (2024). Effects of cooperative learning on English achievement, retention, and motivation among low-level students in a rural province of Thailand. Language, Linguistics, Literature. The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 30(4), 257-272. https://n9.cl/o4pou
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Javier Alfredo Ríos-González, Kony Luby Duran-Llaro, Teresita Del Rosario Merino-Salazar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




