Play activities to improve numerical skills in regular elementary education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4417

Keywords:

Mathematics, student, educational game, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to describe the ludic activities to improve numerical skills in regular elementary school students. The researchers approached the method from the positivist paradigm and the quantitative perspective, supported by a descriptive technique with a non-experimental documentary-bibliographic design. They proceeded to the review of scientific journals, among others, related to the investigated topic. The deductive method was used, as well as the content analysis technique to scrutinize the documents. A sample of 40 students was selected, to whom a questionnaire was applied. In conclusion, teachers should apply playful activities to handle random data or information, incorporating more practical exercises, where students organize, analyze and interpret random data to reinforce students' data management skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brito, A. (2015). Guía para la elaboración, corrección y asesoramiento de trabajos de investigación. Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana. https://n9.cl/pifpz

Candela Borja, Y., y Benavides Bailón, J. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de básica superior. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 5(3), 90-98. https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i3.3194

Chien Heng, L. (2022). Developing mental number line games to improve young children’s number knowledge and basic arithmetic skills. Journal of Experimental Child Psychology, 222, 105479. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2022.105479

Córdova Romero, R., Terrones Marreros, M., y Duran Llaro, K. (2023). Juegos tradicionales como base para mejorar el aprendizaje de matemática en estudiantes del nivel primaria. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 163-176. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2869

Defensoría del Pueblo. (2023). Defensoría del Pueblo: Minedu y las UGEL deben acelerar distribución de materiales y recursos educativos. https://n9.cl/p377i

El Peruano. (15 de marzo 2023). Minedu evalúa positivamente los resultados de la prueba PISA 2022 para Perú. https://n9.cl/n3r89

Fritas Quispe, D., Unda Condezo, B., & Holguin-Alvarez, J. (2024). Métodos lúdicos entre pares para el aprendizaje de las matemáticas en segundo grado de básica. Revista Tribunal, 4(8), 102-120. https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v4i8.48

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta. ed.). McGraw-Hill. https://n9.cl/t6g8vh

PISA. (2024, febrero 22). La disminución de los resultados de las pruebas PISA en los países de la OCDE significa problemas. https://n9.cl/kcjdr

Sánchez Cruz, J., Martínez Veliz, E., Poveda Reinoso, V., & Castro Valle, R. (2023). Técnicas lúdicas en la enseñanza-aprendizaje de matemáticas en estudiantes de séptimo grado, Cantón el Tambo, Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 15(5), 30-37. https://n9.cl/r2lnj

Torres Arroyo, V., y González, Y. (2024). Taller de actividades lúdicas en la resolución de problemas matemáticos en estudiantes del nivel primario. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 385-402. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3242

UNESCO. (2023). Early learning activities matter for girls’ and boys’ mathematics and science achievement. https://n9.cl/vo826

UNESCO. (2024 marzo 14). Webinario sobre Jugar con las Matemáticas para la Sociedad. https://n9.cl/et0ys

Published

2025-01-15

How to Cite

Ríos-Vera, P. J., Duran-Llaro, K. L., & Mucha-Hospinal, L. F. (2025). Play activities to improve numerical skills in regular elementary education students. EPISTEME KOINONIA, 8(1), 177–190. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4417

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>